  • 1. Data: 2002-11-22 09:09:22
    Temat: Urlop wychowawczy i składki na ZUS
    Od: "tinkywinky" <t...@p...onet.pl>

    Witam!
    Mam małe pytanie, dużo wątpliwości i cichą nadzieję, że może ktoś z
    grupowiczów mi pomoże.
    Otóż jestem na urlopie macieżyńskim, który niedługo mi się kończy,
    chciałabym iść na urlop wychowawczy (zasiłek mi nie będzie przysługiwał) i
    tu pytanie : czy pracodawca będzie opłacał za mnie składki ZUS - owskie, w
    czasie trwania urlopu. Jeśli ktoś mógłby mi odpowiedzieć, bądź skierować na
    odpowiednią stronę, to byłabym ogromnie wdzięczna :))).
    Pozdrawiam
    Kasia

  • 2. Data: 2002-11-22 09:53:25
    Temat: Re: Urlop wychowawczy i składki na ZUS
    Od: "Pulsar" <p...@N...pl>

    Jeżeli urlop będzie bezzasiłkowy (tak jak piszesz) to pracodwca będzie
    musiał rozliczać składki od najniżeszego wynagrodzenia (emerytalne i
    rentowe), ale będzie to szło w ciężar jego składek - więc żadnych kosztów de
    facto nie poniesie.

  • 3. Data: 2002-11-22 12:07:46
    Od: "Ryszard" <b...@z...com.pl>

> [...]
    > musiał rozliczać składki od najniżeszego wynagrodzenia (emerytalne i
    > rentowe), ale będzie to szło w ciężar jego składek - więc żadnych kosztów

    Ja mam w zwiazku z podobna sytuacja kolejne pytania. Mojej zonie wlasnie
    konczy sie trzeci rok urlopu wychowawczego. Pracuje (a wlasciwie pracowala)
    w szpitalu.
    Najpierw chcialbym sie od Was dowiedziec jak wyglada sprawa II filaru. Przez
    pierwsze 2 lata wychowawczego zona dostawala ok. 300 zl, w trzecim roku nic.
    Czy jej II filar (nie ZUS) powinien otrzymywac skladki od ZUS za wszystkie 3
    lata? W jakiej wysokosci?
    Teraz druga sprawa. Zona chcialaby wrocic do pracy, a nie moze. Pracowala w
    RTG i w ciagu tych 3 lat powstala w tym miejscu prywatna firma, ktora jej
    nie zatrudni. Co teraz ona powinna zrobic? Rozumiem, ze zglosic sie do
    szpitala, a dyrektor powie: sorry Winnetou - nie mamy pracy dla Ciebie,
    jestes zwolniona. Co jej przysluguje? Kuroniowka? Jakas odprawa?

    Bardzo prosze o odpowiedz.
    Ryszard.

  • 4. Data: 2002-11-22 14:09:15
    Od: b...@d...pl (Beata Tomaszewska)

    Nie wiem co autor miał namyśli:

    składki ZUS rentowa i emerytalna będą naliczane przez pracodawcę a
    finansowane przez Budżet Państwa czyli pracodawca nie płaci żadnych kwot.
    podstawą składek jest kwota 406 zł kwota gwarantowanego zasiłku z pomocy
    społecnej przepraszam jeśli przekręciłam nazwę.

    Beata Tomaszewska

  • 5. Data: 2002-11-22 14:09:16
    Od: b...@d...pl (Beata Tomaszewska)

    Pracodawca tylko nalicza składki natomiast finansowane one są z Budżetu
    Państwa

    Beata

  • 6. Data: 2002-11-22 14:27:23
    Od: "Ryszard" <b...@z...com.pl>

    > Nie wiem co autor miał namyśli:
    ***Tak, ale ja nie autor powyzszego....

> [...]
    > podstawą składek jest kwota 406 zł kwota gwarantowanego zasiłku z pomocy
    > społecnej przepraszam jeśli przekręciłam nazwę.
    ***Czyli przez 3 lata wychowawczego platnego czy nie - II filar powinien co
    miesiac otrzymywac jakas tam skladke z ZUS - tak?

    Ryszard.

  • 7. Data: 2002-11-22 16:18:50
    Od: "Likryska" <l...@s...onet.pl>

    > ***Czyli przez 3 lata wychowawczego platnego czy nie - II filar powinien
    co
    > miesiac otrzymywac jakas tam skladke z ZUS - tak?
    >
    > Ryszard.
    Dzisiaj ta podstawa to 418 zł w przypadku, kiedy osoba nie pobiera zasiłku
    wychowawczego. Pracodawca zgłasza osobę przebywającą na urlopie wychowawczym
    nie pobierającą zasiłku do ubezpieczeń społecznych , ten obowiązek istnieje
    od czerwca 2001. Wcześniej osoba przebywająca na urlopie musiała sama złożyć
    wniosek do ZUS, żeby to on ją zgłosił i występował jako płatnik.W przypadku
    gdy ta osoba pobiera zasiłek wychowawczy , a zakład pracy nie jest
    uprawniony do wypłaty zasiłku płatnikiem jest ZUS. Prawdopodobnie też po
    złożeniu wniosku , czy też oświadczenia w celu ustalenia obowiązku
    ubezpieczeń społecznych.

    Pozdrawiam
    Likryska

  • 8. Data: 2002-11-23 12:35:35
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@b...onet.pl>

    Użytkownik "Likryska" <l...@s...onet.pl> napisał w wiadomości
    > wychowawczego. Pracodawca zgłasza osobę przebywającą na urlopie
    wychowawczym
    > nie pobierającą zasiłku do ubezpieczeń społecznych , ten obowiązek
    istnieje

    Zgłoszenia do ubezpieczeń tych osób dokonuje płatnik składek poprzez
    wykazanie ubezpieczonego
    w imiennym raporcie miesięcznym.
    Oznacza to, że również płatnicy składek nie składają zgłoszeń do ubezpieczeń
    ZUS ZUA i ZUS ZZA,
    ponieważ wykazanie ubezpieczonego w:
    ZUS RCA (lub odpowiednio ZUS RNA, ZUS RZA)
    jest traktowane na równi ze zgłoszeniem do ubezpieczeń.

    to powyzsze ze strony zus
    pozdrawiam - Darek SP2BZW

  • 9. Data: 2002-11-23 17:04:15
    Od: "tinkywinky" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pulsar" <p...@N...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > musiał rozliczać składki od najniżeszego wynagrodzenia (emerytalne i
    > rentowe), ale będzie to szło w ciężar jego składek - więc żadnych kosztów

    Dziękuję bardzo za odpowiedź i mam jeszcze jedno pytanie:
    Czy będąc na urlopie wychowawczym (bez zasiłku), mogę pracować dorywczo,
    umowa zlecenie, umowa o dzieło?
    Pozdrawiam
    Kasia

  • 10. Data: 2002-11-25 08:06:19
    Temat: No i...
    Od: "Ryszard" <b...@z...com.pl>

    > Najpierw chcialbym sie od Was dowiedziec........

    > Teraz druga sprawa...............

    Wydawaloby sie, ze to proste pytania.... moze za proste... albo
    prostackie....?

    Ryszard.