eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiVAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku! › Re: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
    From: Pawel Wolniewicz <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
    Date: Fri, 19 Nov 2004 15:31:18 +0100

    gosc wrote:

    > Otoz od wielu lat zdarza pisac mi sie nieduze artykuly prasowe. Rzadko, a
    > przychody z tego sa mizerne, zwykle do 2 tys. zl _rocznie_. Po wejsciu 1
    > maja nowych przepisow o VAT, probowalem podpytac, czy mam placic od tego
    > jakis Vat. Powiedziano mi, ze nie i ze jest to traktowane jako umowa o
    > dzielo.

    Mam ten sam problem. To znaczy - umowy o dzieło z przekazaniem praw
    autorskich do napisanych przede mnie tekstów; bez przekroczenia limitu
    kwoty wolnej od podatku.

> [...]
    > maja, gdy nic nie placilem?
    >
    > 3) wiem, ze w kwestii vat jest zwolnienie jesli dochody z tego tytulu nie
    > przekraczaja 10 tys. euro rocznie. Spokojnie bym sie pod to lapal, gdyz ja
    > nie przekraczam nawet 1 tys. euro rocznie. Pytanie jednak, czy w takiej
    > sytuacji powinienem zglosic sie jako platnik vat, a potem zlozyc jakies
    > pisemko o zwolnienie z placenia vatu? czy tez zwolenienie jest
    > automatyczne, czyli jak nie przekraczam 10 tys. to nie martwie sie i
    > zapominam o wypelnianiu jakichkolwiek papierow, zadnych zgloszen itp.?

    Miła pani w Urzędzie Skarbowym doradziła mi, abym zaczekał i zapytał się
    później. Argumentowała, że skoro nie muszę nic płacić (bo nie zarabiam 10
    tys. euro rocznie), to z powodu braku rejestracji VAT nie powinienem mieć
    żadnych problemów.

    Pytałem się również, czy daje się jakoś rozdzielić umowy o dzieło na te, od
    których trzeba płacić podatek VAT, i te, które temu nie podlegają. Tu już
    zupełnie US nie ma zdania - chyba, że umowa o dzieło jest realizowana
    równolegle z umową o pracę z tym samym pracodawcą, co u mnie nie zachodzi.

    Pozdrawiam,
    Paweł Wolniewicz