eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiVAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku! › Re: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
    From: "gosc" <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
    Date: Sat, 20 Nov 2004 16:15:16 +0100

    > - rzeczywiście przed "przyjęciem dzieła" nie ma jego "wydania" albo
    > co najmniej - nie powstanie obowiązek podatkowy
    > - powinna być faktura
    > - to faktura lub "nie później niż 7 dzień od kiedy powinna być wystawiona"
    > określa obowiązek podatkowy.

    wiesz ale to jest dziwna usluga, bo w przypadku typowych uslug zawsze albo
    uslugodawca ma cennik, albo tez strony umawiaja sie za ile dana usluga
    zostanie wykonana, tutaj uslugodawca nie zna uzyskanej ceny tak dlugo az
    redakcja nie wysle mu wierszowki na konto (ba nawet nie wie czy cokolwiek
    dostanie jak tekst odrzuca), nie przychodzi mi na mysl zadna inna usluga
    oparta na tej bazie (przynajmniej w teorii, bo w praktyce zdarza sie, ze
    przychodzi hydraulik i mowi -"eeee pani kochana nie duzo, na butelke wodki
    pani da i bedzie ok", a gdy przychodzi do placenia okazuje sie, ze mowa byla
    o dobrej butelce za 100 zl ;)

    ponadto tak swoja droga, jesli mialaby byc faktura, a tym bardziej faktura
    vat, redakcji tez chyba na niej powinno zalezec

    ponadto sciezka musialaby wygladac tak - ja wysylam teksty, redakcja w
    zasadzie nie informuje mnie czy przyjmuje czy nie, jedynym rezultatem jest
    druk, przychodzi koniec mc, licza wierszowke, przysylaja mi info o
    wierszowce, ja wystawiam fakture, wysylam redakcji, dostaje pieniadze na
    konto po potraceniu zaliczki na podatek dochodowy od osoby fizycznych (bo
    jak sie nie prowadzi DG to uslugobiorca, czy tez raczej zleceniodawca ma
    obowiazek odciagac)

    wreszcie moze na takie dziwne i trudno poddajace sie przepisom sprawy
    ustawodawca zapisal w zalaczniku 4, jako wylaczone od vat:

    "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów
    wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
    wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do
    praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z
    rekreacją i sportem - z wyłączeniem: (... tu nie ma nic dla mnie)"

    ale w zalaczniku 3 (7 procent vat) jest niemal ten sam fragment:
    "Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie
    autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za
    przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do
    artystycznego wykonania."

    Roznica jest, gdyz w zalaczniku 4 pojawia sie w tym zdaniu slowo "kultura".
    W waskim rozumieniu zabawa w dziennikarstwo kultura nie jest, ale w
    szerokim, mysle, ze jak najbardziej tak

    Sprobuje jeszcze poszukac rozporzadzen do ustawy o vat (a moze ktos ma
    gotowe linki), moze tam jest jakas odpowiedz.

    W kazdym badz razie moj Urzad Skarbowy na tym problemie wysiadl
    (przynajmniej do czasu gdy sie do mnie nie przyczepia.... brrr....).

    Ciekawe czy MF zna odpowiedz. Ktos mi kiedys opowiadal, pol zartem, pol
    serio, ze w przypadku podobnego problemu (umowy o dzielo - chodzi o
    zwolnienie z vat umow o dzielo jesli zachodzi warunek z ustawy "jeżeli z
    tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie
    tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy
    zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do
    warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności
    zlecającego wykonanie tych czynności. sposób częstotliwy.") jego ksiegowa
    miala juz jechac do MF na szkolenie, ale ponoc szkolenie odwolano bo MF samo
    nie wiedzialo jak podejsc do sprawy. Nie wiem ile w tym prawdy....