  • 11. Data: 2004-12-30 12:53:16
    Temat: Re: VAT od sam.os.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Dec 2004, du hast mich gefragt wrote:

    > + Dnia 12/30/2004 1:14 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > +
    > + > Jak podatnik zechce w tym samym roku sprzedać nowo nabyty samochód
    > + > to "po prostu" zwraca cały VAT który odliczył i "z głowy".
    > +
    > + Może też sprzedać ale nie załapać się na "towary używane"

    Ano tak.
    Nie zastrzegłem że chodzi o nabyty na własne cele niehandlowe :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2004-12-30 13:00:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Dec 2004, bo wrote:
    [...]
    >+ > - za 1. rok "sprzedaży opodatkowanej" samochód został "zaliczony
    >+ > w rozliczenie VAT" w 20% (1/5 lat :)).
    >+ > - w 2. roku samochód został użyty do.... do czego ? :)
    >+ > Ano - do sprzedaży *zwolnionej* :)
    >+
    >+ Najbardziej ne podoba mi sie TU.

    Doceniam. Ale nic nie poradzę ;)

    >+ Samochod zostal zakupiony "W CELU" sluzacym sprzedazy opodatkowanej
    >+ z tego co pamietam to CEL sie liczy..

    Zgadza się.
    Ale JEDNOCZEŚNIE obowiązuje *rozliczenie proporcji* sprzedaży
    za dany rok. I sprzedaż ST *jest uważana* jako przychód dla
    celów proporcji sprzedaży *tego środka* trwałego.
    Zauważ że czegoś takiego dotąd *nie było* (dla ST liczyło się TYLKO
    proporcję sprzedaży "wstecz" - a teraz liczy się "w przód") dlatego
    trzeba zmienić przyzwyczajenia :)

    >+ zwolnienie sprzedazy czegos, co zostalo zakupione by sluzylo celom sprzedazy
    >+ opodatkowanej to chyba co innego.

    Zdaniem RP (gdzie poczytałem o idei tej wykładni) nie bardzo :)
    Zwolnienie to zwolnienie, sprzedaż zwolniona to zwolniona.
    Ja się zgodziłem ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2004-12-30 13:57:03
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 12/30/2004 1:53 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Ano tak.
    > Nie zastrzegłem że chodzi o nabyty na własne cele niehandlowe :]

    Przez "własne cele" rozumiesz oczywiście wykorzystywanie w działalności
    gospodarczej, nie do celów osobistych? A czy my dyskutujemy o czymś innym?

    --
    gefragt

  • 14. Data: 2004-12-30 23:50:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > + Przez "własne cele" rozumiesz oczywiście wykorzystywanie w działalności
    > + gospodarczej, nie do celów osobistych?

    Tak. "Wykorzystywanie" - ale jako "użytkowanie" (a nie "składowanie
    towaru handlowego lub materiału do produkcji" :)).

    > + A czy my dyskutujemy o czymś innym?

    Moment.
    Powiadasz że można sprzedać samochód ("z odliczonym VATem") który
    NIE był towarem handlowym (ale ST) - i NIE zwrócić VATu ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2004-12-31 07:21:23
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 12/31/2004 12:50 AM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Powiadasz że można sprzedać samochód ("z odliczonym VATem") który
    > NIE był towarem handlowym (ale ST) - i NIE zwrócić VATu ??

    No nie. Tylko wskazuje, że jest jeszcze druga droga "zwrócenia" VATu.

    --
    gefragt

  • 16. Data: 2005-01-03 12:41:55
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > za dany rok. I sprzedaż ST *jest uważana* jako przychód dla
    > celów proporcji sprzedaży *tego środka* trwałego.

    wez mi to przetlumacz na polski..

> [...]
    >
    > Zdaniem RP (gdzie poczytałem o idei tej wykładni) nie bardzo :)
    > Zwolnienie to zwolnienie, sprzedaż zwolniona to zwolniona.

    No.. ja tez sie zgadzam, ze sprzedarz zwolniona jest zwolniona ale
    mowimy o ZAKUPIE.
    VAT byl oz zakupu celem sprzedarzy opodatkowanej..

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 17. Data: 2005-01-04 00:22:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Jan 2005, bo wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > za dany rok. I sprzedaż ST *jest uważana* jako przychód dla
    >+ > celów proporcji sprzedaży *tego środka* trwałego.

    Już. Masz rok 2005.
    Załóżmy na początek że w 2004 stosowałeś proporcję 60% i to
    była *właściwa* proporcja.
    Z samochodu o WP 50 kzł nabytego po 1.V.2004 odliczyłeś 60%
    połowy VAT - czyli 3 300 z. - dobrze liczę ?
    W "zeszłym roku" (2004) miałeś proporcję sprzedaży "60% sprzedaży
    opodatkowanej" - więc *cały rok* 2005 liczyłeś "proporcję" 60%
    A teraz będzie koniec roku 2006.
    Masz 100 kzł sprzedaży z VAT.
    Masz 100 kzł sprzedaży zwolnionej.
    Sprzedajesz samochód za 40 kzł, WP wynosiła 50 kzł (no,
    niech będzie, dobrze ? :))

    Za telefony płacisz 20 kzł (za cały rok). Za wynajem biura 60 kzł.
    Za coś-tam ("inne opodatkowane zakupy służące sprzedaży opodatkowanej
    *i* zwolnionej") - jeszcze 20 kzł. Razem 100 kzł, 22% VAT=22kzł.
    Od sprzedaży "za koszty ogólnr" liczysz proporcję:
    - sprzedaż zwolniona: 100 kzł
    - sprzedaż opodatkowana: 100 kzł
    - proporcja: 50%
    Połowa VATu do odliczenia :)
    A ty w ciągu roku odliczałeś 60% VATu.
    Czyli 10% VATu musisz skorygować !
    Wychodzi 3850 zł "do korekty".

    VAT służący *tylko* sprzedaży "zw" i opodatkowanej jest
    oczywisty więc nie ma pytań.

    Pozostają samochody, nabyte w 2004r po 1.V. :)
    UWAGA: nie chce mi się :[ sprawdzać czy koryguje się jakoś
    MIESIĄCE (chyba nie). Ale zastrzegam "na wszelki wypadek" :)
    Jedziemy:
    W 2004 roku samochodom "przysługiwało" odliczenie w wysokości
    1/5 "całości" wg współczynnika 50%.
    Ale przecież odliczałeś 60% :) - więc 10% do zwrotu (korekty), tak
    jak "od wszystkiego" !
    VATu było (całości) 11 000 zł, połowa "do rozliczenia", 1/5
    "przypadająca na ten rok" to IMHO :) 1100 zł, z czego stosowałeś
    proporcję 60% (odliczenie: 660 zł) a "przysługiwało" 550 zł
    (z proporcji 50%). Do korekty pójdzie 110 zł !

    Postanawiasz go jednak sprzedać.
    Ale on w 2005 służył dwom *różnym* celom:
    - sprzedaży "ogólnej"; rozliczona jak wyżej :)
    I zastrzegam że nie dam głowy czy liczy się ją *również*
    za rok sprzedaży... *pasuję* (jak wyżej - spać :)).
    Załóżmy *optymistycznie* że tak.
    To wtedy 1/5 (kolejną) skorygujesz jak wyżej.

    Ale był DRUGI cel, ODRĘBNY od działalności firmy.
    To sprzedaż TEGO DG.
    Na niego "przypadało" jeszcze trochę VATu do odliczenia :)
    1.
    w 2004 odliczyłeś cały VAT wg proporcji "z momentu nabycia".
    Być może za dużo, być może za mało.
    1/5 z tej kwoty "przypadała" na 2004 rok - więc *ją* odliczyłeś
    i *rozliczyłeś* w 2004 (założyliśmy 60%/60% więc nie było
    korekty)
    2.
    w 2005 rozliczyłeś *kolejną* 1/5 "udziału".
    Zastrzegam że nie wiem czy to prawo przysługuje !
    Założywszy że tak - korygujesz i oddajesz 110 zł "nadliczone"
    w 2004 roku
    3.
    Zostało nam 3/5 VATu. MIAŁ być rozliczony w przyszłości.
    Ale NIE BĘDZIE.
    Dlaczego ? - ano bo samochód przeznaczony został do jednego
    konkretnego celu: SPRZEDAŻY.
    Zwolnionej.
    Czyli:
    3/5 razy 1/2 razy 22% razy 50 kzł :) to VAT który był
    "do rozliczenia". Z tego 60% * 3/5 * 1/2 * 22% * 50 kzł
    wziąłeś "awansem" w 2004 roku przy zakupie :) - kwota 1980 zł.

    I ta CAŁA kwota została wzięta "za dużo" - no bo sprzedaż jest
    zwolniona... To 1980 do skorygowania "z tytułu sprzedaży ST" :)

    Teraz ciekaw jestem ile pisząc "z głowy czyli z niczego" namieszałem :>
    Co sam widzę "do sprawdzenia" to:
    1. czy za rok sprzedaży przysługuje prawo do "rozliczenia proporcji"
    od 1/5 wartości VATu
    2. czy za rok sprzedaży (a być może i nabycia) rozlicza się miesiące;
    PODEJRZEWAM że nie, ale...

    A za resztę to mnie grupowicze obetentegują.
    Ale już jak się wyśpię :)

> [...]
    >+ > Ja się zgodziłem ;)
    >+
    >+ No.. ja tez sie zgadzam, ze sprzedarz zwolniona jest zwolniona ale

    Owszem.

    >+ VAT byl oz zakupu celem sprzedarzy opodatkowanej..

    Ale *teraz* liczy się *nie* "z jakim był ZAMIAREM" nabyty,
    ale "w jakim celu został UŻYTY".
    I sprzedaż ST jest "celem" :)
    A cała *nierozliczona w celu prowadzenia DG* wartość VATu
    przypada na ten "cel".
    Jak przez 6 lat poużywasz - to cały VAT "się rozejdzie".
    Ale tylko po 1/5 w każdym roku :)

    Wyjaśnienie jest w art.91.6 ustawy o VAT:
    ++++
    6. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
    1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze
    wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;
    2) zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty
    przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane
    wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
    ----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2005-01-04 12:54:48
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > była *właściwa* proporcja.
    > Z samochodu o WP 50 kzł nabytego po 1.V.2004 odliczyłeś 60%
    > połowy VAT - czyli 3 300 z. - dobrze liczę ?

    Po przeczytaniu polowy, uzupelnieniu (odswiezeniu)
    wiedzy fragmentami ustawy
    dochodze downiosku ze tak w skrocie chodzilo ci o to,
    ze sprzedarz samochodu popsuje Ci proporcje w tym roku,
    w ktoryum go sprzedasz dla wszystkich "kosztow ogolnych",
    i na nastepne 4 lata przy zakupie ST na cele "ogolne".
    A "zepsucie proporcji" bedzie skutkowalo
    korekta naliczonego "do odlizcenia" VAT od tych zakupow.

    Pozdrawiam
    (i dziekuje)

    Boguslaw

  • 19. Data: 2005-01-04 15:27:43
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/4/2005 1:54 PM, Użytkownik bo napisał:

> [...]
    > A "zepsucie proporcji" bedzie skutkowalo
    > korekta naliczonego "do odlizcenia" VAT od tych zakupow.

    Dostawa środków trwałych nie wpływa na proporcję: art. 90 ust 5

    --
    gefragt

  • 20. Data: 2005-01-04 17:07:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Jan 2005, bo wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ze sprzedarz samochodu popsuje Ci proporcje w tym roku,
    >+ w ktoryum go sprzedasz dla wszystkich "kosztow ogolnych",

    Albo napisałem bardzo mętnie (możliwe) albo przeczytałeś
    niewłaściwą połowę ;)
    NIE !
    Sprzedaż ST *nie* wpływa na proporcję sprzedaży "ogólną" !
    Ustawodawca *w końcu* był łaskaw to jasno zapisać.

    Za to ustawodawca wprowadził NOWY WYNALAZEK: VAT odliczony
    od ST odlicza się *przez 5 lat* !
    I odlicza się tak:
    - w roku "nabycia" VAT odlicza się wg struktury przypadającej
    na ten rok, wyliczonej *z roku poprzedniego*
    - w każdym *kolejnym* roku rozlicza się *faktyczną* strukturę
    sprzedaży - i koryguje 1/5 tego VATu co odliczono "w roku
    nabycia" !
    - ALE jeśli się sprzeda - to sprzedaż jest albo oVATowana
    albo zwolniona. W zależności od tego *wszystkie* "nierozliczone
    okresy" rozlicza się *w roku sprzedaży* jako sprzedaż "zw"
    lub "VAT.

    >+ i na nastepne 4 lata przy zakupie ST na cele "ogolne".

    Nie. Zakup w ogóle nie wpływa :)
    A ST nie wpływają na proporcję :)
    Za to proporcja wpływa na ST - i to po 1/5 każdego roku !

    >+ A "zepsucie proporcji" bedzie skutkowalo
    >+ korekta naliczonego "do odlizcenia" VAT od tych zakupow.

    Ale to jest wpływ *tylko* od "proporcji ogólnej", sprzedaż
    ST na *tę* część nic nie ma - bo na pozostałe x/5 wpływa
    nie "proporcja" a wprost fakt czy sprzedaż była "+VAT"
    czy "zw" !

    >+ Pozdrawiam
    >+ (i dziekuje)

    Mi się zdaje że nic ci nie wytłumaczyłem :]
    Ale jak wiesz że nie wiesz to i tak sukces ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)