eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiVAT od umow o dzielo. Wiem, ze trzeba, ale jak dokladnie? › Re: VAT od umow o dzielo. Wiem, ze trzeba, ale jak dokladnie?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT od umow o dzielo. Wiem, ze trzeba, ale jak dokladnie?
    Date: Wed, 15 Dec 2004 16:02:52 +0100

    On Wed, 15 Dec 2004, Ronin wrote:

    > + > Przed wystawieniem rachunku. Za umowę przekraczającą limit należy już
    > + > wystawić fakturę.
    [...]
    > + A w art. 113/4 napisane jest, ze jezeli wartosc sprzedazy u podatnikow
    > + zwolnionych od podatku na podstawie 113/1 przekroczy 10 000 Euro, to
    > + "zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiazek podatkowy
    > + powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyzka
    > + sprzedazy ponad te kwote".

    ...no i jeszcze pod rządami *starej* ustawy (nie było mowy o opodatkowaniu
    nie-DG) próby interpretacji doprowadziły AFAIR do wniosku że dosłownie
    *tylko nadwyżka* jest oVATowana.
    A, już mam - ust. 10: "Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad
    wartość określoną w zdaniu poprzednim, a obowiązek podatkowy powstaje
    z momentem przekroczenia tej wartości."
    Ponieważ nikt nigdy nie wskazał czy błędem jest ujęcie pozycji "np"
    albo "zwolniony podmiotowo" na tym samym kwitku na którym jest sprzedaż
    niezwolniona, to rozważaliśmy fakturę z dwoma pozycjami: do limitu
    "zw", ponad - "normalna stawka".

    > + Czy moge jeszcze teraz sprzedac program na umowe o dzielo i dopiero potem isc
    > + sie zarejestrowac jako platnik VAT? Obowiazek, o ktorym jest mowa w art 113/4
    > + zaistnieje dopiero jak dostane pieniadze z tej umowy.

    Tu nie mam przekonania do twojego stanowiska i to w dwu sprawach.
    Zastrzegam - że *pomijając* pytanie czy VAT jest "na miejscu" :) !
    1. Jeśli chodzi o *kwotę* przekroczenia: będzie oVATowana i IMHO
    powinna być już ujęta na fakturze a nie na rachunku - jak wyżej
    2. Jeśli chodzi o obowiązek podatkowy VAT to powstaje on *w innym
    momencie* niż ten obowiązek z umowy "osobistej" !
    Ja rozumiem że wykonując coś "osobiście" przyzwyczaiłeś się że
    podatek jest należny od "kwoty postawionej do dyspozycji".
    Ale w VAT tak dobrze nie ma - oVATowane jest "wydanie towaru"
    tudzież "wykonanie usługi"...

    Zastrzegam że nie mam jasności czy przy umowie "osobistej" wchodzi
    w rachubę konieczność zgłoszenia się *przed* czy *po* przekroczeniu
    limitu :)
    IMHO - jednak *po*.
    Powód ? - po prawdzie Pawel powołuje się na art. 113/4, ale IMO
    niesłusznie: 113/4 dotyczy DOBROWOLNEGO zrzeczenia się zwolnienia :)

    Zdaje się że ustawa nie reguluje w tym miejscu postępowania podatnika
    przez podanie terminu kiedy powinien się zgłosić (za wyjątkiem przypadku
    kiedy ma w tym interes :) z remenentem).

    > + A jak ja wskocze w VAT, a on sie rozmysli?

    Hm...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)