  • 1. Data: 2004-12-14 17:10:36
    Temat: VAT od umow o dzielo. Wiem, ze trzeba, ale jak dokladnie?
    Od: Ronin <r...@s...pl>

    Pracuje jako tlumacz na umowy o dzielo. Co roku mialem ponizej 10 000
    Euro, wiec nie obejmowal mnie VAT. W miedzyczasie napisalem program
    komputerowy. Moge go sprzedac pewnej firmie (tez na umowe o dzielo), ale
    wtedy przekrocze w tym roku te 10 000 Euro.

    Czyli wpadne w VAT, tak?

    Rozumiem, ze nie musze prowadzic DG, ale od kazdej kolejnej umowy o
    dzielo VAT bede musial odprowadzac?

    Tylko teraz tak. Dotychczas moje koszty uzyskania wynosily 50%. A jak to
    bedzie po przejsciu na VAT? Tez 50%, czy tylko te koszty, ktore
    udokumentuje fakturami?

    W przypadku umowy o dzielo na tlumaczenie VAT wynosi 7%
    A w przypadku pisania programu komputerowego z przeniesieniem praw
    autorskich?

    Czy bedac w VAT-cie bede mogl sobie odliczac rozne koszty tak, jakbym
    mial DG?

    Jezeli w VAT wejde pod koniec roku, to zaplace go tylko od nadwyzki
    powyzej 10 000 Euro, czy od wszystkiego, co zarobilem przez caly rok?

    I ostatnie pytanie. W ktorym momencie musze zglosic w US wejscie w VAT?
    Tuz przed wystawieniem rachunku, ktorym przekrocze owe 10 000 Euro? Bo
    od poczatku roku zarobilem 5000 Euro, a jak wystawie rachunek za ten
    program komputerowy, to bedzie 11 000. To moze moge od razu zglosic do
    US ze chce wejsc w VAT i wtedy bede mogl wystawic odbiorcy tego programu
    FV a nie zwykly rachunek? (jemu zalezy na FV).
    Ile czasu trwa takie rejestrowanie sie jako platnika VAT?

    Z gory dzieki!!!
    Wydalem juz dzisiaj duzo pieniedzy na porady w biurach rachunkowych, a i
    tak (jak widac) nie rozwialo to wszystkich moich watpliwosci. W sumie
    ludzie do ktorych poszedlem chyba sie na tym nie znali. Strasznie to
    skomplikowane :(

  • 2. Data: 2004-12-15 00:29:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Dec 2004, Ronin wrote:
    [...]
    > + Tylko teraz tak. Dotychczas moje koszty uzyskania wynosily 50%. A jak to
    > + bedzie po przejsciu na VAT? Tez 50%, czy tylko te koszty, ktore udokumentuje
    > + fakturami?

    Zastrzegam że NIE zajmuję stanowiska w skrajnie niejasnej kwestii
    czy VAT od takiej umowy o dzieło się nalezy.
    Jeśliby przypadkiem się należał to koncept "a wystawię fakturę
    dla zasady" może powodować komplikacje dla tego co tę fakturę
    przyjmie o ile odliczy ów VAT... choć *są* jakieś pozytywne
    dla podatników wyroki NSA co do VAT "nienależnego" odliczonego :)

    Natomiast *z zasady* VAT nie ma NIC do podatku dochodowego
    - poza tym, że VAT nalezny oraz odliczalny VAT naliczony nie
    są przychodem i kosztem.
    Czyli:
    1. jak było prawo do 50% KUP to to się nie zmienia :)
    2. można odliczać VAT od udokumentowanych wydatków, co IMO *nie*
    wyklucza z korzystaniu z p. 1 dla celów dochodowych :)

    > + Czy bedac w VAT-cie bede mogl sobie odliczac rozne koszty tak, jakbym mial
    > + DG?

    Nie.
    IMHO nie przeszkadza to ew. odliczeniu VATu od takich kosztów.
    Z tym zastrzeżeniem że skoro nie ma podstaw np. do amortyzacji
    komputera - to i nie ma jak uznać odliczenia od czegoś co "mogłoby
    być kosztem"...

    > + Ile czasu trwa takie rejestrowanie sie jako platnika VAT?

    Zależy jak długo idzież z kasy w UM do US ;) (opłata za
    rejestrację VAT jest opłata "dla gminy" !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-12-15 08:47:35
    Od: Pawel Wolniewicz <p...@o...pl>

    Ronin wrote:

> [...]
    > US ze chce wejsc w VAT i wtedy bede mogl wystawic odbiorcy tego programu
    > FV a nie zwykly rachunek? (jemu zalezy na FV).

    Przed wystawieniem rachunku. Za umowę przekraczającą limit należy już
    wystawić fakturę.

    Ustawa o VAT:
    - art. 96/1 "Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem
    wykonania pierwszej czynności określonej w art.5 złożyć naczelnikowi urzędu
    skarbowego zgłoszenie rejestracyjne (...)"
    - art. 113/4 "zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej
    czynności (...)"

    Pozdrowienia

  • 4. Data: 2004-12-15 09:04:57
    Od: Ronin <r...@s...pl>

> [...]
    > skarbowego zgłoszenie rejestracyjne (...)"
    > - art. 113/4 "zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej

    No tak, ale ja nie mam DG. Po prostu pracowalem na umowy o dzielo. Czy
    to nie jest tak, ze dopiero jak wplyw z ostatniej umowy o dzielo
    przekroczy limit 10 000 Euro, to wtedy place VAT od nadwyzki i ide sie
    zarejestrowac?

    Pytam, bo w Art.113/1 jest napisane, ze jesli w zeszlym roku nie
    zarobilem wiecej niz 10 000 Euro, a nie zarobilem, to jestem zwolniony.

    A w art. 113/4 napisane jest, ze jezeli wartosc sprzedazy u podatnikow
    zwolnionych od podatku na podstawie 113/1 przekroczy 10 000 Euro, to
    "zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiazek
    podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu
    podlega nadwyzka sprzedazy ponad te kwote".

    I dlatego prosze jeszcze o ostateczne potwierdzenie.
    Czy moge jeszcze teraz sprzedac program na umowe o dzielo i dopiero
    potem isc sie zarejestrowac jako platnik VAT? Obowiazek, o ktorym jest
    mowa w art 113/4 zaistnieje dopiero jak dostane pieniadze z tej umowy.

    Czy tez jest (niestety) tak jak sugerujesz, ze musze juz teraz isc do
    urzedu, a klientowi wystawic juz koniecznie FV? No bo jeszcze nie
    przekroczylem. Dopiero przekrocze.

    A jak ja wskocze w VAT, a on sie rozmysli? Bede cierpial przez
    najblizsze 3 lata, bo generalnie nie przekraczam tych 10 000 Euro.

    Dlatego to dla mnie takie wazne pytanie.

  • 5. Data: 2004-12-15 14:55:18
    Od: Ronin <r...@s...pl>

    > Czy tez jest (niestety) tak jak sugerujesz, ze musze juz teraz isc do
    > urzedu, a klientowi wystawic juz koniecznie FV? No bo jeszcze nie
    > przekroczylem. Dopiero przekrocze.

    Wlasnie dzwonilem do US. Powiedzieli, ze niestety tak. Rejestracji
    dokonuje sie przed wystawieniem rachunku przekraczajacego te 10 000,
    czyli w zasadzie juz nie rachunku, tylko FV

  • 6. Data: 2004-12-15 15:02:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Dec 2004, Ronin wrote:

    > + > Przed wystawieniem rachunku. Za umowę przekraczającą limit należy już
    > + > wystawić fakturę.
    [...]
> [...]
    > + powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyzka

    ...no i jeszcze pod rządami *starej* ustawy (nie było mowy o opodatkowaniu
    nie-DG) próby interpretacji doprowadziły AFAIR do wniosku że dosłownie
    *tylko nadwyżka* jest oVATowana.
    A, już mam - ust. 10: "Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad
    wartość określoną w zdaniu poprzednim, a obowiązek podatkowy powstaje
    z momentem przekroczenia tej wartości."
    Ponieważ nikt nigdy nie wskazał czy błędem jest ujęcie pozycji "np"
    albo "zwolniony podmiotowo" na tym samym kwitku na którym jest sprzedaż
    niezwolniona, to rozważaliśmy fakturę z dwoma pozycjami: do limitu
    "zw", ponad - "normalna stawka".

    > + Czy moge jeszcze teraz sprzedac program na umowe o dzielo i dopiero potem isc
    > + sie zarejestrowac jako platnik VAT? Obowiazek, o ktorym jest mowa w art 113/4
    > + zaistnieje dopiero jak dostane pieniadze z tej umowy.

    Tu nie mam przekonania do twojego stanowiska i to w dwu sprawach.
    Zastrzegam - że *pomijając* pytanie czy VAT jest "na miejscu" :) !
    1. Jeśli chodzi o *kwotę* przekroczenia: będzie oVATowana i IMHO
    powinna być już ujęta na fakturze a nie na rachunku - jak wyżej
    2. Jeśli chodzi o obowiązek podatkowy VAT to powstaje on *w innym
    momencie* niż ten obowiązek z umowy "osobistej" !
    Ja rozumiem że wykonując coś "osobiście" przyzwyczaiłeś się że
    podatek jest należny od "kwoty postawionej do dyspozycji".
    Ale w VAT tak dobrze nie ma - oVATowane jest "wydanie towaru"
    tudzież "wykonanie usługi"...

    Zastrzegam że nie mam jasności czy przy umowie "osobistej" wchodzi
    w rachubę konieczność zgłoszenia się *przed* czy *po* przekroczeniu
    limitu :)
    IMHO - jednak *po*.
    Powód ? - po prawdzie Pawel powołuje się na art. 113/4, ale IMO
    niesłusznie: 113/4 dotyczy DOBROWOLNEGO zrzeczenia się zwolnienia :)

    Zdaje się że ustawa nie reguluje w tym miejscu postępowania podatnika
    przez podanie terminu kiedy powinien się zgłosić (za wyjątkiem przypadku
    kiedy ma w tym interes :) z remenentem).

    > + A jak ja wskocze w VAT, a on sie rozmysli?

    Hm...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2004-12-15 15:58:40
    Od: Ronin <r...@s...pl>

> [...]
    > podatek jest należny od "kwoty postawionej do dyspozycji".
    > Ale w VAT tak dobrze nie ma - oVATowane jest "wydanie towaru"

    Bardzo dziekuje Ci za odpowiedz, ale o co chodzi w tym fragmencie?

    I jeszcze jedno pytanie:

    Jak mam wypracowane 9000, a umowa jest na 2000, to VAT nalezy sie tylko
    od 1000. To jasne. Ale jak ma wygladac faktura? Bedzie na cale 2000,
    tak? Stawka VAT 7%. No ale jak na fakturze zaznaczyc, ze VAT jest tylko
    od 1000?

    Moze to jest tak, ze w US zrzekam sie zwolnienia z VAT-u i to oznacza,
    ze bede musial zaplacic VAT od 2000?

  • 8. Data: 2004-12-16 21:23:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Dec 2004, Ronin wrote:
    [...]
    > + Bardzo dziekuje Ci za odpowiedz, ale o co chodzi w tym fragmencie?

    Spojrzyj na cytat ze swojego tekstu:
    [ Obowiazek, o ktorym jest mowa w art 113/4 zaistnieje
    dopiero jak dostane pieniadze z tej umowy.]

    Tak powstaje obowiązek dla celów podatku dochodowego: gdzie widzisz
    dla "umowy osobistej" *w VAT* wyjątek od zasady że momentem powstania
    obowiązku podatkowego jest "wydanie towaru lub wykonanie usługi" ?
    Kończysz realizację, podpisujesz protokół przekazania - i *na ten
    dzień* należy się VAT !
    Na wystawienie faktury masz jeszcze 7 dni.
    Ale jak zakończenie miało miejsce 26 listopada to wystawienie
    faktury 2 grudnia (wolno ci) nic ci nie daje: VAT odprowadzasz
    *za listopad* (do 25 grudnia) i tyle (pewnikiem dlatego VAT
    rozlicza się do 25. a nie jak dochodowy do 20. :)).
    I prawdą jest że jaki "ci zapłacą" dopiero w marcu następnego
    roku (za umowę "osobistą" przypominam :)) - to dopiero wtedy
    będziesz miał przychód.
    Ale VAT *już* się należy...

> [...]
    > + 1000. To jasne. Ale jak ma wygladac faktura? Bedzie na cale 2000, tak?

    Spróbuj odszukać googlem taką dyskusję - było o stole i nogach,
    może pomoże...
    Ponieważ problem jest "rzadki" to IMHO lepiej jakbyś sam przyjrzał się
    "znanym stanowiskom" :) - bo pewnie nie każde biuro rachunkowe się z nim
    zetknęło (...i z ewentualną karą od USu za nieprawidłowe rozwiązanie
    takoż :]).

    > + Stawka
    > + VAT 7%. No ale jak na fakturze zaznaczyc, ze VAT jest tylko od 1000?

    IM*H*O trzeba ustalić czy do 1000 EU (a raczej POWINNO być w złotych :)
    a nie EU) należy wykazać "zw" czy "np".
    I nie wiem jaki jest zwyczaj wykazywania "zw" przy zwolnieniu
    podmiotowym... (przypominam iż od względnie niedawna przyroda zna
    przypadki zwolnienia przedmiotowego również od strony nabywcy - i jakoś
    nie zauważyłem żeby zwolnienie podmiotowe było wskazywane jako
    zakaz wypisywania "zw" na fakturze; z kolei wystawca f-ry *już*
    stał się w momencie wystawiania f-ry podatnikiem czynnym... no tak,
    zakręcony jest ten problem :[ - spytaj w US :] ! "pamiętając
    o zastrzeżeniach" !).

    > + Moze to jest tak, ze w US zrzekam sie zwolnienia z VAT-u i to oznacza, ze
    > + bede musial zaplacic VAT od 2000?

    IM*H*O "wpadnięcie w próg" *nie jest* rezygnacją ze zwolnienia z VAT.
    To osobna regulacja. Ale wywodów NSA nie znam - pewnie jeszcze nie ma...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)