  • Data: 2003-11-04 08:49:48
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 4 Nov 2003, Karol wrote:

    >+ > http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know&
    id=596
    >+ >
    >+ > Podsumowując
    >+
    >+ To jaki wniosek na podstawie powyzszego ?
    >+
    >+ Wspolnoty zaczna sie rozliczac na "normalnych" zasadach VATowskich ?

    Protestuję, Karolu.
    Od wprowadzenia nowej ustawy o najmie lokali, a co najmniej
    od "dużej" nowelizacji z 26 września 2000r - wspólnoty
    powinny być traktowane jako "inne podmioty" w myśl wszelkich
    zapisów które w ustawach podatkowych występują.
    Zdążyłem już zapodać adres do artykułu w .infor.pl, który
    choć ma CIT w tytule zawiera podrozdział o VAT :)
    Ponieważ kwestia wspólnoty tak coś ok. 2001 r zaczęła mnie
    dotyczyć - to wtedy przekopałem część przepisów i do tego
    wniosku, że jak wspólnota ma przychody (w tym "od członków" !)
    to może pod podatek podpaść (i CIT i VAT) i że powinna
    uważać (a może "bardzo uważać") żeby pod "składanie papierków"
    się nie załapać - doszedłem już wtedy.
    To że wspólnota *może* dokonywać obrotu VAT w imieniu
    członków jest konsekwencją odwrotną :) - kupuje cokolwiek
    "na blok" i dzieli "na lokale" wystawiając f-ry.
    Jeśli wspólnota już zostanie VATowcem - to nic jej
    nie przeszkadza żeby tak czyniła, jeśli oczywiście
    członków to urządza.
    W szczególności jak rzeczonych członków urządza płacenie
    za niepłacących :> (wszelka ironia w doborze określeń
    jest zupełnie przypadkowa ;) !) - no bo skoro *wspólnota*
    zawrze umowę, to dostawcy nic nie obchodzi że "ktoś tam
    nie płaci".
    Co prawda wspólnota ma niezły bat w ręku - może wystąpić
    o pozbawienie członka lokalu, ale w zasadzie jest to jedyny
    skuteczny środek którym dysponuje (znaczy: nic mniej
    brutalnego :)).

    Jak zeznałem w innym poście - IMO stanowisko IS to "nic
    nowego pod Słońcem", tak już jest parę lat !

    A przy okazji przepraszam grupę że standardowo :] przeoczyłem
    że zegarek (w chipsecie) mi stał w nocy :>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota)