  • 1. Data: 2005-09-21 14:41:32
    Temat: VAT-zwolnienie/brak zwolnienia
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Witam,
    do tej pory byłem zwolniony z VAT, jednak po otrzymaniu z GUS odpowiedzi na
    moje zapytanie dot. prowadzenia DG zmuszony jestem od lutego ponownie "stać"
    się VATowcem (załapałem się na doradztwo). I tu mam pytanie, czy prawidłowym
    jest moje następujące postępowanie:
    1 - od lutego do sierpnia(włącznie) kasuję wcześniejsze zapisy faktur
    kosztowych i rachunki mojej (dotychczasowej) sprzedaży w KPiR, zostawiam
    jedynie to co było księgowane brutto (np.dowody wewnętrzne itp)
    2 - księguję wszystkie faktury kosztowe w ewidencji VAT i netto w KPiR
    3 - w miejsce dotychczasowych rachunków, drukuję faktury dokumentujące moją
    sprzedaż za dany okres
    4 - drukuję korekty VAT za każdy miesiąc + pismo z wyjaśnieniem i wysyłam do
    US.
    I jeszcze jedno. Po wydruku faktur mojej sprzedaży w miejsce rachunków, w
    każdym z miesięcy powstaną różnice u moich klientów, którym poprzednio
    wystawiałem rachunki. Jak to prawidłowo wyprostować? Czy oni również będą
    musieli korygować wszystkie te miesiące?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2005-09-21 20:34:03
    Temat: Re: VAT-zwolnienie/brak zwolnienia
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jarek wrote:
    > Witam,
    > do tej pory byłem zwolniony z VAT, jednak po otrzymaniu z GUS
    > odpowiedzi na moje zapytanie dot. prowadzenia DG zmuszony jestem od
    > lutego ponownie "stać" się VATowcem

    Pomyślałeś o tym jak ma się większość
    wymienionych przez Ciebie czynności
    do faktu "bycia"/"nie bycia" w tym okresie podatnikiem?
    Z faktu, że wystawiałeś rachunki wnioskuję, że
    zwolnienie dotyczyło podatnika a nie czynności.
    Jakie zatem zaprowadzisz rejestry i jakie powystawiasz
    faktury? Zarejestrują Cię z datą wsteczną?

  • 3. Data: 2005-09-21 20:36:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jarek wrote:
> [...]

    > 3 - w miejsce dotychczasowych rachunków, drukuję faktury
    > dokumentujące moją sprzedaż za dany okres
    > 4 - drukuję korekty VAT za każdy miesiąc

    Tego już też nie rozumiem.
    Składałeś jakieś deklaracje VAT
    i wystawiałeś rachunki?

  • 4. Data: 2005-09-22 17:14:45
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    > Tego już też nie rozumiem.
    > Składałeś jakieś deklaracje VAT
    > i wystawiałeś rachunki?

    Nie składałem żadnych deklaracji VAT, ponieważ myślałem, że nie
    przekraczając kwoty 10000euro obrotu nie muszę być vatowcem.
    Zastanawiam się jedynie jak "naprawić" swój błąd.

    Jarek

  • 5. Data: 2005-09-22 21:02:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Sep 2005, Jarek wrote:

    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał

    ...wKF: piszesz że nie byłeś zwolniony, że myślałeś że jesteś zwolniony.
    Rozumiemy itp :) ale... formalnie nie byłeś zwolniony i to jest
    powód niejasności. IMO :)

    > Nie składałem żadnych deklaracji VAT, ponieważ myślałem, że nie
    > przekraczając kwoty 10000euro obrotu nie muszę być vatowcem.
    > Zastanawiam się jedynie jak "naprawić" swój błąd.

    Myślę że do jednej rzeczy mogę coś dodać - do pierwszego posta
    mianowicie, tam gdzie piszesz o fakturach kosztowych.
    IMO jest tak że nie będąc zarejestrowanym podatnikiem nie miałeś
    prawa do odliczania VAT :(
    ++++
    Art. 88. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
    nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    5) towarów i usług, których nabycie:
    a) zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem
    utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo
    przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków
    określonych w art. 113 ust. 5 i 7, [...]
    ----

    Sprawdź dwa razy nim "odliczysz", żeby kolejnej afery nie było.
    IMHO wychodzi na to że ten VAT "przepadł": odliczyć nie wolno
    bo podatnik się nie zgłosił, a z kosztu wyksięgować trzeba
    bo podatnik miał prawo go odliczyć (jakby się zgłosił zgodnie
    z przepisami) - choć co do tego drugiego sam mam wątpliwości.

    Nie wiem jak z VATem od twoich faktur: jeśli rzeczywiście
    się należy (jak znam życie obowiązek podatkowy powstał i już)
    to IMO wystawienie faktur zabezpieczy przed dywagacjami ile
    tego VATu miało być: IMO (ale ja doradcą NIE JESTEM !) rzeczywiście
    wolno kwotę brutto nieprawidłowego rachunku zamienić na kwotę
    brutto faktury - a nie "dopisać" do potraktowanej jako netto
    kwoty rachunku. Mniej wyjdzie.
    Jednak po wystawieniu faktur nie ma odwrotu - VAT będzie się
    należał nawet jakby później wyszło że z jakiegoś powodu dało
    się go nie zapłacić.
    Ja bym rozważył spytanie doradcy jak się zapatruje na
    wszystkie problemy :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-09-23 09:45:20
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 22-09-2005 23:02, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    a z kosztu wyksięgować trzeba
    > bo podatnik miał prawo go odliczyć (jakby się zgłosił zgodnie
    > z przepisami) - choć co do tego drugiego sam mam wątpliwości.

    nie trzeba, stanowsiko izby skarbowej jest juz od dluzszego czasu takie,
    ze jednak nie mozna bylo odliczyc, nawet jezeli dotyczy to tylko daty

> [...]
    > się go nie zapłacić.
    > Ja bym rozważył spytanie doradcy jak się zapatruje na

    nie ma zadenego wystawiania faktur: faktury moze wystawiac tylko
    zarejestrowany podatnik VAT
    nalezy z ksiegi wyksiegowac kwote 18,03 %, zakladajac ze VAT wynosil
    tutaj 22
    Otrzymany przychod jest kwota brutto, stad zmniejszy sie podatek
    dochodowy, natomiast do ewidencji sprzedazy, dla celow sporzadzenia
    deklaracji VAT wpisuje sie na podstawie rachunkow
    wystapi w tych deklaracjach tylko VAT nalezny bez naliczonego

    to tak w skrocie

  • 7. Data: 2005-09-24 19:05:36
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > deklaracji VAT wpisuje sie na podstawie rachunkow
    > wystapi w tych deklaracjach tylko VAT nalezny bez naliczonego

    Bardzo dziękuję Ci za wyjaśnienie, ale dlaczego nie mogę pomniejszyć VATu
    należnego, VATem z faktur kosztowych?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 8. Data: 2005-09-24 21:40:58
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jarek wrote:
    > Bardzo dziękuję Ci za wyjaśnienie, ale dlaczego nie mogę pomniejszyć
    > VATu należnego, VATem z faktur kosztowych?

    To prawo zerejstrowanych podatników.

  • 9. Data: 2005-09-25 06:10:15
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > To prawo zerejstrowanych podatników.

    ano wlasnie,skoro nie byles zarejestrowanym podatnikiem w czasie, w
    ktorym powinienes byl wystawiac faktury VAT, nie miales prawao rowniez
    do odliczenia VAT naleznego. Odliczac VAT mozesz od dnia zarejestrowania
    sie jako podatnik VAT - zgloszenia VAT-R

  • 10. Data: 2005-09-25 07:56:41
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Jeszcze raz bardzo dziękuję wszystkim za odpowiedzi i pomoc.

    Pozdrawiam
    Jarek