    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAt i amortyzacja
    Date: Wed, 19 Jan 2005 00:51:24 +0100

    On Tue, 18 Jan 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    [...]
    >+ > Błąd. Musisz wykazać że drukarka jest "samodzielnym zestawem
    >+ > komputerowym". Typowa drukarka "nie przejdzie" - chyba że masz
    >+ > dwa kompy i drukarkę z przełącznikiem, dwoma interfejsami lub
    ^^^^^^^^^

    >+ Hm. A jak kupuję PC (powiedzmy, że Płatnik mnie zmusza), a drukarkę
    >+ (typową jak najbardziej) do Maka, którego używam do pracy, ale nie mam
    >+ jako ŚT (wziąłem stareeego i używam)? ;)

    To jest problem.
    Taki mianowicie, że nie ma chyba jeszcze "ustalonej linii orzeczniczej
    NSA". Do roku bodaj 2003 włącznie NSA wywodził z określenia że "ST
    są stanowiące własność podatnika..." fakt iż samo UŻYWANIE powodowało
    "uznanie za ST" zaś nie było żadnych zapisów dotyczących wpływu na
    "uznanie za ST" przez fakt wpisu do EST.
    Dopiero bodaj w 2004 zaczęły obowiązywać zapisy limitujące część
    "zdarzeń gospodarczych" jako odnoszących się do ST *wpisanych do
    EST* - czyli ST nie wpisany do EST może być pomijany.
    Nie wiem czy "zawsze".
    Ale IMO w tym przypadku w obu rozwiązaniach podatnik jest chroniony:
    1. jeśli kompa uznać za ST "nie wpływający na DG" to drukarka będzie
    "elementem peryferyjnym nie podwyższającym WP" - czyli spokojnie
    w KUP (zastrzeżenie niżej)
    2. jeśli kompa NIE uznać za ST, to drukarka jest "innym materialnym
    składnikiem DG".
    W obu przypadkach dla <1500 zł można nie robić nic więcej :)
    Dla >1500 zł w obu przypadkach trzeba wpisać w EW

    Jedyny problem pojawi się dla >3500 zł (za samą drukarkę !),
    ale *wtedy* to problem pojawia się zawsze jak coś nie jest
    ST i "dokładamy" ponad 3500 zł :[ (czyli "moja standardowa
    uwaga dlaczego taniego kompa warto wpisać do EST").

    >+ No i są drukarki, które na sieciowe przerabiasz dokładając jedną część...

    Popatrz na podkreślony tekst.
    Jeśli drukarka nie da się zakwalifikować za "samodzielny składnik
    majątku" (nie moża SAMODZIELNIE pracować np. jako kopiarka) oraz
    masz tylko jednego kompa to USy uznają iż sama "sieciowość to mało.
    I AFAIR NSA popiera ten punkt widzenia.

    Wyjaśniam iż po trawieniu długich dyskusji wyszło mi, iż np.
    przyczepy mogą być używane jako samodzielne ST tylko dlatego że
    mają osobną pozycję w klasyfikacji ST - a dla "częsci i peryferiów
    komputerowych" czegoś takiego (osobnej pozycji) nie ma.
    Więc US może przyczepić się że to "tylko jeden zestaw"... !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)