    From: Wojtek Malina <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VatUE koszty DG
    Date: Sat, 20 Oct 2007 19:42:17 +0200

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Przykładowo jak ten, kto Ci sprzedaje towar lub usługę (bądź dowolny
    > jego dostawca, podwykonawca itp) na potrzeby jego wyprodukowania lub
    > dystrybucji
    > pojechał gdzieś samochodem osobowym albo dajmy na to miał delegację przy
    > której korzystał z hotelu, to w cenie która "jakoby" powinna być netto
    > faktycznie jest zawarta (wliczona) cena *brutto* tamtej benzyny lub
    > hotelu. Po prawdzie hotel 7%, ale zawsze to więcej niż zero.
    > I do tego "kawałka" który wchodzi w skład "twojej" ceny (zakupu)
    > dolicza się CAŁY podatek PTU.

    No tak. Ale w przypadku czegos takiego jak prosta usluga, to wtedy te
    np. 22% podatrku to 100% podatku w cenie. Tak? Nie?

    IMO nie wiem, czy przy czyms takim jak piszesz istnaila jakakollwiek
    mozliwosc rozdzielenie czynnikow skladowych od ich podatkow.

    > Tłumaczę jak wyżej.

    > Płaci drugi podatek - PTU.

    Hmmm, znaczy drugi, ze opoadtkowa ne jest cos, co jzu bylo opodatkowane?
    I w tym co Aga placi netto, sa juz jakies "brutta"?

    > W przypadku zapłacenia "odpowiednika VAT" w innym kraju NIE przysługuje
    > odliczenia VAT!
    > Mechanizm działa tak, że jak przedsiębiorca w kraju "P" należącym do
    > UE kupuje coś "na DG" z kraju "N" też należącego do UE, to robi taki
    > specjalny zakup - bez podatku VAT lub VATopodobnego.

    No wlasnie tak myslalem.

    Jesli cos we francji kosztuje 30 EUR + 19% VAT
    i ja to kupuje
    to place 30 EUR
    i dosteje rachunek na 30 EUR (bez 19% VAT)

    > Podatek do odprowadzenia w US pojawi się "sam" - w momencie sprzedaży
    > tego, co sprowadził.

    Noi tak, bo ja sprzedam towar za 30 EUR + 22% VAT.

    > Patrz wyżej.

    > TAK prosto się nie da.
    > Potrzebujesz do wykonania usługi paliwa za 100 zł oraz hotelu za
    > 100 zł oraz 300 zł innych kosztów (pensje, ZUS, zysk), może być?
    > Więc masz:
    > 100zł+100zł+300zł = 500 zł netto,
    > 500 zł netto + 22% VAT = 610 zł brutto
    > i odpowiednio:
    > 122zł+107zł+300zł = 529 zł "jakoby netto"
    > 529 zł tego co wyżej + 22% VAT = 645,38 zł

    Rozumiem, ze w przypadku paliwa (122) i hotelu (107) po prostu nie moge
    odliczyc naliczonego VAT, stad jest drozej.

    > Oczywiście jak takie "nieodliczalne" usługi ułożą się w stos (znaczy
    > dostawca benzyny korzysta z hoteli, więc w cenie jego benzyny "netto"
    > też jest zawyżone o nieodliczony VAT, a hotelarz też korzysta z benzyny,
    > więc w cenie hotelu netto też będzie zawyżone o nieodliczony VAT) to
    > wyjdzie Ci JESZCZE więcej.

    Taka piramidka podatkowa, panstwo opodatkowuje co si eda, i uniemozliwia
    odliczeni e poddatkow ile sie tylko da - dzieki czemu ceny sa wysokie, a
    wplywy do budzetu jeszcze wyzsze - im wiecej posrednikow, tym drozej i
    wiecej do budzetu ;)

    > Prawdą jest, że owych "nieodliczeń" nie jest jakoś krytycznie dużo,
    > ale są i z tego powodu mamy PTU: podatek który się płaci od SPRZEDAŻY,
    > i który państwo w ramach łaski pozwala NIEKIEDY :> odliczyć, a nie
    > podatek od PRZYROSTU WARTOŚCI (czyli VAT).

    Czyli glownie moznaby powiedziec, ze placi sie VAT* (* - bo to taki PTU,
    ale wszedzie na drukach jest napisane VAT dla zmyły)

    > No i dlatego PTU to nie jest VAT :)
    > Mniej więcej pasuje w miejsce w które wstawia się VAT, więc wstawiono
    > i całość jakoś się kręci :)
    > A że stuka i wióry czasem lecą... drobiazg, nie? ;)

    Czy gdyby wszyscy byli podatnikami VAT i nie bylo ograniuczen, ze nie
    mozna odliczyc VATu od niektorych uslug, to PTU bylby VATem?

    > Napis "Podatek Od Wartości Dodanej" (ang. Value Added Tax) coś tam
    > po polsku znaczy, prawda?
    > Więc "VAT" znaczy tyle co słowa, z których owo pojęcie się składa.
    > Ale *definicji* w *polskich przepisach* dla pojęcia VAT nie mamy.

    Ale wzór faktury VAT mamy =)

    > A czego to nie rozumiesz?
    > Idea jest prosta: VAT to "tax" od "value added"
    > Szpece od projektowania konstrukcji zastosowali przemienność
    > i rozdzielność dla przetworzenia:
    > (wartosc_dodana)*stawka
    > do:
    > (obrót-wydatki)*stawka
    > i rozłożyli:
    > obrot*stawka - wydatki*stawka
    > ....tylko zapomnieli, że zasady przemienności i rozdzielności działań
    > będą prawdziwe tylko jak do wszystkich części wyniku zastosuje się
    > TE SAME zasady.

    a na dodatek to co pozmieniali nazwali miejscami VAT (na dokumentach) a
    w ustawie inaczej. Dobra. Wyjasnilo sie. ;)

    > A kto powiedział, że PTU nie wypisuje się na drukach nazwanych VAT? :)
    > Równie dobrze mogli je nazwać "DDDJP", i co? ;)

    No to niech si enazywaja DDDJP, bedzi emniej mylace niz druki "VAT",
    skoro to nie jest "VAT" :)

    > Równie dobrze możesz również domagać się, żeby podatek drogowy szedł
    > na drogi a podatek od psów na psy :], celem podatku nie jest pasowanie
    > do nazwy formularza lecz skasowanie ludzi z pieniędzy!

    To oczywista oczywistosc ;)