  • 1. Data: 2003-01-27 20:46:53
    Temat: W E K S E L
    Od: "Lansjer" <l...@g...pl>

    Witam serdecznie,
    mam pytanie:
    czy jak wystawiam kontrahentowi weksel "in blanco" na urzędowym blankiecie
    gdzie opłata skarbowa wynosi 10 PLN (czyli "do sumy wekslowej nie
    przekraczającej 10 000 PLN") to co się stanie jeśli on wypełniając go wpisze
    wyższą kwotę mojego zobowiązania wekslowego, np. na 20 000 PLN?
    Czy rzeczywiście odpowiadam tylko do kwoty 10 000? Czy może on wpisać wyższą
    kwotę niż ta, na którą opiewa teoretycznie weksel?

    LANSJER

  • 2. Data: 2003-01-27 20:56:47
    Temat: Re: W E K S E L
    Od: "Bogdan K" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    wpisze
    > wyższą kwotę mojego zobowiązania wekslowego, np. na 20 000 PLN?

    jeśli doklei na wekslu znaki opłaty skarbowej za np 100 zł to nominał
    weksla rośnie do 110 tys zł itd.

    Czy może on wpisać wyższą
    > kwotę niż ta, na którą opiewa teoretycznie weksel?

    odp jak wyżej.

    Przenigdy nie dawaj weksla bez umowy wekslowej w której zapiszecie kiedy i
    na jaką kwotę posiadacz weksla może go wypełnić i co z nim zrobić dalej.
    na wekslu /jeśli ma stanowić gwarancję/ opisać "gwarancyjny" a z tyłu opisać
    "do tego weksla istnieje umowa wekslowa"
    Musisz uważać i najlepiej poczytać o wekslach przed ich rozdawaniem :))

    BogdanK

  • 3. Data: 2003-01-27 21:19:16
    Od: "Lansjer" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Bogdan K"
> [...]
    > "do tego weksla istnieje umowa wekslowa"
    > Musisz uważać i najlepiej poczytać o wekslach przed ich rozdawaniem :))

    Bogdanie, dzięki za ostrzeżenie!
    Wiem czym charakteryzuje się weksel i jaką ma "siłę" egzekucyjną jako pap.
    wart. dlatego zadałem to pytanie w Grupie.
    Przyznam się, że właśnie dlatego obawiam się go wystawiać (tym bardziej "in
    blanco").
    Do wspomnianego weksla będzie dołączona umowa, ale to mnie jednak nie
    uspokaja.
    Jest bowiem w podręcznikach akademickich opisane jakoby weksel "odrywa się"
    od warunków, które przecież bedą w umowie :(
    Dlatego (ja tak myślę) umowa wekslowa swoje a weksel swoje (t.j. pójdzie np.
    w obieg i tak jak powiedziałeś ktoś doklei znaczek skarbowy i będę
    "ugotowany"!)
    LANSJER

  • 4. Data: 2003-01-27 21:24:16
    Od: "Bogdan K" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    np.
    > w obieg i tak jak powiedziałeś ktoś doklei znaczek skarbowy i będę

    To że jest in blanco to nic nie szkodzi, ważne co opisane w umowie wekslowej
    do tego weksla, jeśli na odwrocie weksla dasz napis " do tego weksla
    istnieje umowa wekslowa"
    to przecież nikt nie sfałszuje tej umowy, której jeden egzemplarz posiadasz
    ty a drugi posiadacz weksla, i nie może puścić go w obieg na innych
    warunkach niż zapisane w umowie. A to, że in blanco to wygodne w momencie
    wypełniania weksla, bo może chodzić tylko o część kwoty gwarancji, odsetki
    itp. tak jak to zapiszecie w umowie wekslowej.

    Pzdr
    BogdanK

  • 5. Data: 2003-01-27 21:36:20
    Od: "Lansjer" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Bogdan K" > To że jest in blanco to nic nie szkodzi, ważne co
> [...]
    posiadasz
    > ty a drugi posiadacz weksla, i nie może puścić go w obieg na innych

    A powiedz mi jak ewentualnie udowodnić, że ten konkretny weksel (który może
    być którymś tam z rzędu wystawionym przeze mnie) jest przypisany do tej
    konkretnie deklaracji wekslowej.
    O ile dobrze wiem weksel nie ma Nr serii co znaczy, że nie może być dobrze
    rozpoznawalny.

  • 6. Data: 2003-01-27 21:42:52
    Od: "Bogdan K" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > konkretnie deklaracji wekslowej.
    > O ile dobrze wiem weksel nie ma Nr serii co znaczy, że nie może być dobrze

    Na wekslu masz do wpisania miejsce i datę wystawienia weksla, /to sam
    wypełniasz/ w umowie wekslowej powołujesz się na datę jaką opatrzony jest
    weksel i w umowie zaznaczasz ile weksli o jakich nominałach przekazujesz
    drugiej stronie umowy.

    Pzdr

  • 7. Data: 2003-01-27 22:23:12
    Od: "Lansjer" <l...@g...pl>

> [...]
    > weksel i w umowie zaznaczasz ile weksli o jakich nominałach przekazujesz

    Racja!
    Masz słuszność - tak też i zrobię
    Lansjer

  • 8. Data: 2003-01-27 22:26:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jan 2003, Bogdan K wrote:

    >+ > Bogdanie, dzięki za ostrzeżenie!
    >+ > Wiem czym charakteryzuje się weksel i jaką ma "siłę" egzekucyjną jako pap.
    >+ > wart. dlatego zadałem to pytanie w Grupie.
    [...]
    >+ > Do wspomnianego weksla będzie dołączona umowa, ale to mnie jednak nie
    >+ > uspokaja.

    IMO - słusznie.

    >+ > Jest bowiem w podręcznikach akademickich opisane jakoby weksel "odrywa
    >+ > się" od warunków, które przecież bedą w umowie :(

    Po polsku: najpierw będziesz musiał zapłacić tyle ile jest
    na wekslu, a później możesz się sądzić że kazali ci za dużo
    zapłacić :>
    Gdzieś to widziałem (weksel.pl ? - koniecznie tam zajrzyj !) - "weksel
    in blanco jest najwyższą formą zaufania" !

    [...]
> [...]
    >+ ty a drugi posiadacz weksla, i nie może puścić go w obieg na innych

    Mniej więcej na tych samych warunkach, na jakich pożyczasz
    komuś samochód pod warunkiem że nikomu go nie dalej pożyczy.
    A *jeśli* pożyczy to co mu zrobisz ??

    Może miałeś na myśli weksel z umową *i* "tylko na rzecz" (żeby
    "nie dał się puścić") ?

    Proponuję sprawdzić googlem archiwa grupy "prawo" - tak do
    pół roku wstecz ktoś szukał ratunku... kontrahent "puścił"
    weksel na sumę "nieco" większą niż należna :[

    [...]
    >+ Pzdr

    wzjm, Gotfryd
    PS: co to na "podatki" weksli tak przybyło ? 3 wątek w dwa dni ??

  • 9. Data: 2003-01-27 22:28:39
    Od: "Bogdan K" <b...@p...onet.pl>

    I jeszcze jedno !
    zrób ksero weksli, które wypełnione datą i podpisane dołączysz sobie wraz z
    pokwitowaniem odbiorcy weksli do umowy wekslowej.

    Pzdr
    BogdanK

  • 10. Data: 2003-01-27 22:31:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > gdzie opłata skarbowa wynosi 10 PLN (czyli "do sumy wekslowej nie
    >+ > przekraczającej 10 000 PLN") to co się stanie jeśli on wypełniając go

    To oczywiście nic nie znaczy, co najwyżej może być powodem
    do oskarżenia o wykroczenie skarbowe :)
    Polecam www.weksel.pl

    >+ jeśli doklei na wekslu znaki opłaty skarbowej za np 100 zł to nominał
    >+ weksla rośnie do 110 tys zł itd.

    Prawdę mówiąc - nie wiem jak to do końca jest.
    Dyskusja (na *.prawo) była, i ktoś podnosił że tak nie wolno,
    że o ile to jest urzędowy blankiet to powinien być opłacony
    *przed* podwyższeniem kwoty !
    Oczywiście - "goły papier" na który ktoś nalepi znaczki może
    być opłacony "po" (coś do 7 dni).
    I równiez oczywiście - brak znaczków nie oznacza nieważności
    weksla, a najwyżej rzeczone wykroczenie/przestępstwo skarbowe.
    Takoż oczywiście - w ustawie o opłacie skarbowej jest kwota
    za weksel bez oznaczonej wartości... :) (coś z 20 zł ?)

    [...]
    >+ Musisz uważać i najlepiej poczytać o wekslach przed ich rozdawaniem :))

    Dobrze gada :)

    >+ BogdanK

    pzdr, Gotfryd