    From: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Windykacja za nieprawdziwą FV!?
    Date: Wed, 09 Apr 2008 17:03:51 +0200

    aszfer wrote:
> [...]
    > faktury, przedstawienia np. do podpisu firma X sie wypięła. Firma Y
    > zapłaciła firmie X 60% ustalonej wartości usługi (z braku środków reszta się
    > przeciąga). Nie zamierza jednask płacić kwoty dużo wyższej, której żada
    > firma X. W końcu po 4 miesiacach Y otrzymała wezwania do zapłaty zawyżonej
    > kwoty z biura windykacyjnego, powołującego się na tą wyimaginowaną FV, które
    > na wstępie już chce ponad 3 tys. PLN kosztów własnych. Jak mądrze zadziałać
    > ma firma Y żeby z tego wybrnąć płacąc tylko pozostałe 40% faktycznego

    IMHO, należy olać biuro windykacyjne, o ile nie ma tytułu egzekucyjnego.

    Nie należy uznawać (pisemnie ani ustnie) wierzytelności w zawyżonej kwocie.

    Przede wszystkim należy porozumieć się z wierzycielem, co do wysokości
    wynagrodzenia za wykonaną usługę. Może są świadkowie Waszych ustaleń?
    Jakieś e-maile? Notatki ze spotkań? Cokolwiek, co pomoże odświeżyć Waszą
    pamięć, a później być ewentualnie dowodem w postępowaniu sądowym.

    Jeśli umowa była tylko ustna i strony są nieskore do kompromisu, to
    prawdopodobnie spotkacie się w sądzie.

    Należy zatem odbierać wszelką korespondencję bo wierzyciel może
    dochodzić roszczeń w postępowaniu uproszczonym!

    I wtedy możesz się mocno zdziwić kiedy bez jakiejkolwiek rozprawy z
    Twoim udziałem pojawi się komornik z prawomocnym tytułem egzekucyjnym.

    > Co ma zrobić firma Y, żeby nie stracić Vatowskich kosztów z powodu braku FV
    > niedostarczonej przez firmę X? Czy może nie zapłacić Vatu firmie X aż do
    > czasu otrzymania faktury? Czy można odliczyć VAT od faktury wystawionej 4
    > miesiące wcześniej?

    Przede wszystkim musisz uzyskać fakturę, a teraz to już właściwie jej
    duplikat. Na podstawie duplikatu (skoro nie otrzymałeś oryginału
    faktury) możesz spokojnie zaksięgować koszt i odliczyć VAT.

    > Jak sprawdzić, czy firma Y rzeczywiście wystawiła fakturę i rozliczyła sie z
    > Vatu z US?

    A po co Ci ta wiedza? :-)

    Piotrek