  • 1. Data: 2002-01-09 09:42:43
    Temat: Wpisanie komputera w ŚT - co mi to da?
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Prowadzę firmę zajmującą się przede wszystkim pośrednictwem finansowym, ale
    również sprzedażą części i akcesoriów komputerowych. Działalność gosp.
    prowadzę od 07.2001 roku KPiR, od 10.2001 jestem w VAT.
    Sprzedaż prowadzę głównie wysyłkowo dzięki Internetowi - mam fakurę, która
    poszła w KUP na sklep internetowy oraz własną domenę oraz od 12.2001 mam
    linię telefoniczną na firmę na którą jest wykupiony ryczałt na internet oraz
    planuje stałe łącze SDI.
    I teraz pytanie czy komputer i drukarkę, który użytkuje od 3 lat, a rok temu
    był
    modernizowany i dołączony skaner powinienem wpisać w ŚT?
    Jeśli tak to jak to zrobić i wycenić oraz jeśli nie ma takiej potrzeby a
    można, to co mi to da i rozumiem, że wtedy muszą być zainstalowane tylko
    legalne oprogramowanie łącznie z Windowsami lub bezpłatny Linux? :-)

    --
    << Arkadiusz Piotrowski <---------> e-mail: i...@a...com.pl >>
    << ICQ: 10304552 <---------> SMS Plus GSM: +48607550438 >>

  • 2. Data: 2002-01-12 13:12:57
    Temat: Re: Wpisanie komputera w ŚT - co mi to da?
    Od: "Slawka" <b...@2...pl>

    Użytkownik "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > można, to co mi to da i rozumiem, że wtedy muszą być zainstalowane tylko
    > legalne oprogramowanie łącznie z Windowsami lub bezpłatny Linux? :-)

    wpisanie komputera do ewidencji srodkow trwalych jest konieczne, jesli
    chcesz robic koszty uzyskania przychodowalbo w postaci amortyzacji /zakupy
    powyzej 3500,-, albo w momencie zakupu ponizaej 3.500,/ Wprzypadku
    ulepszenia jest podobnie, jak chcesz cos ulepszac, to musisz to miec w
    ewidencji.Jak wpisac?, tozalezy; jak prowadzisz ksiazke przychodow i
    rozchodow to wziac kartke papieru, napisac tytul: Ewidencja srodkow
    trwalych, a w przepisie o ksiazce prz. i rozch. jest napisane jakie w tej
    ewidencji musza byc rubryki. Wycena: jak masz fakture zakupu to wedlug
    faktury, jak nie masz to piszesz tzw. notatke sluzbowa, ze dzwoniles do
    sklepu /komisu na ulicy...- uwiarygodnic/ i podali taka cene, jak jestes
    Vatowcem to netto.Instalowane programy nie musza byc legalne, urzednicy
    skarbowi interesuja sie kosztami wpisanymi w PIT, a nie tym co masz na
    dysku.Oile pomoglam to sie ciesze. Jestem nowa i mam klopot z poruszaniem
    sie w tym calym internecie. Jesli wiesz kto to odpowiada to mozesz zadac
    indywidualne pytanie/oile tak mozna, ba ja nic nie wiem/, to sprobuje
    odpowiedziec. Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2002-01-12 18:40:19
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2002, Slawka wrote:

    >+ Użytkownik "Arkadiusz Piotrowski" [...]
    >+ > również sprzedażą części i akcesoriów komputerowych. Działalność gosp.
    >+ > prowadzę od 07.2001 roku KPiR, od 10.2001 jestem w VAT.
    [...]
    >+ > I teraz pytanie czy komputer i drukarkę, który użytkuje od 3 lat,

    Wnioski:
    1. kupiony przed rozpoczęciem DG.
    2, kupiony z VAT (przez podejrzenie !)

> [...]
    >+ ewidencji.Jak wpisac?, tozalezy; jak prowadzisz ksiazke przychodow i
    >+ rozchodow to wziac kartke papieru, napisac tytul: Ewidencja srodkow

    Prawda. Ale drukowana ksiązka kosztuje coś 2-3 zł.
    Inna sprawa że "co gdzie wpisać" nie jest dla mnie oczywiste
    i jako lamer pewnie zaraz zgłoszę pytanie :]
    [...]
    >+ ewidencji musza byc rubryki. Wycena: jak masz fakture zakupu to wedlug
    >+ faktury,

    Zaraz, sprzed ilu lat jest ten PC ? Trzech ?
    *Według zakupu* ??
    Owszem, ale jeśli biorę *swój* komputer (lub częsci) kupione kilka lat
    temu, *używane* ("osobiście" bądź nawet w DG - ale jako "nie wciągnięte")
    to IMHO (wszystko UoPDoOF) art.22g.1.1 (cena kupna) nie jest adekwatny.
    Ponieważ trudno wmawiać że komputer NIE była używany należy (IMHO)
    zastosować art.22g.8 (wycena *według wartości rynkowej*).

    >+ jak nie masz to piszesz tzw. notatke sluzbowa, ze dzwoniles do
    >+ sklepu /komisu na ulicy...- uwiarygodnic/ i podali taka cene,

    To tak.

    >+ jak jestes Vatowcem to netto.

    A TO CZEMU ??

    Przecież jak był kupiony "osobiście" to razem z VATem.
    art.22g.3:
    "Za cenę nabycia uważa się kwotę należną...[]...oraz pomniejszoną
    o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie
    ----===>>>>> ************************
    z odrębnymi przepisami
    podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku
    o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu
    ustawy o podatku od towarów i usług."

    Kupiłem "osobiście" ? - kupiłem
    Musiałem zapłacić VAT ? - musiałem

    Ktoś przeciw ??

    >+ Instalowane programy nie musza byc legalne, urzednicy
    >+ skarbowi interesuja sie kosztami wpisanymi w PIT, a nie tym co masz na
    >+ dysku.

    Rozumiem że to praktyka ? -;)
    Przypomnę że na grupie ktoś pisał, że w razie kontroli i prowadzenia
    ewidencji lub księgi za pomocą programu kontrola zaczyna właśnie od
    prośby pokazania faktury za program... :)

    >+ O ile pomoglam to sie ciesze.

    Odwaliłaś kawał dobrej roboty z opisem :)
    To że się czepiam to inna sprawa - może ktoś nas oświeci
    czy i gdzie jest dodatkowy haczyk. Niemniej zaprostestować
    muszę, bo jak kolega wyceni x386 na 10.000 to US może taką
    wycenę podważyć, IMHO :]

> [...]
    >+ indywidualne pytanie/oile tak mozna, ba ja nic nie wiem/, to sprobuje

    Można, widać.
    Widzę że czytasz grupę a mam jeszcze lamerskie pytanie pt.
    "a gdzie te kwiatki z ustawy sie wpisuje" więc może
    pomożesz :) (tj. 1. pytanie o PIT-5 już wysłałem a pytanie
    a o EŚT mam na tapecie)

    >+ Pozdrawiam.

    Wzajemnie - Gotfryd
    (zaniepokojony zarówno VATem, który policzył w wycenie jak
    i obawą że ktoś spróbuje policzyć CD-ROMx36 po 400 zł, RAM po 600zł
    i tą metodą wykaże że zabytkowy AMD-K6 jest wart 6000 zamiast 2500
    i niesłusznie amortyzowany jest jednorazowo)

  • 4. Data: 2002-01-12 18:48:32
    Od: "Slawka" <b...@2...pl>

  • 5. Data: 2002-01-12 22:01:29
    Od: "Slawka" <b...@2...pl>

> [...]
    > podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku
    > o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu

    Wartosc poczatkowa srodka trwalego nie zawiera podatku Vat, tak jest
    napisane w ustawach podatkowych i ustawie o rachunkowosci. Gdyby byla
    faktura na ten komputer, to Vat bys odliczyl, a amortyzowal bys netto, w
    przypadku gdy nie masz faktury, reguly gry musza byc takie same. Oile dobrze
    uwiarygodnisz /beda niepodwazalne tzw. podkladki/, US sie nie przyczepi, bo
    nie bedzie miec dojscia w przepisach, o ile podkladki sa wiarygodne, mozesz
    amortyzowac np.6000,-, to co na rynku jest warte nieco mniej. Pozdrawiam

  • 6. Data: 2002-01-13 01:16:32
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ > Ktoś przeciw ??
    >+
    >+ Wartosc poczatkowa srodka trwalego nie zawiera podatku Vat,

    "z wyjątkiem przypadków..." jak wyżej !

    >+ tak jest napisane w ustawach podatkowych

    Nie jest, bo przytoczyłem :) z ustawy "...PODATKU od..." !
    Art.22 to jest właśnie "koszty uzyskania" a okolice 22g
    m.in. "wycena środka trwałego" ! To dotyczy ceny nabycia
    ŚT !

    >+ i ustawie o rachunkowosci.

    Być może.
    -:)
    Ale właśnie się uczę (dyskusja na grupie pt. "nie ma czegoś
    takiego jak wyposażenie", błędnie podjęta w oparciu o rachunkowość,
    oraz info - niekoniecznie spójne - od osób znających się na
    rachunkowości i usiłujących WSZYSTKO z tej działki wcisnąć
    do KPiR (niesłusznie) :) że ustawie o rachunkowości (a raczej
    wnioskom z niej) nie zawsze można ufać przy KPiR.
    Podejrzewam że w spółce prawa handlowego nie da się się
    "tak wot" wziąć towaru od osoby fizycznej i wpisać na ŚT:
    pewnikiem trzeba toto KUPIĆ (eksplicite), a więc przy
    okazji wycenić - chyba jak osoba fizyczna przychodzi
    z fakturą zakupu to to nie jest podstawa do kupna (od niej)
    za *tą cenę* ?
    Zaprzecz - a pojawię się np. ze starym samochodem za 80.000 ;)

    Przy 1-osobowej DG etap sprzedaży samemu sobie można pominąc,
    ale IMHO to nie zwalnia od obowiązku dokonania wyceny używanego
    towaru...

    Przypomnę:
    - "oryginalne" pytanie dotyczy KPiR, więc ustawa podatkowa
    jak wyżej (od osób FIZYCZNYCH a nie PRAWNYCH)
    - komputer był kupiony "nie na DG", czyli VAT trzeba było
    zapłacić z mocy prawa

    >+ Gdyby byla
    >+ faktura na ten komputer, to Vat bys odliczyl, a amortyzowal bys netto, w
    >+ przypadku gdy nie masz faktury, reguly gry musza byc takie same.

    Problem w tym że być może Arkadiusz *ma* odpowiednik faktury
    VAT (ze 3 lata temu chyba były jeszcze rachunki uproszczone)
    ale MUSIAŁ VAT zapłacić i NIE MÓGŁ (jako osoba prywatna kupująca
    go "nie na DG" odliczyć.
    Sam też tak mam: RU z lat '95..99 i faktury VAT '00 i '01 za elementy
    do komputera; ponieważ nie prowadziłem DG *musiałem* zapłacić
    VAT. Więc jest kosztem...mylę się ?

> [...]
    >+ amortyzowac np.6000,-, to co na rynku jest warte nieco mniej. Pozdrawiam

    Hm... 6000 -> 2500 to jest "nieco" ??
    No, przyznaję że przesadziłem: ale 4000->2500 to spokojnie
    "średnio" wartość spadła :)

    Przypomnę że mowa o komputerach: taki CD-ROM x36 *naprawdę* mam
    na RU za 245 zł (a kupiłem dopiero jak STANIAŁY [połowa 99], tak ze dwa
    razy od momentu kiedy zacząłem o tym myśleć), dziś CD*52 kosztuje
    sto parę złotych... *nowy*...
    Monitor 15", '95, "trochę lepszy" (nie by zupełnie najtańszy, ale
    nie jest to żaden Sony) - 1365 zł. A NAPRAWDĘ poniżej 300 zł
    da się (5-letni !) kupić...
    Arkadiusz ma części/komputer sprzed 3 lat: mniemam że jak
    wpisze ceny z faktury to *każdy* co widział komputer na oczy
    się przyczepi :)
    Obawy wyraziłem właśnie w drugą stronę: jakby policzyć
    1300 za monitor, 254 za CD-ROM jak wyżej itp. to by się
    nie kwalifikował do jednorazowej amortyzacji !

    Ktoś mnie poprze ;) ? (albo pokaże gdzie konkretnie popełniłem
    błąd powołując się na UoPDoOF !)

    Pozdrowienia ! -:)
    Gotfryd