    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wpisanie komputera w ŚT - co mi to da?
    Date: Sun, 13 Jan 2002 02:16:32 +0100

    On Sat, 12 Jan 2002, Slawka wrote:

> [...]
    >+ > ----===>>>>> ************************
    >+ > z odrębnymi przepisami
    >+ > podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku
    >+ > o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu
    >+ > ustawy o podatku od towarów i usług."
    >+ >
    >+ > Kupiłem "osobiście" ? - kupiłem
    >+ > Musiałem zapłacić VAT ? - musiałem
    >+ >
    >+ > Ktoś przeciw ??
    >+
    >+ Wartosc poczatkowa srodka trwalego nie zawiera podatku Vat,

    "z wyjątkiem przypadków..." jak wyżej !

    >+ tak jest napisane w ustawach podatkowych

    Nie jest, bo przytoczyłem :) z ustawy "...PODATKU od..." !
    Art.22 to jest właśnie "koszty uzyskania" a okolice 22g
    m.in. "wycena środka trwałego" ! To dotyczy ceny nabycia
    ŚT !

    >+ i ustawie o rachunkowosci.

    Być może.
    -:)
    Ale właśnie się uczę (dyskusja na grupie pt. "nie ma czegoś
    takiego jak wyposażenie", błędnie podjęta w oparciu o rachunkowość,
    oraz info - niekoniecznie spójne - od osób znających się na
    rachunkowości i usiłujących WSZYSTKO z tej działki wcisnąć
    do KPiR (niesłusznie) :) że ustawie o rachunkowości (a raczej
    wnioskom z niej) nie zawsze można ufać przy KPiR.
    Podejrzewam że w spółce prawa handlowego nie da się się
    "tak wot" wziąć towaru od osoby fizycznej i wpisać na ŚT:
    pewnikiem trzeba toto KUPIĆ (eksplicite), a więc przy
    okazji wycenić - chyba jak osoba fizyczna przychodzi
    z fakturą zakupu to to nie jest podstawa do kupna (od niej)
    za *tą cenę* ?
    Zaprzecz - a pojawię się np. ze starym samochodem za 80.000 ;)

    Przy 1-osobowej DG etap sprzedaży samemu sobie można pominąc,
    ale IMHO to nie zwalnia od obowiązku dokonania wyceny używanego
    towaru...

    Przypomnę:
    - "oryginalne" pytanie dotyczy KPiR, więc ustawa podatkowa
    jak wyżej (od osób FIZYCZNYCH a nie PRAWNYCH)
    - komputer był kupiony "nie na DG", czyli VAT trzeba było
    zapłacić z mocy prawa

    >+ Gdyby byla
    >+ faktura na ten komputer, to Vat bys odliczyl, a amortyzowal bys netto, w
    >+ przypadku gdy nie masz faktury, reguly gry musza byc takie same.

    Problem w tym że być może Arkadiusz *ma* odpowiednik faktury
    VAT (ze 3 lata temu chyba były jeszcze rachunki uproszczone)
    ale MUSIAŁ VAT zapłacić i NIE MÓGŁ (jako osoba prywatna kupująca
    go "nie na DG" odliczyć.
    Sam też tak mam: RU z lat '95..99 i faktury VAT '00 i '01 za elementy
    do komputera; ponieważ nie prowadziłem DG *musiałem* zapłacić
    VAT. Więc jest kosztem...mylę się ?

    >+ O ile dobrze
    >+ uwiarygodnisz /beda niepodwazalne tzw. podkladki/, US sie nie przyczepi, bo
    >+ nie bedzie miec dojscia w przepisach, o ile podkladki sa wiarygodne, mozesz
    >+ amortyzowac np.6000,-, to co na rynku jest warte nieco mniej. Pozdrawiam

    Hm... 6000 -> 2500 to jest "nieco" ??
    No, przyznaję że przesadziłem: ale 4000->2500 to spokojnie
    "średnio" wartość spadła :)

    Przypomnę że mowa o komputerach: taki CD-ROM x36 *naprawdę* mam
    na RU za 245 zł (a kupiłem dopiero jak STANIAŁY [połowa 99], tak ze dwa
    razy od momentu kiedy zacząłem o tym myśleć), dziś CD*52 kosztuje
    sto parę złotych... *nowy*...
    Monitor 15", '95, "trochę lepszy" (nie by zupełnie najtańszy, ale
    nie jest to żaden Sony) - 1365 zł. A NAPRAWDĘ poniżej 300 zł
    da się (5-letni !) kupić...
    Arkadiusz ma części/komputer sprzed 3 lat: mniemam że jak
    wpisze ceny z faktury to *każdy* co widział komputer na oczy
    się przyczepi :)
    Obawy wyraziłem właśnie w drugą stronę: jakby policzyć
    1300 za monitor, 254 za CD-ROM jak wyżej itp. to by się
    nie kwalifikował do jednorazowej amortyzacji !

    Ktoś mnie poprze ;) ? (albo pokaże gdzie konkretnie popełniłem
    błąd powołując się na UoPDoOF !)

    Pozdrowienia ! -:)
    Gotfryd