    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wpisanie komputera w ŚT - co mi to da?
    Date: Sat, 12 Jan 2002 19:40:19 +0100

    On Sat, 12 Jan 2002, Slawka wrote:

    >+ Użytkownik "Arkadiusz Piotrowski" [...]
    >+ > również sprzedażą części i akcesoriów komputerowych. Działalność gosp.
    >+ > prowadzę od 07.2001 roku KPiR, od 10.2001 jestem w VAT.
    [...]
    >+ > I teraz pytanie czy komputer i drukarkę, który użytkuje od 3 lat,

    Wnioski:
    1. kupiony przed rozpoczęciem DG.
    2, kupiony z VAT (przez podejrzenie !)

    >+ > a rok temu był
    >+ > modernizowany i dołączony skaner powinienem wpisać w ŚT?
    >+ > Jeśli tak to jak to zrobić i wycenić oraz jeśli nie ma takiej potrzeby
    [...]
    >+ wpisanie komputera do ewidencji srodkow trwalych jest konieczne, jesli
    >+ chcesz robic koszty uzyskania przychodowalbo w postaci amortyzacji
    [...]
    >+ ewidencji.Jak wpisac?, tozalezy; jak prowadzisz ksiazke przychodow i
    >+ rozchodow to wziac kartke papieru, napisac tytul: Ewidencja srodkow

    Prawda. Ale drukowana ksiązka kosztuje coś 2-3 zł.
    Inna sprawa że "co gdzie wpisać" nie jest dla mnie oczywiste
    i jako lamer pewnie zaraz zgłoszę pytanie :]
    [...]
    >+ ewidencji musza byc rubryki. Wycena: jak masz fakture zakupu to wedlug
    >+ faktury,

    Zaraz, sprzed ilu lat jest ten PC ? Trzech ?
    *Według zakupu* ??
    Owszem, ale jeśli biorę *swój* komputer (lub częsci) kupione kilka lat
    temu, *używane* ("osobiście" bądź nawet w DG - ale jako "nie wciągnięte")
    to IMHO (wszystko UoPDoOF) art.22g.1.1 (cena kupna) nie jest adekwatny.
    Ponieważ trudno wmawiać że komputer NIE była używany należy (IMHO)
    zastosować art.22g.8 (wycena *według wartości rynkowej*).

    >+ jak nie masz to piszesz tzw. notatke sluzbowa, ze dzwoniles do
    >+ sklepu /komisu na ulicy...- uwiarygodnic/ i podali taka cene,

    To tak.

    >+ jak jestes Vatowcem to netto.

    A TO CZEMU ??

    Przecież jak był kupiony "osobiście" to razem z VATem.
    art.22g.3:
    "Za cenę nabycia uważa się kwotę należną...[]...oraz pomniejszoną
    o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie
    ----===>>>>> ************************
    z odrębnymi przepisami
    podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku
    o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu
    ustawy o podatku od towarów i usług."

    Kupiłem "osobiście" ? - kupiłem
    Musiałem zapłacić VAT ? - musiałem

    Ktoś przeciw ??

    >+ Instalowane programy nie musza byc legalne, urzednicy
    >+ skarbowi interesuja sie kosztami wpisanymi w PIT, a nie tym co masz na
    >+ dysku.

    Rozumiem że to praktyka ? -;)
    Przypomnę że na grupie ktoś pisał, że w razie kontroli i prowadzenia
    ewidencji lub księgi za pomocą programu kontrola zaczyna właśnie od
    prośby pokazania faktury za program... :)

    >+ O ile pomoglam to sie ciesze.

    Odwaliłaś kawał dobrej roboty z opisem :)
    To że się czepiam to inna sprawa - może ktoś nas oświeci
    czy i gdzie jest dodatkowy haczyk. Niemniej zaprostestować
    muszę, bo jak kolega wyceni x386 na 10.000 to US może taką
    wycenę podważyć, IMHO :]

    >+ Jestem nowa i mam klopot z poruszaniem
    >+ sie w tym calym internecie. Jesli wiesz kto to odpowiada to mozesz zadac
    >+ indywidualne pytanie/oile tak mozna, ba ja nic nie wiem/, to sprobuje
    >+ odpowiedziec.

    Można, widać.
    Widzę że czytasz grupę a mam jeszcze lamerskie pytanie pt.
    "a gdzie te kwiatki z ustawy sie wpisuje" więc może
    pomożesz :) (tj. 1. pytanie o PIT-5 już wysłałem a pytanie
    a o EŚT mam na tapecie)

    >+ Pozdrawiam.

    Wzajemnie - Gotfryd
    (zaniepokojony zarówno VATem, który policzył w wycenie jak
    i obawą że ktoś spróbuje policzyć CD-ROMx36 po 400 zł, RAM po 600zł
    i tą metodą wykaże że zabytkowy AMD-K6 jest wart 6000 zamiast 2500
    i niesłusznie amortyzowany jest jednorazowo)