  • 1. Data: 2003-04-27 20:43:41
    Temat: Wspolmalzonka i US.
    Od: "Omulec" <s...@o...pl>

    Mam problem co do poprawnosci PIT-11.
    W 2003 r. pracowalem u 2 pracodawcow. Od obu dostalem PIT-11. Lacznie na
    ponad 60tys pln przychodu.
    Z tego co mi wiadomo obie firmy liczyly mnie z pierwszego progu podatkowego.
    W zwiazku z tym, ze zona nigdzie nie pracuje postanowilem rozliczyc sie
    wspolnie, aby obnizyc prog podatkowy i nie doplacac podatku.
    Nie korzystamy z zadnych odliczen. Podejzenie wzbudzil fakt, ze kiedy
    rozliczylem sie wspolnie wyszlo mi, ze US ma nam zwrocic ok 600pln. Czy nie
    powinno byc tak, ze jesli rozliczenie wspolne obniza prog do pierwszego i
    obydwaj pracodawcy traktowali mnie takim podatkiem, to rozliczenie wychodzi
    na 0???

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 2. Data: 2003-04-27 20:45:37
    Temat: Re: Wspolmalzonka i US.
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    "Omulec" <s...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > powinno byc tak, ze jesli rozliczenie wspolne obniza prog do pierwszego i
    > obydwaj pracodawcy traktowali mnie takim podatkiem, to rozliczenie

    poprzez rozliczenie wspólne korzystacie z dwóch "kwot wolnych od podatku"
    stąd ten zwrot.

    Magda

  • 3. Data: 2003-04-27 21:14:25
    Od: "Omulec" <s...@o...pl>

    > poprzez rozliczenie wspólne korzystacie z dwóch "kwot wolnych od podatku"
    > stąd ten zwrot.

    Ale czemu cos mi tu nadal nie pasi...
    Kiedy licze samego siebie oddzielnie dla 2 firm, i tak wychodza mi zwroty z
    US.

    1 firma
    przychod = 29.040,10
    koszty = 770,08
    pobrana zaliczka = 2.575,80
    skladki spoleczne = 4.535,20
    skladka zdrowotna = 1588,21

    2 firma
    przychod = 33.172,30
    koszty = 192,52
    pobrana zaliczka = 5422,00
    skladki spoleczne = 1.219,48
    skladka zdrowotna = 526,13

    Nie rozumiem relacji. W firmie 1 zarobilem mniej, uznano mi wiecej kosztow,
    pobrano duzo mniejsza zaliczke, za to duzo wiecej na wszelkie skladki.
    A w firmie drugiej zarobilem ciut wiecej, a pobrano mi ponad 2x wiecej
    podatku niz w firmie 1. No i skladki spoleczne mam duzo nizsze niz w 1
    firmie mimo wiekszego przychodu.
    Mnie sie to kupy nie trzyma. 2 firma przejela 1, wiec wiedziala o mnie i o
    moich placach w 1 firmie wszystko. Z tego co wiem w obu policzono mnie z
    pierwszego progu podatkowego, ale zaczalem podejzewac, ze 2 firma
    zaobserwowala moment wejscia w drugi prog i odprowadzila wiecej podatku a
    mniej skladek, ale smiem w to powatpiewac.

    Jesli ktos kto sie na tym zna zerknie na cyferki ktore podalem i cos z tego
    zrozumie to bede wdzieczny za sugestie. Po prostu nie wiem, czy mam to
    smialo rozliczac i czekac na zwrot, czy moze cos z tymi PIT-11 jest nie tak.
    Za PIT-11 odpowiada firma, wiec jesli cos nie tak bedzie, to chyba nie moj
    problem, ale chcialbym miec pewnosc.

    Acha, jeszcze jedno pytanie, czy w US musze udokumentowac jakos fakt
    istnienia zwiazku malzenskiego? Akt malzenstwa mam miec w razie kontroli,
    czy cos dodatkowego?

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 4. Data: 2003-04-27 21:28:55
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Omulec" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Mnie sie to kupy nie trzyma. 2 firma przejela 1, wiec wiedziala o mnie i o
    > moich placach w 1 firmie wszystko.

    Co to znaczy przejela ?

    > Z tego co wiem w obu policzono mnie z
    > pierwszego progu podatkowego,

    A skad to wiesz ?

    > Po prostu nie wiem, czy mam to
    > smialo rozliczac i czekac na zwrot, czy moze cos z tymi PIT-11 jest nie
    tak.

    Sprawdziles kwoty netto ?

    Karol

  • 5. Data: 2003-04-27 21:39:12
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Omulec wrote:
    > Jesli ktos kto sie na tym zna zerknie na cyferki ktore podalem i cos z tego
    > zrozumie to bede wdzieczny za sugestie.
    Jezeli jestes wg dochodow w 2 progu i zona nie pracuje to:
    1. zona "zciaga" Cie do 1 progu bo sredni dochod w przeliczeniu na osobe
    macie w 1 progu,
    2. z definicji zwracaja Ci kwote wolna (czyli 530,08), gdyz rozliczajac
    sie z zona macie prawo do 2 kwot wolnych od podatku a Ty
    wykorzystales tylko jedna.

    > Acha, jeszcze jedno pytanie, czy w US musze udokumentowac jakos fakt
    > istnienia zwiazku malzenskiego?
    To zalezy, czy malzenstwo bylo skonsumowane ;)))
    A na powaznie to akt zawarcia malzenstwa chyba posiadasz?

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 6. Data: 2003-04-27 21:53:52
    Od: "Omulec" <s...@o...pl>

    > Co to znaczy przejela ?

    Fuzja. Do pewnego momentu bylem zatrudniony w 1 a pozniej w drugiej.

    > A skad to wiesz ?

    Pytalem w placach obu firm kiedy tam jeszcze pracowalem.

    > Sprawdziles kwoty netto ?

    Nie bardzo mam jak, bo nie wiem ile dostalem netto. W miedzyczasie byla
    zmiana banku prowadzacego moje finanse, a starych wyciagow nie archiwizuje.
    Poza tym nie wiem zupelnie jak sie oblicza netto;)

    Kwestia jest jedna. Skad drastyczne roznice w wysokosci podatkow i skladek,
    skoro zarobki sa porownywalne?

    Szymon

  • 7. Data: 2003-04-27 21:57:26
    Od: jedrek <j...@a...neostrada.pl>

    Prawdopodobnie drugi pracodawca nie ilczyl Ci ulgi ( prawidlowo ),
    z.onie ulga przys?uguje i sta;d róz.nica.

  • 8. Data: 2003-04-27 22:04:22
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    > Fuzja. Do pewnego momentu bylem zatrudniony w 1 a pozniej w drugiej.

    Jak fuzja, to IMHO faktycznie pracowales w jednej firmie.

> [...]
    archiwizuje.
    > Poza tym nie wiem zupelnie jak sie oblicza netto;)

    Szkoda ze nie masz wyciagow.
    Netto to mozesz sobie wyliczyc z PITow. Jakbys porownal z wyciagami, to
    mialbys pewnosc, ze przynajmniej na wypłacie sie nie pomylili.

    > Kwestia jest jedna. Skad drastyczne roznice w wysokosci podatkow i
    skladek,
    > skoro zarobki sa porownywalne?

    Nie wiem. Jakbys odwrocil kolejnosc danych, to mialoby to jeszcze jakis
    sens.
    Moze dodatkowo zlozyles oswiadczenie, ze bedziesz rozliczal sie z zona ?
    Trzeba do pomocy kogos, kto na biezaco liczy liste plac.

    Karol

  • 9. Data: 2003-04-28 07:42:26
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Omulec wrote:

    > Fuzja. Do pewnego momentu bylem zatrudniony w 1 a pozniej w drugiej.

    To znaczy, że nie pracowałeś jednocześnie w 2 firmach. Każda z tych
    firm odliczyła ci tylko odpowiednią (wynikającą z przepracowanych
    miesięcy) część kwoty odejmowanej od podatku. Przy umowie o o pracę
    rozlicza się to proporcjonalnie czyli 1/12 całej kwoty miesięcznie.
    Inaczej byłoby gdybyś pracował jednocześnie w 2 firmach i (wbrew prawu)
    2 razy złożył PIT-2

    --
    Lekcja Historii:
    Gdy ktoś głośno krzyczy, że nie chce umierać za Gdańsk,