    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wspolpraca z nie VATowecem
    Date: Wed, 23 Jan 2002 00:21:25 +0100

    On Tue, 22 Jan 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ "Gotfryd Smolik [...]
    [...BTW: "ktoś", nie ja, choć się zgadzam...]
    >+ > >+ > Może nie podwójny VAT ale ten sam produkt będzie tańszy u nieVATowca
    >+ > >+ > niż u mnie o 22%.
    >+ [...]
    >+ > >+ A czemu pan tak mysli ?
    >+ > >+ Naprawde nie widac podstaw....
    >+ >
    >+ > Widać, widać.
    >+
    >+ Panie Godfrydzie

    W kwestii formalnej (już zapodawałem): tak głupio wygląda jak
    na grupie mi piszą per Pan... Może jednak...

    >+ Bie widac podstaw, by byla tansza o 22% (nawet w przyblizeniu)

    Wyciąłeś waści cały przykład :(
    I, jak sądzę, założyłeś (a na to NIE WYGLĄDAŁO) że "docelowo"
    towar ma dotrzeć do VATowca; mowa o tym, że jest to towar
    który ma dotrzeć "do ludzi" !

    A z niego wynika prosta rzecz: towar w cenie 100zł/sztuka
    sprzedawany masowo przez nieVATowca "ludziom z ulicy",
    będzie (o ile koszty pośrednictwa - ale również marża
    - będą małe) kosztował u VATowca (który jest pośrednikiem)
    dokładnie 122zł minus VAT od upustu.
    Nie ma siły - jeśli ja jako VATowiec kupię u nie-VATowca
    towar za 100zł i postanowię go odsprzedać, to MUSZĘ
    naliczyć VAT (załóżmy że 22%).
    Tak - czy nie ?
    I nie mogę go odliczyć - bo nie mam od czego, przecież
    kupowany towar NIE ZAWIERAŁ VAT !!
    Tak - czy nie ?

    Więc towar u nieVATowca kosztuje 100zł - dla człowieka
    z ulicy.
    A ten sam towar, sprzedawany przez pośrednika - VATowca
    kosztuje 122 zł ! No a "człowiek z ulicy" VATu sobie
    nie odliczy, choćby się wściekł... :(

    >+ A przy sprzedazy VAT-manowi nawet bedzie drozsza

    ??
    Była mowa o próbie pośrednictwa *przez VATowca*
    w sprzedaży towearu, który dostarcza nieVATowiec.
    Oczywiście, jeśli "towar" jest *dalej* sprzedawany
    VATowcom - to (rak czy nie rak - wsio ryba): KTOŚ
    ten VAT zapłaci (raz, więc jak pośrednik zapłaci
    to "docelowy" już nie musi). Ale TYLKO WTEDY.
    Natomiast pośrednictwo VATmana między nieVATmanami - bądź
    nieVATmanami a "ludem" :) niestety, nie jest wskazane...
    :(
    Narusyj sobie dwu kontrahentów :), VATowego i nieVATowego
    którzy sprzedają sobie "w kółko" towar o wartości
    początkowej 100zł z narzutem (zyskiem) 0,01%.
    Wnioski nie są optymistyczne :(

    >+ Boguslaw

    Pozdrowienia, Gotfryd