    From: "BaLab" <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajęcie mieszkania - jak to jest?
    Date: Thu, 29 Jan 2004 00:41:56 +0100

    Użytkownik "Fazi" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:56d1.00001a6c.40179497@newsgate.onet.pl...
    > Witam,
    >
    > Wynajmuje od kogoś mieszkanie i płace za nie określoną rentę
    > (wiadomo o co
    > chodzi) plus czynsz i rachunki.

    rentę ???

    > Osoba, od ktorej wynajmuje rozlicza sie w formie ryczaltu 8,5 % i > teraz
    jest to
    > ponoc od wszystkich rachunkow.

    Duże uproszczenie. Podatek 8,5% jest od jej *przychodów*, którymi są m.in.
    przychody z najmu jak też opłaty za eksploatację mieszkania, które ponosi
    najemca (woda, prąd, ogrzewanie, telefon).

    > Czy moze sobie potem ta osoba moje rachunki wciagnac w swoje
    > koszty i dostac
    > zwrot na koniec roku, tego dodatkowego podatku co trzeba zaplacic
    > za rachunki
    > np.gaz,prad,woda???

    Nie, bo w podatku ryczałtowym nie odlicza się kosztów.

    > Pytam, bo ta osoba chce mnie tym podatkiem dodatkowo obciazyc, ale > jesli
    moze
    > go potem odzyskac, to nie widze takiej potrzeby zebym to ja
    > placil.

    Niestety, nie może odzyskać.

    > To wogole
    > jest chore!!!

    Fakt.

    > Znacie moze jakis link z przepisami lub jakims opisem tego
    > niepotrzebnego zamieszania?

    Było trochę tego w prasie. I to już półtora roku temu, jak tylko uchwalono
    ustawę. Na razie wszystkie opinie są niestety nie po myśli podatników.

    Jeśli w umowie jest napisane, że koszty eksploatacji ponosi wynajmujący a
    nie najemca to problemu prawie nie ma. Piszę "prawie" ponieważ od niedawna
    US może w takich sytuacjach powoływac się na przepis Ordynacji Podatkowej,
    który mówi, że jesli strony układają swoje stosunki tak, aby uniknąć
    płacenia podatków, to US dla celów obliczenia podatku nie bierze takich umów
    pod uwagę (cytat z pamięci, uproszczony, ale sens zachowany). Sądzę, że w
    tym wypadku łatwo będzie US powoływać się na ten przepis. Aby to
    uniemozliwić dobrze mieć umowę nie na wynajem całego mieszkania, ale np.
    tylko jednego pokoju. Wówczas zwyczajowo opłaty ponosi wynajmujący i nie ma
    punktu zaczepienia. No ale o tym trzeba było przy zawieraniu umowy, a nie
    teraz :-(.

    Pzdr,
    BaLab