  • 1. Data: 2002-08-16 14:01:01
    Temat: Re: Wynajem lokalu od osoby fizycznej
    Od: "eland" <P...@n...com.pl>

    Ami napisał(a) w wiadomości: ...
    >Moze ktos mi pomoze....
    >Wynajmuje lokal na cele swojej dzialalnosci, Wynajmujący to malzeństwo z
    >synem (lokal jest na nich troje!!!!). Wystawiają mi co miesiac faktury Vat
    >(jako Ich troje, nie mylic z grupa muzyczną),
    >W ogole kwestia refaktur jest dla mnie jeszcze malo znana. Slyszalam ze
    >refaktura musi miec minimalna marze, czy to prawda???

    Anna

    Problem refaktur jest stary jak świat, po kolei kazdy z wynajmujących winien
    Ci co miesiąc wystawić fakturę VAT (lub rachunek jesli wybrał zwolnienie z
    VAT-u) na taka część kwoty najmu w jakiej proporcji jest wspołwłaścicielem
    mieszkania. Na fakturze nie musi być pieczątki, natomiast musi być nie mniej
    niż określenie sprzedającego usługę (imie nazwisko i adres, oraz nr NIP-u)
    Oczywiście możesz podpisać aneks i postępować jak opisałaś.
    Orzecznictwo choć nie litera prawa składnia sie w strone akceptacji
    refaktur, w stawce wlaściwej dla refakturowanej uslugi.
    Jezeli faktura będzie zawierała marze to juz nie będzie refaktura. Dla
    Ciebie żaden problem (prócz finansowego) gorzej dla refakturującego (np.
    prawo do sprzedaży usług telekomunikacyjnych).
    Mariusz

  • 2. Data: 2002-08-16 14:09:27
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-D)

  • 3. Data: 2002-08-16 14:17:25
    Od: "eland" <P...@n...com.pl>

    Sebastian D-D napisał(a) w wiadomości:
    <002101c2452f$3db44900$0c00a8c0@euronet.net.pl>...

> [...]

    Podleganie podatkowi VAT nie musi być tożsame z prowadzeniem działalności
    gospodarczej. Najem dzierzawa również podlegaja opodatkowaniu podatkowi VAT
    a nie podlegają rejestracji (mogą ale nie muszą) jako dzialalnosci
    gospodarczej.
    Podsumowując, żeby wystawiać faktury VAT trzeba być zarejestrowanym
    podatnikiem podatku VAT.

  • 4. Data: 2002-08-16 14:24:26
    Od: "eland" <P...@n...com.pl>

    Ami napisał(a) w wiadomości: ...
    >Dziekuje za odpowiedz....
    >Wiec oni robia to w tej chwili bezprawnie? Bo dostaje tylko jedna fakture z
    >jednym nipem (chyba ojca), a w naglowku pisza on+ona+syn.

    Oczywiście powinnaś dostawać trzy faktury. W opisanej przez Ciebie sytuacji
    nie masz prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż nie istnieje podmiot
    trzyosobowy o numerze NIP należącym do ojca, a nie masz prawa do odliczenia
    VAT od faktury wystawionej przez nieistniejącą firmę. Każdy z wynajmujących
    powinien być zarejestrowanym podatnikiem VAT i osobno rozliczać zarówno
    podatek VAT jak i PDOF. Sytuacja opisana przez Ciebie byłaby dopuszczalna
    jedynie w sytuacji gdyby, podmioty zawiązały społkę cywilną ale ten fakt
    również musiałby być odzwierciedlony w treści faktury (literki s.c.),
    przy refakturach sytuacja analogiczna, ilu właścicieli telefonu tyle
    refaktur obliczonych proporcjonalnie do udziałów.
    Dopuszczalna jest sytuacja gdy część z wynajmujących jest podatnikiem VATu a
    część nie (wybrali zwolnienie) wtedy podatnicy wystawiają faktury, a
    zwolnienie rachunki. Z tych ostatnich oczywiście nie odliczasz VAT-u.
    A tak btw czemu u Ciebie tak poźno?

  • 5. Data: 2002-08-16 14:50:40
    Temat: Wynajem lokalu od osoby fizycznej
    Od: "Ami" <b...@w...pl>

    Moze ktos mi pomoze....
[...]
    ale ponoc sa juz vatowcami, i rozliczaja sie z przychodow z najmu.
    Oczywiscie nie maja pieczatki. Place przelewem na konto ich syna.
    Moje pytanie dotyczy kosztow zuzycia i eksploatacji typu energia i telefon.
    W umowie nie zostalo to uwzglednione. Z tego co wiem sa dwa rozwiazania:
    - napisac aneks do umowy, ze wynajmujacy ponosi koszty zuzycia itp. wowczas
    bede mogla ksiegowac wartosc brutto faktur z tpsa i stoenu, czyli trace na
    Vacie.
    - druga mozliwosc (temu sama nie ufam) ze oni mi to zrefakturuja. Tylko jako
    osoba fizyczna nie wiem czy moga. Czy taka faktura (refaktura) moze byc
    zaakceptowana i odpisany Vat????

    W ogole kwestia refaktur jest dla mnie jeszcze malo znana. Slyszalam ze
    refaktura musi miec minimalna marze, czy to prawda???

    Moze komus zechce sie to przeczytac i mi odpowiedziec, bede szczerze
    wdzieczna.

    Pozdrawiam
    Anna

  • 6. Data: 2002-08-16 15:18:28
    Od: "Ami" <b...@w...pl>

    Dziekuje za odpowiedz....
    Wiec oni robia to w tej chwili bezprawnie? Bo dostaje tylko jedna fakture z
    jednym nipem (chyba ojca), a w naglowku pisza on+ona+syn. Paranoja. czlowiek
    nie daje sie przekonac, bop sadzi ze do tej pory z zadna firma nie mial
    takich problemow.

    Czyli wg Ciebie powinnam dostawac 3 faktury?
    A ile refaktur za tpsa i stoen? Jakt to ugryzc?

    Bede wdzieczna za odpowiedz
    Pozdrawiam
    Anka

  • 7. Data: 2002-08-16 15:20:14
    Od: "Ami" <b...@w...pl>

    nie maja dzialalnosci gospodarczej
    za osiagane dochody z najmu rozliczaja sie (tylko nie wiem ktore z nich) i
    placa Vat, bo przeszli juz okreslony prog.

    Użytkownik "Sebastian D-D" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    .

> [...]
    ?????????????????

  • 8. Data: 2002-08-16 15:35:55
    Od: "Ami" <b...@w...pl>

    dzieki, dzieki

    u mnie pozno? nie wiem jest 16:35
    moze komputer cos miesza...

  • 9. Data: 2002-08-16 15:44:14
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > Podsumowując, żeby wystawiać faktury VAT trzeba być zarejestrowanym
    > podatnikiem podatku VAT.

    AFAIR to ustawa przewiduje sytuacje wystawiania faktur VAT przez
    niezarejestrowanych podatników.
    Nie pamiętam tylko konsekwencji dla nabywcy :-)

    Karol

  • 10. Data: 2002-08-16 23:47:21
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Aug 2002, Ami wrote:
    [...]
    >+ W ogole kwestia refaktur jest dla mnie jeszcze malo znana. Slyszalam ze
    >+ refaktura musi miec minimalna marze, czy to prawda???

    O ile wiem - wręcz przeciwnie !
    Warunkiem uznania refaktury (tj. nieczepiania się faktu, że ktoś
    bez koncesji sprzedaje towar np. objęty akcyzą, jak prąd) jest:
    1. dokładne rozliczenie sprzedaży refakturowanej; musi być
    rozliczone dokładnie tyle ile zakupiono lub dokładnie proporcjonalnie:
    oznacza to że sprzedaż musi byc wymierna i zmierzona ! (nie może to
    być ryczałt, ocena "na oko" itp)
    2. sprzedaż w dokładnie tej samej cenie, co zakup. Doliczenie
    "kosztów sprzedaży" (jakichkolwiek) powoduje że sprzedaż się
    nie kwalifikuje do refaktury.

    W odróżnieniu od refaktury - przy "normalnej sprzedaży" :)
    najczęściej oczekuje się wystąpienia marży :) albo próby
    zarzutu że to częściowa darowizna ;>

    Wracając do refaktury: SN rozstrzygał sprawę w rozszerzonym
    składzie, co powoduje że taki wyrok staje się swojego rodzaju
    wskazówką dla innych składów orzekających. Przytoczone są
    wyroki NSA które są zgodne z tym stanowiskiem.
    W GP było 12 lipca br., linku nie mam... Cytat z informacji
    otwierającej artykuł:
    "Refakturowanie" usługi jest możliwe tylko wtedy, gdy strony
    zawarły ze sobš umowę przewidujšcš takš możliwoœć, a cena
    odprzedawanej usługi nie zmieniła się w stosunku do kosztów jej
    zakupu. Jeżeli którykolwiek z tych warunków nie zostanie spełniony,
    to dokonanie "refaktury" nie będzie możliwe.

    Pozdrowienia, Gotfryd