    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: "Wyprowadzenie" starego notebooka z firmy.
    Date: Sat, 26 Jul 2008 09:11:47 +0200

    On Sat, 26 Jul 2008, Liwiusz wrote:

    > Wydaje mi się, że jak sprzedawca wystawia fakturę, to mało prawdopodobne
    > jest, że jej sobie nie zaksięguje. Tutaj bardziej oszustwo będzie polegać na
    > braku faktur, a wtedy...:

    ??
    Jakim "braku faktur"?
    Skoro faktura jest (u kupującego); przypominam że w myśl obowiązującego
    w .pl prawa fakturą jest to cóś z napisem "oryginał" - brak kopii
    ścisłego zarachowania ;) nie oznacza braku f-ry.

    > Stratą dla państwa (a zyskiem dla obywatela) będzie brak VATu i dochodowego
    > odprowadzonego od sprzedawcy.

    Dopiero w momencie sprzedaży *końcowej*. Do konsumpcji.

    Chyba już umknęło, że ja wyłącznie o transakcji f-ma - f-ma...
    Zauważ, że potrzebny Ci byłby cały łańcuszek dokonujących takiej
    transakcji!
    Aby operacja się udała i była nie do wykrycia, to po pierwsze w "łańcuszku"
    trzeba by mieć zestaw producentów od szpeców od kopalin ;) poczynając
    - inaczej KOMUŚ "zniknie" towar, na który ktoś wystawił f-rę sprzedaży.
    Założeniem jest, że nie będzie "zmowy w łańcuszku" - oczywiście to
    założenie nie musi się sprawdzać, ale przyjęto że nie jest tak
    iż istotna część przedsiębiorców dokonuje oszustw - bo wtedy "gdzieś
    się wysypie" (i tak jest, bezpiecznikiem są tu... dokonujący oszustw
    w znaczeniu cywilnoprawnym, czyli fakt że zakup "bez f-ry" stanowi
    zakup bez rękojmi).

    [...]
    > Prawidłowa odpowiedź jest taka, że US chce mieć fiskalny dowód transakcji:
    > albo paragon, albo fakturę. Jak się sprzedaje firmie, to wystawia się
    > fakturę, jak konsumentowi, to zazwyczaj paragon.

    Nie no, upraszczasz za mocno.
    Z takiego postawienia sprawy wynikałoby, że wystawienie f-ry konsumentowi
    załatwia sprawę "po myśli fiskusa". Istniejące rozwiązanie temu zaprzecza
    (za jednym drobnym wyjątkiem f-ra nijak nie jest powiązana ze zwolnieniem
    z kasy fiskalnej).
    IMO zdecydowanie właśnie z powodu jakości kontroli - to, ze przy
    sprzedaży firmie jest czas na wystawienie f-ry nie przeszkadza tak
    bardzo, bo kupujący ma interes w jej otrzymaniu.

    > Oczywiście można sprzedać
    > firmie bez faktury, ale jest to niezgodne z przepisami i nie różni się
    > niewiele od sprzedaży konsumentowi bez paragonu. Zatem pomiędzy obowiązkiem
    > wystawienia faktury a paragonu nie ma jakiejś większej różnicy jeśli chodzi o
    > kontrolę i możliwość wykrycia (i tu i tu najlepszym dowodem jest złapanie za
    > rękę przy transakcji bez paragonu/faktury).

    Przecież f-rę wolno wystawić do 7 dni od transakcji.
    Żadne "łapanie za rękę" w rachubę nie wchodzi, właśnie kontrola *po*
    transakcji, w przypadku firm, jest bardzo skuteczna. W miesiąc po,
    w pół roku po, w cztery lata po...
    W przypadku konsumenta po transakcji to sobie można... kupujący nie ma
    żadnego *podatkowego* interesu aby ujawniać zakup ani nie ma obowiązku
    przechowywania dowodow nabycia.

    pzdr, Gotfryd