  • 1. Data: 2008-01-02 22:44:57
    Temat: Wysokosc odsetek karnych
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    W mojej wspolnocie mieszkaniowej za opoznione wplaty pobierane sa odsetki
    karne (uchwalone uchwala) w wysokosci rownej odsetkom ustawowym. Jednakze
    taka wysokosc odsetek przestala mnie satysfakcjonowac :-)) i chcialbym
    wyglosowac uchwale, aby wysokosc odsetek byla rowna czterokrotnosci stopy
    lombardowej NBP.

    Zakladajac, ze taka uchwala zdobecie powyzej 50% glosow "za" liczonych
    udzialami, czy ktos widzi jakies potenjalne przeciwskazania natury prawnej
    do ustalenia wysokosci odsetek przekraczajacych wysokosc odsetek ustawowych?
    Ja bowiem nie widze, ale wolalbym sie upewnic.

    marekz

  • 2. Data: 2008-01-02 23:42:16
    Temat: Re: Wysokosc odsetek karnych
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    MarekZ <m...@t...irc.pl> napisal:
> [...]
    > do ustalenia wysokosci odsetek przekraczajacych wysokosc odsetek ustawowych?

    Ustawa antylichwiarska?
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2008-01-03 01:33:33
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "Jacek_P" <Z...@c...edu.pl> napisał w wiadomości

    > Ustawa antylichwiarska?

    Z tego co mi się wydaje, dotyczy kredytow komercyjnych a nie odsetek
    umownych pomiędzy stronami w ogólności. No i górne ograniczenie w niej to
    własnie 4xlombard.

    marekz

  • 4. Data: 2008-01-03 12:48:18
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 03-01-2008 o 02:33:33 MarekZ <m...@t...irc.pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Jacek_P" <Z...@c...edu.pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Z tego co mi si? wydaje, dotyczy kredytow komercyjnych a nie odsetek
    > umownych pomi?dzy stronami w ogólno?ci. No i górne ograniczenie w niej to
    > w?asnie 4xlombard.

    Kiedyś coś czytałem, że jeśli strona się zgodzi to nie ma przeciwsskazań.
    A jeśli się nie zgodzi, to można co najwyżej odsetki ustawowe jechać.
    Ale to tak z głowy.

    pozdr,
    tommyz

  • 5. Data: 2008-01-03 12:56:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
> [...]
    >
    > Z tego co mi się wydaje, dotyczy kredytow komercyjnych a nie odsetek
    > umownych pomiędzy stronami w ogólności. No i górne ograniczenie w niej to

    Dotyczy to ogólnie wszystkich umów. Art. 359kc, który to reguluje,
    nie wprowadza żadnych mi znanych ograniczeń.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2008-01-03 12:56:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    t...@o...pl pisze:

    > Kiedyś coś czytałem, że jeśli strona się zgodzi to nie ma przeciwsskazań.
    > A jeśli się nie zgodzi, to można co najwyżej odsetki ustawowe jechać.
    > Ale to tak z głowy.

    Nawet jak się zgodzi, a potem nie zapłaci, to można dochodzić tylko
    odsetek maksymalnych (art. 359kc).

  • 7. Data: 2008-01-03 14:11:56
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    > Dotyczy to ogólnie wszystkich umów. Art. 359kc, który to reguluje, nie
    > wprowadza żadnych mi znanych ograniczeń.

    OK, czyli do poziomu odsetek maksymalnych (4xlombard) jest dowolnosc ich
    ksztaltowania.

    A jak sadzisz: bedzie glosowana uchwala, niektorzy beda "za", niektorzy
    "przeciw"; jednak wynik glosowania bedzie taki, ze wiecej niz 50% bedzie
    "za". Ci co byli "przeciw" nie maja mozliwosci powolania sie na costam, ze
    byli przeciw i ze ich te odsetki nie obowiazuja, tylko co najwyzej ustawowe,
    prawda?

    marekz

  • 8. Data: 2008-01-03 14:19:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > OK, czyli do poziomu odsetek maksymalnych (4xlombard) jest dowolnosc ich
    > ksztaltowania.

    Można kształtować dowolnie, a dłużnik może *dobrowolnie* płacić
    więcej niż 4 lombardy.

> [...]
    > byli przeciw i ze ich te odsetki nie obowiazuja, tylko co najwyzej ustawowe,

    Jeśli wspólnota ma prawo narzucania pewnych warunków wszystkim ich
    członkom (pod warunkiem przegłosowania tego), to powinno to obowiązywać
    wszystkich. Choć jest to tylko moje skromne zdanie, nie mam styczności
    ze wspólnotami mieszkaniowymi.