    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wystąpienie wspólnika ze Spółki Jawnej
    Date: Thu, 1 Nov 2007 21:38:35 +0100

    On Thu, 1 Nov 2007, Jagna wrote:

> [...]

    ...no i *tylko* dlatego piszę, że "przesada :)

    Nie inaczej.

    > Przesada przesadą, a ja się dobrzebałam takiego "kwiatka":
    >
    > "w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, stanowisko organu podatkowego
    > pierwszej instancji - co do ustalenia, że w wyniku wypłaty udziału
    > kapitałowego na rzecz występującego ze spółki wspólnika, (ponad kwotę
    > zwróconego wkładu) stanowi dla niego dochód podlegający opodatkowaniu,

    Konkluzja:
    ów dyrektor też chyba ustawy o podatku dochodowym nie przeczytał.
    A raczej zrobił to tak, jak czasem zdarza się komuś wpadającemu na grupę
    z pytaniem szczegółowym, znaczy utyka z nosem w przepisach szczegółowych
    nie czytając "u góry", od pierwszego artykułu :>
    Może zacytuję miejsce krytyczne, które "obszedł" US i IS powołując
    się na "przychód z praw majątkowych":
    +++
    2. Jeżeli pozarolniczš działalnoœć gospodarczš prowadzi spółka niemajšca
    osobowoœci prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce,
    okreœlone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze Ÿródła,
    o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
    ---
    Oczywiście cut&opaste stąd:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    To jest aktualnie art. 5b ustawy. W którym miejscu było poprzednio
    nie dam głowy :), ale jeśli spółka jest OSOBOWA to z rzeczy samej
    jej majątek jest majątkiem OSÓB które ją tworzą :)

    > stanowisko Pana, iż uiszczenie podatku dochodowego od spłaty udziału
    > we wspólnym majątku występującemu ze spółki wspólnikowi byłoby powtórnym
    > opodatkowaniem wspólnego majątku, jest nieprawidłowe."

    Nie no, "syndrom trawniczka" w czystej postaci :], znaczy "zniknięcie"
    innych przepisów, niż wybrane przepisy szczegółowe :(

    > Dałość interpretacji, tu:
    > sygnatura PB I-2/4117/IS/IN ? 6/2006/JF

    No piękne. Ciekawe po co zarówno szef US jak i szef IS trzymają szpeców
    od prawa podatkowego? Bo w to że mogą nie ogarniać całości wierzę
    w sposób oczywisty, mają "nieco" obowiązków administracyjnych.
    Tak czy siak, prowadzący DG odpowiada za swoje błędy (w tym podatkowe),
    niezależnie czy popełnia je sam czy przez zatrudnionych na potrzeby
    "wspierania" fachowców... wniosek? ;)

    pzdr, Gotfryd