  • 1. Data: 2002-02-25 06:48:00
    Temat: Wzorcowy plan kont
    Od: "Kubusia" <k...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czy polski wzorcowy plan kont (mam na myśli podział na 8 grup) jest
    obowiązkowy? Pracuję w spółce z o.o. z kapitałem zagranicznym. Firma
    "matka" (zagraniczny właściciel firmy) znajdująca się w innym kraju
    narzuciła nam swój plan kont, który dużo odbiega od polskiego planu kont.
    Czy możemy przyjąć ich plan kont? Jeżeli nie to dlaczego?

    Serdecznie pozdrawiam
    kubusia

  • 2. Data: 2002-02-25 08:32:42
    Temat: Re: Wzorcowy plan kont
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Mon, 25 Feb 2002 07:48:00 +0100, "Kubusia"
    <k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >narzuciła nam swój plan kont, który dużo odbiega od polskiego planu kont.
    >Czy możemy przyjąć ich plan kont? Jeżeli nie to dlaczego?

    Jeżeli umożliwia księgowanie zgodne z ustawą i wydobycie wszystkich
    danych niezbędnych do sprawozdawczości to jak najbardziej.

    Sławomir Dąbrowski

  • 3. Data: 2002-02-25 09:14:18
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-02-25 07:48, Użytkownik Kubusia napisał:
> [...]
    kont.
    > Czy możemy przyjąć ich plan kont? Jeżeli nie to dlaczego?

    Nie ma czegoś takiego jak "polski wzorcowy plan kont". Są dostępne
    różne wydawnictwa o nazwie "wzorcowy plan kont" i żadne z nich nie
    jest obowiązujące. To jak ze wzorami umów handlowych. Też jest ich
    pełno, można korzystać, a można tworzyć własne.
    Plan kont ma być zgodny z ustawą o rachunkowości, ale ta określa tylko
    funkcjonalnośc planu kont - jakie informacje maja być w nim widocze
    "na pierwszy rzut oka" tzn. maja być eidencjonowane na osobnym koncie
    lub mieć okreslona analitykę (też nie ma tam numerków ani nazw
    obowiązujących).
    Numeracja grup kont tez nie jest obowiązującym prawem. Kiedys była,
    wszyscy się przyzwyczaili, i co by nie mówić upraszcza to wiele spraw
    - przede wszystkim komunikację pomiędzy księgowymi :-)
    Pozostają jeszcze polskie i miedzynarodowe standardy rachunkowości,
    ale tam tez nie znajdziesz uregulowań co do konkretnych numerków.
    Więc jeżeli układ kont spełnia wymogi ustawy o rachunkowości, to nie
    ma problemu. Jeżeli nie, to może da się go dostosować analityką.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-02-25 09:26:43
    Od: "Kubusia" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Więc jeżeli układ kont spełnia wymogi ustawy o rachunkowości, to nie
    > ma problemu. Jeżeli nie, to może da się go dostosować analityką.

    Dzięki za szybką odpowiedź:)
    Serdecznie pozdrawiam
    Kubusia