    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ZUS i PIT 5
    Date: Sat, 29 May 2004 08:37:40 +0200

    On Fri, 28 May 2004, Bozoo wrote:

    >+ Wlasnie patrze w kpir kolegi i ma tam taka pozycje:
    >+ Wplata na FP i FGSP 33,47zl. (Ksiegowa mu to robila)
    >+ Jak sie to ma do wypowiedzi kolegi "raf"
    >+ "Jeżeli prowadzisz DG to składki na FGŚP nie płacisz - jeżeli zapłaciłeś to
    >+ niepotrzebnie " ??
    >+ Qrdeee, a pani w zusie twierdzila, ze OBOWIAZKOWO :-(

    "Obowiązkowo" to jest FP !!
    A że przypadkiem FP i FGSP wpłaca się na jedno konto w ZUS... :)
    Ale to są dwie RÓŻNE składki.

    [...]
    >+ > nie musisz wcale ksiegować
    >+ Taak, one maja swoja kratke na picie.... (pole nr 34?)

    ...ale powinieneś wiedzieć że jest możliwość uznania składek społecznych
    za koszt (wpisywania do KPiR *zamiast* do PIT-5). Osobiście wpisuję
    również do PIT-5, ale *czasami* komuś może się opłacać wpisanie
    do KPiR (np. jak ma wysoki dochód spoza DG a mało DG to nie warto
    generować straty).

    [...]
    >+ > uwaga podstawą odpisu jest nie kwota która płacisz ale 7,75%
    >+ Eee.... 153,57zl place... I tyle odpisuje. To ponoc jest najnizsze
    >+ jakie musze placic. Chyba, ze znowu jestem w bledzie... A czego
    >+ sie ma tyczyc te 7,75% ?

    ...tego co ci wolno odpisać :>
    Ustawodawca tak ładnie zaplątał, żeby nie było widać że podatku
    jest faktycznie 19,5%/30,5%/40,5% :>, mianowicie składkę płacisz
    jakąś tam, w każdym roku wyższą - a odliczać wolno tylko stałą
    wartość 7,75%.

    >+ > składkę na fundusz pracy musisz ksiegować w kolumnie 14 jako koszt
    >+ Cholerny swiat! A jesli w obecnym miesiacu zaksieguje wszystkie trzy,
    >+ to czy kiedys (za 5 lat) US nie bedzie mi tego drazyl i szukal dziury
    >+ w calym? Zdaze zapomniec o co z tym chodzilo....

    IMHO nie. Poszukaj postów Maddy pytających jaki przepis zabrania
    uznania za koszt czegoś "później".

    >+ Acha, jeszcze jedno. Zus za maj zaplace poczatkiem czerwca. Czy skladke
    >+ za maj mam napisac gdzies koncem maja czy w czerwcu dopiero?

    ...w dacie zapłaty !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)