  • 11. Data: 2003-02-26 13:05:36
    Temat: Re: ZUS, osoba wspolpracujaca i swiadczenia
    Od: Jakub Słocki <j...@s...net.nospam>

    In article <b3i96r$mt$1@atlantis.news.tpi.pl>, c...@i...pl says...
    > zaliczek z
    > do
    >
    > Jakie obce rzeczy?
    > Zgodnie z art 27b odliczam składki zapłacone
    > bezpośrednio przez podatnika (prowadzącego DG)
    > W końcu to ja jestem płatnikiem tych składek.

    No wlasnie - tylko czy w tym przypadku jestes traktowany jako podatnik
    czy jako platnik? :)

    > To co? może na ubezpieczenie społ. (od dochodu)
    > też mam czekać do końca roku?

    Nie, bo to stanowi KUP

    > nie
    >
    > Na mój rozum to osoba współpracująca
    > nie ma żadnego dochodu
    > ani podatku.

    I dlatego przydalby sioe ktos z wykladnia :) zebysmy nie gdybali :)

    K.

  • 12. Data: 2003-02-26 13:41:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > No wlasnie - tylko czy w tym przypadku jestes traktowany jako
    podatnik
    > czy jako platnik? :)

    To są składki zapłacone bezpośrednio przeze mnie
    jako podatnika. W świetle art 27b wg mnie
    wystarcza to do odliczania na bieżąco.

    > Nie, bo to stanowi KUP

    Akurat nie z tego powodu mogę odliczyć :-)
    Na początku (199r), jak składki te były finansowane
    nie w całości przez płatnika, to nie mogły być kup
    (tylko odliczane od dochodu- chodzi cały czas o os. współpracującą)
    Teraz ( gdzieś od poł 2000r) jak są finansowane przez
    podatnika/płatnika mogą być kup lub odl. od doch.

    > I dlatego przydalby sioe ktos z wykladnia :) zebysmy nie gdybali :)

    Może ktoś "wyłoży" :-)

    CEZ

  • 13. Data: 2003-02-26 15:35:11
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    Art. 27b.
    1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej kolejności
    ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne:
    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
    2) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o
    powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

    Podobno ustawy interpretuje się tak jak one brzmią i nie doszukuje o co w
    niej chodziło ale....słowo BEZPOŚREDNIO jest tu "może" kluczowym. Osoba
    współpracująca nie opłaca składki "dokładnie" za siebie ale robi to podatnik
    czyli składka taka POŚREDNIO jest zapłacona przez osobę współpracującą a sam
    podatnik płaci za siebie czyli BEZPOŚREDNIO.
    Ma to sens? :-/
    Agata

  • 14. Data: 2003-02-26 16:42:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Agata" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czyli składka taka POŚREDNIO jest zapłacona przez osobę
    współpracującą a sam
    > podatnik płaci za siebie czyli BEZPOŚREDNIO.

    Jak to może mieć sens,
    skoro to nie osoba współpracująca
    rozlicza się z podatku.
    Rozlicza się prowadzący DG i on płaci
    bezpośrednio obie składki.

    Ma to sens? :-)

  • 15. Data: 2003-02-26 18:49:56
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    > Jak to może mieć sens,
    > skoro to nie osoba współpracująca
    > rozlicza się z podatku.
    > Rozlicza się prowadzący DG i on płaci
    > bezpośrednio obie składki.
    >
    > Ma to sens? :-)

    Ale w ustawie jest napisane "bezpośredno przez podatnika". Podatnikiem jest
    właściciel firmy. Jan Kowalski a nie Anna Kowalska (żona)
    Agata

  • 16. Data: 2003-02-26 20:04:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Feb 2003, Agata wrote:

> [...]
    >+ > Ma to sens? :-)
    >+
    >+ Ale w ustawie jest napisane "bezpośredno przez podatnika".

    ...ale - wcale :) nie napisano że "za siebie" !!

    >+ Podatnikiem jest właściciel firmy.

    Przyjmijmy.

    >+ Jan Kowalski a nie Anna Kowalska (żona)

    Owszem. Składkę za Annę Kowalską *bezpośrednio* płaci Jan :)
    W odróżnieniu od składki "pracowniczej", którą "ściagą" w pensji
    pracownika - tą płaci sam i osobiście, prawdaż ??
    :)

    Dla porównania - art. 26. używa dokładnie takiego określenia
    dla "społecznych":
    ++++
    2) składek, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych:

    a) zapłaconych bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe,
    chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
    jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
    ----

    A sposób płacenia ZUS(S) nie różni się od ZUS(Z), czyli ZUS(Z)
    również jest "bezpośrednio" w znaczeniu ustawy. MZ, bez "S" :) !

    pzdr, Gotfryd
    (który postanowił w końcu stanąć po którejś stronie :))

  • 17. Data: 2003-02-26 21:07:10
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    >
    > pzdr, Gotfryd
    > (który postanowił w końcu stanąć po którejś stronie :))
    Pozwole się też przyłączyć do dyskusji .Tak samo jak odliczenie składki
    zdrowotnej od podatnika wypełniającego PIT-5 jest w wypadku odliczenia od
    ryczałtu ewidencjonowanego bo przepis z ryczałtu odwołuje się do uastawy
    pdof .Ja cały rok poprzedni 2002r odliczałam dwie składki zdrow.od właściela
    i wspólpracjucej i miałam kontrole US dochód Łódż i nie skorygowali mi tego
    sposobu licznienia .Może to nie jest argument ale ja też uważam że skoro
    jest użyte określenie zapłacone przez podatnika to właściel jest płatnikiem
    zdrowotnej współpracującej a poza tym nie ma określania jesli czytać
    dosłownie "zapłaconej za podatnika" tylko jest "zapłaconej przez podatnkia"
    czyli nie tylko za niego .Uważam że argument że można w rocznej też nie jest
    przekonywujący bo jeśli współpracująca nie ma dochodu to zdrowotną też
    wpiszę do odliczenia w pozycji podatnika a nie wspólmałżonka bo to podatnik
    ja wpłacił.
    Wiola

  • 18. Data: 2003-02-26 22:34:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Ale w ustawie jest napisane "bezpośredno przez podatnika".
    Podatnikiem jest
    > właściciel firmy. Jan Kowalski a nie Anna Kowalska (żona)
    > Agata

    Anna Kowalska nic przecież nie odlicza.
    Płaci i odlicza Jan Kowalski i on jest podatnikiem.
    Zupełnie nie rozumiem dlaczego przywołujecie
    rozliczenie roczne. Sposób odliczania w rozliczeniu
    rocznym odbywa się na mocy tego samego artykułu.
    Anna Kowalska nie ma dochodu i nie ma podatku.
    Nie odliczy więc składki zdrowotnej.
    Dochód i podatek ma Jan Kowalski. On bezpośrednio zapłacił
    składki zdrowotne i on je odliczy od swojego podatku.
    Tyle tylko, że rozliczając się z Anną zapłaci podatek
    wg korzystniejszej stawki.
    I tyle.

    CEZ

  • 19. Data: 2003-02-26 22:45:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Dochód i podatek ma Jan Kowalski. On bezpośrednio zapłacił
    > składki zdrowotne i on je odliczy od swojego podatku.

    Oczywiście na bieżąco może

    > Tyle tylko, że rozliczając się z Anną zapłaci podatek
    > wg korzystniejszej stawki.

    A to rocznie