    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 30 Sep 2014 14:05:51 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: ZUS zapłacony 30-ego

    On Tue, 30 Sep 2014, Nikt wrote:

    > Jest 1-osobowa DG, KPiR, PIT kwartalny, z pełnym ZUS-em.
    >
    > Mam dwie wątpliwości.
    >
    > 1. Jeśli dziś zapłaci ZUS za wrzesień, to czy wszystkie koszty i odliczenia w PIT
    będzie mógł zrobić już za wrzesień?

    IMHO składki społeczne tak, w przepisie jest "zapłaconych".
    Nie ma dalszych warunków (innych niż składki związane z przychodem
    zwolnionym z podatku itp, ale takich nie rozpatrujemy jak rozumiem).
    IMO, "nadpłacenie" składek ZUS (więcej niż jest należne) nie
    uchyla tego przepisu - zapłacone? - zapłacone.
    Ze składką zdrowotną jest gorzej, bo w przepisie jest "zapłaconych
    zgodnie z przepisami".
    Na mój gust nie nalezy wykluczać "zgodności z przepisami" takiej wpłaty,
    niemniej jest tu potencjalny hak.
    Ja bym obstawiał że można, z tą różnicą, że w odróżnieniu od "społecznych"
    nie może to być wpłata większa niż kwota należna za bieżący miesiąc
    (żeby było jasne - mi z litery przepisu wynika, że społecznych można
    "nadpłacić" nawet za rok :> ale dla zdrowotnych już nie bardzo) ale
    jak to mawiają "każdy odpowiada za siebie".

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT)