  • 1. Data: 2003-05-08 11:41:56
    Temat: Zakładam firmę
    Od: "Proton_" <p...@p...onet.pl>

    Zmieniam pracę i w związku z tym muszę otworzyć firmę (pracodawca podpisuje
    umowy na zasadzie kontraktu).
    Zgodził się na 1700 PLN netto.
    Z tego co już wiem to odpowiednia będzie jednoosobowa działalność
    gospodarcza. Będę też płatnikiem VAT i będę rozliczał się na zasadach
    ogólnych (książka przychodów-rozchodów)

    Jak mogę obliczyć ile powinienem otrzymać brutto, aby mi wyszło te 1700
    netto ?

    I jeszcze jedno - działalność będzie w domu - czy są jakieś zasady, których
    trzeba się trzymać ustalając powierzchnię mieszkania przeznaczoną na DG?

    Proton_
    GG: 1426961

  • 2. Data: 2003-05-08 15:27:54
    Temat: Re: Zakładam firm
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Proton_" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    których
    > trzeba się trzymać ustalając powierzchnię mieszkania przeznaczoną na DG?

    1700 * 1,22 = 2074 zł.

  • 3. Data: 2003-05-08 16:48:53
    Temat: Re: Zakładam firmę
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Proton_ wrote:
    > Zgodził się na 1700 PLN netto.
    Oczywiscie zwrociles uwage na to, ze z tego 1700zl netto bedziesz musial
    jeszcze zaplacic ZUS i podatek dochodowy i ostatecznie zostanie Ci "na
    reke" niewiele ponad 800zl...

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 4. Data: 2003-05-08 19:58:40
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Piotr Liskiewicz" <l...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Oczywiscie zwrociles uwage na to, ze z tego 1700zl netto bedziesz musial
    > jeszcze zaplacic ZUS i podatek dochodowy i ostatecznie zostanie Ci "na
    > reke" niewiele ponad 800zl...

    zostanie okolo 1000,

    1700 - okolo 600 = 1100 - (pdof od okolo 1200)
    = okolo 900 + okolo 100 = okolo 1000

    hehe, ale tych okolo :)

  • 5. Data: 2003-05-08 20:30:22
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Krzysztof Gil wrote:
    > = okolo 900 + okolo 100 = okolo 1000
    A co to za stoweczka ^^^ ?

    Piotrek

  • 6. Data: 2003-05-08 20:38:31
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Uzytkownik "Piotr Liskiewicz" <l...@p...fm> napisal w wiadomosci
    > A co to za stoweczka ^^^ ?

    zdrowotne,
    ono idzie od dochodu, nie przychodu

  • 7. Data: 2003-05-08 20:43:33
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
    > Uzytkownik "Piotr Liskiewicz" <l...@p...fm> napisal w wiadomosci
    >
    > zdrowotne,
    > ono idzie od dochodu, nie przychodu

    aha, no tak,
    a ja policzylem od podatku a nie dochodu,
    marny ze mnie wiec ksiegowy, wiec korygujemy... :)

  • 8. Data: 2003-05-08 23:26:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 May 2003, Proton_ wrote:

> [...]
    >+
    >+ Jak mogę obliczyć ile powinienem otrzymać brutto, aby mi wyszło te 1700

    A to zależy.
    Np. czy ustaliłeś że ZUS "należy się jak za pracę", czy uwzględniłeś
    urlop (tj. czy dostaniesz coś mimo że nic nie zrobisz - a to może
    być problem podatkowy !)

    Krótko mówiąc: co to jest "netto" ?
    To co zostanie ("ma zostać") "na konsumpcję" ?

    To szacujemy (procentowe błędy pomijam):
    - 1700+1/(1-19%PIT)=2100 Chyba zmieści się w limicie 19%, od
    tego "odejdzie" kwota wolna (potocznie mówiąc), można
    przyjąć że 2000 byłoby mniej więcej OK.
    - ZUS: "pracowniczy" - ok 48% ale wyn. brutto, czyli ok. 38% wyn.
    brutto brutto (znaczy: "tego co trzeba żeby wyszło netto" :>)
    lub 63% netto, wychodzi mi razem ponad 3250 zł
    Do tego ew. koszta - o ile mają być
    Do tego VAT: prawie 4000 zł (nie licząc ew. kosztów)

    Zakładając że "urlop płacisz sobie sam" (czyli przez miesiąc
    *nie* dostaniesz zapłaty) - doliczyć 1/11, czyli razem coś
    ponad 4300. Do tego realne ryzyko chorobowe z 3%, czyli ok. 4450zł.

    To była wersja: "tyle by trzeba gdybyś był pracownikiem" !!

    I tak pracodawca zyskuje:
    - na ryzyku chorobowym: pracownikowi musi płacić coś 33 dni,
    na DG może płacić ZUS lub nikt :>
    Znaczy: można poprzestać na 4300 zł :), zakładając że płacisz
    "chorobowe" (policzone w ww. przykładzie !)
    - na innych "socjalnych", szkoleniach (BHP), ew. badaniach itp.

    Wersja pesymistyczna zakłada że ZUS został już policzony
    jako minimum :], czyli coś w okolicy 600 zł.
    No to skoryguj sobie... pamiętając co to znaczy.

    Tak BTW: jak machnąłem gdzieś błąd gruby to poproszę o korektę :)
    Mogłem 2* policzyć składkę zrowotną, na przykład ;)
    Niemniej - mało kto (poza pracodawcami oczywiście) zdaje sobie
    sprawę jakie są u nas rzeczywiste koszty 'wypłaty' pracownika :(

    >+ I jeszcze jedno - działalność będzie w domu - czy są jakieś zasady, których
    >+ trzeba się trzymać ustalając powierzchnię mieszkania przeznaczoną na DG?

    Ja ustaliłem: zero. Acha - FYI: nie mam "pracodawcy" :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 9. Data: 2003-05-08 23:31:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 May 2003, Piotr Liskiewicz wrote:

> [...]
    >+ jeszcze zaplacic ZUS i podatek dochodowy i ostatecznie zostanie Ci "na

    No to byłaby mowa o brutto bez VAT :[
    Niech pytający zezna co ustalał :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-05-09 05:44:07
    Od: Piotr Liskiewicz <p...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > No to byłaby mowa o brutto bez VAT :[
    Ale na fakturze jako firma wystawi 1700 netto i taka stawke
    zapewne wynegocjowal z kontrahentem. Bedzie to przy okazji
    jego brutto "do wyliczenia wyplaty". Jak tak dokladnie policzyc,
    to uwzgledniajac wszystkie koszty firmy (rezerwy na urlop i chorobowe,
    ew. zakup wlasnego sprzetu, szkolenia, koszty obslugi ksiegowej i
    bankowej itp) sredniomiesiecznie "na reke" moze nie zostac nawet
    500zl...

    > Niech pytający zezna co ustalał :)
    Wlasnie. I niech zezna jaki charakter pracy ma wykonywac :)

    Pozdrawiam

    Piotrek