    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakładam firmę
    Date: Fri, 9 May 2003 01:26:14 +0200

    On Thu, 8 May 2003, Proton_ wrote:

    >+ Zmieniam pracę i w związku z tym muszę otworzyć firmę (pracodawca podpisuje
    >+ umowy na zasadzie kontraktu).
    >+ Zgodził się na 1700 PLN netto.
    >+ Z tego co już wiem to odpowiednia będzie jednoosobowa działalność
    >+ gospodarcza. Będę też płatnikiem VAT i będę rozliczał się na zasadach
    >+ ogólnych (książka przychodów-rozchodów)
    >+
    >+ Jak mogę obliczyć ile powinienem otrzymać brutto, aby mi wyszło te 1700
    >+ netto ?

    A to zależy.
    Np. czy ustaliłeś że ZUS "należy się jak za pracę", czy uwzględniłeś
    urlop (tj. czy dostaniesz coś mimo że nic nie zrobisz - a to może
    być problem podatkowy !)

    Krótko mówiąc: co to jest "netto" ?
    To co zostanie ("ma zostać") "na konsumpcję" ?

    To szacujemy (procentowe błędy pomijam):
    - 1700+1/(1-19%PIT)=2100 Chyba zmieści się w limicie 19%, od
    tego "odejdzie" kwota wolna (potocznie mówiąc), można
    przyjąć że 2000 byłoby mniej więcej OK.
    - ZUS: "pracowniczy" - ok 48% ale wyn. brutto, czyli ok. 38% wyn.
    brutto brutto (znaczy: "tego co trzeba żeby wyszło netto" :>)
    lub 63% netto, wychodzi mi razem ponad 3250 zł
    Do tego ew. koszta - o ile mają być
    Do tego VAT: prawie 4000 zł (nie licząc ew. kosztów)

    Zakładając że "urlop płacisz sobie sam" (czyli przez miesiąc
    *nie* dostaniesz zapłaty) - doliczyć 1/11, czyli razem coś
    ponad 4300. Do tego realne ryzyko chorobowe z 3%, czyli ok. 4450zł.

    To była wersja: "tyle by trzeba gdybyś był pracownikiem" !!

    I tak pracodawca zyskuje:
    - na ryzyku chorobowym: pracownikowi musi płacić coś 33 dni,
    na DG może płacić ZUS lub nikt :>
    Znaczy: można poprzestać na 4300 zł :), zakładając że płacisz
    "chorobowe" (policzone w ww. przykładzie !)
    - na innych "socjalnych", szkoleniach (BHP), ew. badaniach itp.

    Wersja pesymistyczna zakłada że ZUS został już policzony
    jako minimum :], czyli coś w okolicy 600 zł.
    No to skoryguj sobie... pamiętając co to znaczy.

    Tak BTW: jak machnąłem gdzieś błąd gruby to poproszę o korektę :)
    Mogłem 2* policzyć składkę zrowotną, na przykład ;)
    Niemniej - mało kto (poza pracodawcami oczywiście) zdaje sobie
    sprawę jakie są u nas rzeczywiste koszty 'wypłaty' pracownika :(

    >+ I jeszcze jedno - działalność będzie w domu - czy są jakieś zasady, których
    >+ trzeba się trzymać ustalając powierzchnię mieszkania przeznaczoną na DG?

    Ja ustaliłem: zero. Acha - FYI: nie mam "pracodawcy" :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)