  • 1. Data: 2003-02-08 20:27:21
    Temat: Zakładanie firmy - kilka pytań
    Od: "Monica" <m...@h...pl>

    1. Wypełniając wniosek o wpis do ew. dział. gosp. obok nazwy firmy musiałam
    podać imię i nazwisko.
    Czy na pieczątce, fakturach wystawianych i odbieranych musi widnieć:

    P.H.U ABCD
    Ewa Nowak
    ul. Iksińska 5
    00-000 Igrekowo

    Czy może być

    P.H.U ABCD
    ul. Iksińska 5
    00-000 Igrekowo

    2. Początkowo miała to być S.C ale poradzono nam żeby na początek (m. in. w
    ramach oszczędności) jedno z nas założyło własna działalność a drugiego
    ustanowiło pełnomocnikiem.
    - Gdzie i w jaki sposób się ustanawia pełnomocnika? - we wniosku o wpis nie
    było miejsca na podanie pełnomocnika :(
    - co właściwie może a czego nie może robić w firmie ustanowiony pełnomocnik?

    3. Czy mam obowiązek prowadzenia konta bankowego? ( będę na KPiR+VAT - jeśli
    to ma jakieś znaczenie)
    Czy ZUSy i VATy musze płacić przelewem z konta czy mogę np. wpłacać na
    poczcie?

    Narazie tyle :)
    Dopiero zaczynam więc tych pytań pewnie jeszcze będzie sporo, ale mam
    nadzieję że mogę na Was liczyć :)
    Z góry dzięki za odpowiedzi

    Pozdrawiam
    Monica

  • 2. Data: 2003-02-09 09:31:01
    Temat: Re: Zakładanie firmy - kilka pytań
    Od: "Michał M." <m...@t...pl>

    W artykule news:b23pdj$3hb$1@atlantis.news.tpi.pl,
    niejaki(a): Monica z adresu <m...@h...pl> napisał(a):
> [...]
    > musiałam podać imię i nazwisko.
    > Czy na pieczątce, fakturach wystawianych i odbieranych musi widnieć:

    ma być tak, przecież to ty firmujesz swoim nazwiskiem działalność gosp.

    > 3. Czy mam obowiązek prowadzenia konta bankowego? ( będę na KPiR+VAT
    > - jeśli to ma jakieś znaczenie)
    > Czy ZUSy i VATy musze płacić przelewem z konta czy mogę np. wpłacać na
    > poczcie?

    niestety konto musi być, niby w dzialalności gosp. można płacic z wlasnego
    konta, ale z doświadczeń wiem , że są z tym problemy
    można wpłacać na poczcie, ale tam też trzeba założyć konto

    Pozdrawiam Michał

  • 3. Data: 2003-02-09 19:45:40
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Michał M. -----###

    > ma być tak, przecież to ty firmujesz swoim nazwiskiem działalność gosp.

    chwilunia - ma być tak jak jest w nazwie przedsiębiorcy - ja tam nie mam
    swojego nazwiska...

    > niestety konto musi być, niby w dzialalności gosp. można płacic z wlasnego
    > konta, ale z doświadczeń wiem , że są z tym problemy
    > można wpłacać na poczcie, ale tam też trzeba założyć konto

    było o kontach dyskutowane i *może* nie musisz, ale konta firmowe w
    bankach internetowych są tak tanie, że można się o takowe pokusić...

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 4. Data: 2003-02-09 22:16:06
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    hADeSik <h...@h...sru> napisal w news:b26b63$flf$1@news.onet.pl:

    > chwilunia - ma być tak jak jest w nazwie przedsiębiorcy - ja tam nie
    > mam
    > swojego nazwiska...

    Oj, to niedobrze. Bo powinni byc, gdy chodzi o osobe fizyczna z
    zarejestrowana DG. Pelna oficjalna nazwa to (uwaga na kolejnosc!):
    Nowak Ewa
    P.H.U ABCD
    Oczywiscie budzi niesmak (urzedniczym szykiem), wiec wszyscy pisza, jak
    Monica.

    Marta

  • 5. Data: 2003-02-09 22:54:31
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od MartaW -----###
> [...]
    > Nowak Ewa
    > P.H.U ABCD
    > Oczywiscie budzi niesmak (urzedniczym szykiem), wiec wszyscy pisza, jak

    a zgodnie z jakim art. której ustawy?
    we wpisie stoi:
    Oznaczenie przedsiębiorcy: XXXX XXX XXX (moje dane osobowe)
    Nazwa: xxxx xxxxx xxxxxx (bez moich danych osobowych)
    na zaświadcz. o Regonie stoi:
    działalność jest prowadzona pod nazwą: xxxx xxxxx xxxxxx (bez moich
    danych osobowych).

  • 6. Data: 2003-02-09 23:36:57
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    hADeSik <h...@h...sru> napisal w news:b26m7f$aa4$1@news.onet.pl:

> [...]
    > na zaświadcz. o Regonie stoi:
    > działalność jest prowadzona pod nazwą: xxxx xxxxx xxxxxx (bez moich

    Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo dzialalnosci gospodarczej
    Art. 4. Uzyte w ustawie okreslenia oznaczaja:
    7) oznaczenie przedsiębiorcy - firme lub nazwe przedsiebiorcy ze
    wskazaniem formy prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - imie i
    nazwisko przedsiebiorcy oraz nazwe, pod ktora wykonuje dzialalnosc
    gospodarcza.

    Slowo kluczowe to ORAZ (nie albo, nie lub).

    Ale - racja - nie zawsze wszystko jest potrzebne, np:

    Rozporzadzenie MF ... w sprawie wykonania niektorych przepisow ustawy o
    podatku od towarow i uslug ... § 35. 1. Faktura stwierdzajaca dokonanie
    sprzedazy ... powinna zawierac co najmniej: 1) imiona i nazwiska lub
    nazwy bądz nazwy skrocone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy

    Zaznaczam, ze nigdzie nie ma napisane, jak sie ma "nazwa skrocona" do
    pelnej - czymkolwiek jest ta ostatnia.

    Ostatecznie utarlo sie uwazac, ze im pelniejsza nazwa (chcialam
    powiedziec/napisac - oznaczenie przedsiebiorcy), tym mniej problemow
    podczas kontroli (ale nie popre tego wynikami badan CBOS lub OBOP).
    W kazdym razie banki uwazaja, ze im wiecej napisane na pieczatce, tym
    lepiej ;-)

    Marta

  • 7. Data: 2003-02-10 01:44:03
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

> [...]
    > podczas kontroli (ale nie popre tego wynikami badan CBOS lub OBOP).
    > W kazdym razie banki uwazaja, ze im wiecej napisane na pieczatce, tym

    dzięki za przepis.
    nawet banki nie wymagają nazwiska i nazwy (chociaż na samą nazwę
    skróconą na pieczątce 'bankowej' się nie zgodzili) ;-)

  • 8. Data: 2003-02-10 11:38:43
    Od: "Michał M." <m...@t...pl>

    W artykule news:b27054$pg2$1@news.onet.pl,
    niejaki(a): hADeSik z adresu <h...@h...sru> napisał(a):
    > ###----- w odpowiedzi na list od MartaW -----###

    > dzięki za przepis.
    > nawet banki nie wymagają nazwiska i nazwy (chociaż na samą nazwę
    > skróconą na pieczątce 'bankowej' się nie zgodzili) ;-)

    nie wymagają, ale spróbuj załatwiać kredyt i zobaczysz , czy przyjdzie bez
    twojego nazwiska, tylko sama firma :)

    Pozdrawiam Michał

  • 9. Data: 2003-02-12 20:37:59
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

    > nawet banki nie wymagają nazwiska i nazwy (chociaż na samą nazwę
    > skróconą na pieczątce 'bankowej' się nie zgodzili) ;-)

    a ja założyłem dziś konto BEZ pieczątki ;-) i jestem z tego powodu zadowolny
    :)

    Stryket

  • 10. Data: 2003-02-12 21:20:19
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl> napisal w

    > a ja założyłem dziś konto BEZ pieczątki ;-) i jestem z tego powodu
    > zadowolny :)

    Gratulacje! Może w mBanku? Też otwarłam tam niedawno rachunek "firmowy",
    a gdy przesłali mi umowę, pod wykropkowanym miejscem na jej ostatniej
    stronie zobaczyłam podpowiedź "Podpis/y Posiadacza Rachunku" (Te Duże
    Litery to ich pomysł, nie mój). No to zastosowałam się do instrukcji i
    pieczątki _nie_ przystawiłam. Za to w moim oddziale BZ WBK bez okazania
    pieczątki, którą mają tam na karcie podpisów, wiele się nie załatwi.
    Takie procedury ;-)

    Jeszcze raz gratulacje
    Marta