    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup Office'a OEM a srodek trwaly
    Date: Thu, 14 Nov 2002 11:42:50 +0100

    Użytkownik Bax napisał:

    > Oprogramowanie można i owszem zaksięgowac osobno, ale tylko wtedy, gdy
    > nie jest częścią środka trwałego. W wypadku wersji OEM jest ona trwale
    > związana ze środkiem trwałym, a więc zwiększa jego wartość. Cały zestaw
    > razem z oprogramowaniem wyłącznie jako środek trwały i amortyzacja
    > miesięczna.

    Absolutnie się nie zgodzę - ale dyskusja na temat granic obowiązywania
    licencji OEM ciągnie się na prawie i zainteresowanych tam odsyłam.
    Swoja drogą - czytał ktos tą licencję? Tak od deski do deski?
    Naprawdę jeżeli padnie dysk z którym kupiłam windows, tracę prawo do
    używania systemu?? A jeżeli z oryginalnego komputera na skutek rozbudowy
    zostanie tylko monitor i obudowa, to do której części jest ten Windows
    przyczepiony?

    Wartośc niematerialna i prawna nie może byc składową srodka trwałego.
    Ponadto - środek bez tej wartości jest jak najbardziej kompletny i
    zdatny do użytku.
    Następna kwestia - nie mozna amortyzować wartości niematerialnej i
    prawnej stawką określną dla środków trwałych z grupy 4 - ona nie
    obejmuje oprogramowania!
    A gdybyśmy chcieli zamortyzować sobie komputer wg. nowej, "atomowej"
    metody 30% w miesiącu zakupu, to musielibysmy ta stawka amortyzowac
    także system operacyjny - tyle tylko że wartości niematerialne i prawne
    nie podlegaja temu rodzajowi amortyzacji z mocy ustawy.

    Nie, nie i jeszcze raz nie - nikt mnie nie przekona do takiego absurdu.
    Licencja na oprogramowanie nie ma mocy wiążącej w sprawach podatkowych.
    To umowa cywilno-prawna pomiędzy nabywcą oprogramowania a producentem.
    Nic więcej.

    Uważam, że oprogramowanie jest odrębna wartością i nie wchodzi w skład
    środka trwałego i nie podwyższa jego wartości, bez względu na licencję
    producenta.
    Ktos widział w ustawie warunek "o ile strony nie umówia sie inaczej" ?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl