  • 1. Data: 2005-01-05 19:52:27
    Temat: Zawieszenie składek ZUS
    Od: "Piter" <p...@v...pl>

    Czy w przypadku prowadzenia sezonowej działalności gospodarczej możliwe jest
    czasowe zawieszenie płacenia składek ZUS ?

    Pozdrawiam. Piter.

  • 2. Data: 2005-01-05 22:49:47
    Temat: Re: Zawieszenie składek ZUS
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Piter" <p...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Czy w przypadku prowadzenia sezonowej działalności gospodarczej możliwe
    jest
    > czasowe zawieszenie płacenia składek ZUS ?
    >
    > Pozdrawiam. Piter.
    Re : Nie.
    AR

  • 3. Data: 2005-01-06 08:19:48
    Od: "Wojtek" <omeganet__B-E_Z@S-P_AMu__poczta.onet.pl>

    > jest

    > Re : Nie.
    > AR
    a jak TAK :). Takiej informacji udzielono mi w ZUSie, każąc po prostu wyrejestrować
    się z ubezpieczeń.

  • 4. Data: 2005-01-06 11:49:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, Wojtek wrote:
    [...Piter...]
> [...]
    >+ >> czasowe zawieszenie płacenia składek ZUS ?
    >+ > Re : Nie.
    >+ a jak TAK :). Takiej informacji udzielono mi w ZUSie,

    Rozumiem że podali ci podstawę prawną ?
    No bo odpowiedź masz na piśmie - a nie ustne "pani powiedziała" (szukać
    googlem opinii o wiarygodności takich informacji :)).
    To może nam ją podasz ?
    Bo my tu tak dyletancko sobie gaworzymy :) - pomijając sprawę że sami
    nie wiemy czy jakiś przepis na tę okoliczność jest (być może, tylko
    nie umiemy szukać) to jeszcze najwyraźniej nie umiemy znaleść *ŻADNEGO*
    komentarza ani opisu pozwalającego znależć PRZEPIS który opisuje
    "zawieszenie".

    >+ każąc po prostu wyrejestrować się z ubezpieczeń.

    Moment.
    A jak ci każe zrobić sobie pętelkę na szyję i zaciągnąć - to jakie
    będziesz miał "w razie czego" dowody że "ktoś ci kazał" ?
    Mało - to że "ktoś ci kazał" jeszcze nie świadczy że tak POWINIENEŚ
    zrobić; jak przy okazji popełnisz przestępstwo to ten "ktoś" będzie
    najwyżej winien pomocnictwa i podżegania; ale przestępstwo popełnisz
    ty.
    Możesz przepisać nam z odpowiedzi ZUSu ową "podstawę prawną" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-01-06 16:55:03
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Możesz przepisać nam z odpowiedzi ZUSu ową "podstawę prawną" ?

    Mnie sie wydaje istotniejsze, ze nie istnieje (chyba) podstawa prawna
    ZABRANIAJACA wprost zawieszenia sie. Ale ja zawsze jestem optymista :-).

    marekz

  • 6. Data: 2005-01-06 19:36:53
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "MarekZ" <m...@w...irc.pl> napisał
    > Mnie sie wydaje ...

    Re : Kolego ! Przeczytaj wcześniejsze dyskusje na ten temat, sięgnij do
    przepisów. Metoda "mnie się wydaje" kosztowała wiele już wielu. Ale to
    Twoje pieniądze i Twoja wola co z nimi zrobisz.
    AR

  • 7. Data: 2005-01-06 19:52:34
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:crk47v$4q1$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "MarekZ" <m...@w...irc.pl> napisał
    >
    > Re : Kolego ! Przeczytaj wcześniejsze dyskusje na ten temat, sięgnij do
    > przepisów. Metoda "mnie się wydaje" kosztowała wiele już wielu.

    Niewykluczone. Dla mnie jest jednak istotne, ze mnie nie bedzie kosztowala.

    > Ale to
    > Twoje pieniądze i Twoja wola co z nimi zrobisz.

    Ano wlasnie. I finansowac nimi ZUS-u jakos nie mam zamiaru :-) Natomiast w
    poscie, na ktory odpowiadasz, probowalem jako niefachowiec odniesc sie w
    jakis sposob do sytuacji ogolnej. Biorac pod uwage, ze moga istniec osoby,
    ktore nie podjely dzialan uniemozliwiajacych potencjalne proby egzekucji
    tego rodzaju naleznosci przez ZUS, zas korzystaly z instytucji zawieszania
    sie, chcialem tylko zasugerowac najogolniejsza mozliwa linie obrony (brak
    jednoznacznie sformulowanego zakazu).

    pozdrawiam, marekz

  • 8. Data: 2005-01-06 20:18:57
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > najwyraźniej nie umiemy znaleść *ŻADNEGO*
    > komentarza ani opisu pozwalającego znależć PRZEPIS który opisuje
    > "zawieszenie".

    Ustawa o SUS:
    [...]
    Art. 6. 1. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z
    zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej
    Polskiej są:
    [...]
    5) osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi
    współpracującymi
    [...]

    Art. 8
    [...]
    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:

    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie
    przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,

    I tu zastanowiłbym się na sformułowaniem PROWADZĄCĄ.
    Czy jeśli klient jest w stanie wykazać, że działalności FAKTYCZNIE nie
    prowadził, to nie jest to powód niepodlegania pod zus?

    Ustawa o swobodzie dg nakłada co prawda obowiązek zawiadomienia o TRWAŁYM
    zaprzestaniu prowadzenia dg, co skutkuje wykreśleniem z EDG, ale nie oznacza
    to, że jeśli zaprzestało się prowadzenia dg CZASOWO, to dalej się ją
    prowadzi - zwłaszcza jeśli o fakcie zaprzestania prowadzenia powiadomiło się
    US i ZUS.
    Co najwyżej nie dopełniło się obowiązku powiadomienia EDG.

    To że "prowadzenie działalności" nie jest tożsame z "byciem wpisanym do
    ewidencji" jasno dowodzi ustawa o swobodzie dg:
    Art. 37. 1. Dane zawarte w ewidencji nie mogą być z niej usunięte, chyba że
    ustawa stanowi inaczej.
    2. Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu z urzędu w przypadku:
    3) stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę
    działalności gospodarczej.

    Przepis ten nie miałby sensu, gdyby prowadzenie działalności oznaczało li
    tylko bycie wpisanym do ewidencji, zatem sformułowanie "wykonywanie" czy
    "prowadzenie" działalności należy IMo rozumieć dosłownie - wykonuje, działa
    albo nie.

    I nie czepiajmy się słowa "zawieszenie" - traktujmy je jako słowo języka
    polskiego, którego znaczenie można sprawdzić w słowniku, niekoniecznie w
    akcie prawnym.

  • 9. Data: 2005-01-06 22:40:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, Cavallino wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Czy jeśli klient jest w stanie wykazać, że działalności FAKTYCZNIE nie
    >+ prowadził, to nie jest to powód niepodlegania pod zus?

    Hm...
    Sprawdź że albo w innej gałęzi tego wątku albo w jakimś sąsiednim
    wątku uczyniłem tak wskazałem na powołanie do tych "innych przepisów".

> [...]
    >+ US i ZUS.
    >+ Co najwyżej nie dopełniło się obowiązku powiadomienia EDG.

    Ha.
    Ale tu jest problem: co to znaczy "nie prowadził" skoro "był
    przedsiębiorcą".

    >+ To że "prowadzenie działalności" nie jest tożsame z "byciem wpisanym do
    >+ ewidencji" jasno dowodzi ustawa o swobodzie dg:

    Owszem, wskazywałem w "tamtym" poście że istnieje taki stan między
    "uzyskaniem wpisu" a "rozpoczęciem działalności" kiedy to wpis
    w EDG nie świadczy o "prowadzeniu". Ale... ale właśnie, skoro taki
    zapis jest to tylko pogarsza sytuację :] (w myśl zasady a contrario)

> [...]
    >+ "prowadzenie" działalności należy IMo rozumieć dosłownie - wykonuje, działa

    Primo: nieprawda. Rato legis da się zachować :)
    Ja przykład "trwałego zaprzestania wykonywania DG" podałem: śmierć
    wpisanego do ewidencji... czyli przepis MA sens mimo potencjalnie
    sprzecznego z "potocznym rozumieniem" znaczenia "prowadzenia" (znaczy:
    nie przekreśla go).
    Secundo...
    Test jest prosty: zakładając że masz rację i jest podatnik który "nie
    prowadzi działalności" - to wystarczyłoby żeby *nie złożył deklaracji
    VAT*. Tudzież PIT-36, 36L albo jaką tam składają ryczałtowcy (składając
    "w zamian" PIT-37).
    Skoro "nie prowadzi działalności" (i pomijamy inne powody opodatkowania
    VAT, zakładając że jednocześnie nie jest podatnikiem VAT z tytułu
    wynajmu czy "umów osobistych" tudzież importu) to przecież NIE JEST
    PODATNIKIEM VAT (albo "pit od przychodów gospodarczych").
    No to może nie składać deklaracji VAT.
    Rozumowanie jest oparte *na tej samej zasadzie* co twoje, zauważ :)
    Różnica jest tylko w tym, że w znanych nam sprawach ZUS nie karał
    ubezpieczonych "za niezłożenie lub nieprawidłowe złożenie deklaracji"
    - ale jak wynika ze "statystycznych danych" :) to ZUS *na ogół* nie
    karze ani szybko ani dotkliwie za "drobne opóżnienia w papierach"
    (za to za przelewy i owszem :)) w odróżnieniu od USów. Czyli
    "nic dziwnego" :) (zresztą ktoś "uszczęśliwiony" np. 5000 do
    zapłaty może nie zauważyć że ma *w ty*m 50 zł "za papierki" :])

    >+ I nie czepiajmy się słowa "zawieszenie" - traktujmy je jako słowo języka
    >+ polskiego, którego znaczenie można sprawdzić w słowniku, niekoniecznie w
    >+ akcie prawnym.

    Przyjmuję.
    Problem w tym że nie tyle nigdzie nie jest zdefiniowane "zawieszenie"
    co brakuje definicji takiego stanu :[ (bez względu na nazwę).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-01-06 23:06:15
    Od: Ewa<e...@o...pl>

    Witam,
    zastanawiam się nad tym, dlaczego ZUS przy rozpoczęciu DG
    dopuszcza możliwość zgłoszenia się do ubezpieczeń z datą
    faktycznego rozpoczęcia DG, a nie z datą jaka widnieje na wpisie do
    ewidencji działalności gospodarczej ?
    Słyszałam, że tak właśnie można postąpić. W tej chwili nie jestem w
    stanie tego sprawdzić, ale jeśli tak jest to ZUS dopuszczałby jednak
    możliwość w pewnym sensie zawieszenia DG . Np. we wpisie do ewid.
    jest określona data rozpoczęcia DG 01-02-2004r, a faktyczne
    rozpoczęcie miało miejsce 15-02-2004 wówczs do ubezpieczeń
    zgłaszamy się z datą 15-02-2004r.
    Czy ktoś z forumowiczów zetknął się z podobnym przypadkiem ?
    pozdrawiam, Ewa

    -> http://usenet.pomocprawna.info