  • 1. Data: 2011-09-23 18:01:24
    Temat: Zbiórka pieniędzy przez forum na serwer i utrzymanie
    Od: "Kalnasia" <k...@g...pl>

    Hej,
    Mam takie pytanie. Prowadzimy z dwiema koleżankami stronę i forum dotyczące
    krawiectwa, mody, stylistyki itp. Mamy spory ruch i dużo osób udzielających
    się. Strona jest bezpłatna. Chciałybyśmy zorganizować na forum dobrowolną
    zbiórkę pieniędzy na nowy serwer, oprogramowanie i kolokacje (łącze).
    Wyliczyłyśmy, że potrzebne nam jest koło 20 tysięcy na serwer i oprogramowanie
    oraz około 1500 rocznie na kololokację.
    Czy możemy taką zbiórkę przeprowadzić na zasadzie "co łaska" i "kto chce" na
    forum? Wiemy, że odzew byłby duży? Czy od czegoś takiego płaci się podatki? Czy
    można to zorganizować tak, żeby w razie czego nie było problemów formalno-
    prawnych?
    Będę bardzo wdzięczna za konkretną odpowiedź i jakieś sugestie.
    Kalnasia

  • 2. Data: 2011-09-23 18:42:37
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 23.09.2011 20:01, Kalnasia wrote:
> [...]
    > prawnych?
    > Będę bardzo wdzięczna za konkretną odpowiedź i jakieś sugestie.

    Trzeba sobie zadać pytanie do kogo te pieniądze miałyby spływać i z
    jakiego tytułu.

    Jeśli do Ciebie, to możliwe że w grę wchodzi PIT - jako przychód z
    innych źródeł, albo nawet przychód z działalności gospodarczej jeśli
    można się tam jej doszukać (wszak skoro wykupujesz serwer to jest to
    działalność zorganizowana). Darowizna to chyba nie jest bo pieniądze są
    przeznaczone na konkretny cel.

    No i możliwe że byłaby to zbiórka publiczna:
    http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/88/265/

    Tomek

  • 3. Data: 2011-09-23 18:46:06
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Przy okazji, możesz poszukać wiążących interpretacji na ten temat:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/ - powinno coś się znaleźć.

    Tomek

  • 4. Data: 2011-09-23 19:48:20
    Od: "TN" <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Kalnasia <k...@g...pl> napisał(a):

    > Hej,
    > Mam takie pytanie.

    Prosta sprawa. Napiszcie na stronie głównej numer konta
    z informacją, że jak ktoś chce to niech wpłaci. I tyle.
    W świetle prawa jest to żebranina, która nie jest
    opodatkowana. Dobrowolne niewielkie wpłaty dla blogerów
    czy właścicieli stron www nie są opodatko.
    Jako przykład podam stronę www.michalkiewicz.pl ten
    popularny publicysta od lat w ten sposób sobie dorabia
    nawet kilka tysięcy miesięcznie (przeczytaj na jego
    stronie prośbę o datki) i żaden US go nie ściga (chociaż
    próbowano, ale wówczas zakwalifikowano taką działalność
    właśnie jako żebractwo).
    Także nie rób żadnej zbiórki, tylko proś o drobne datki,
    wówczas żyć będziesz długo i szczęśliwie :)
    Polecam się,
    Tomek

  • 5. Data: 2011-09-23 21:37:21
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 23.09.2011 21:48, TN wrote:

> [...]
    > właśnie jako żebractwo).
    > Także nie rób żadnej zbiórki, tylko proś o drobne datki,
    > wówczas żyć będziesz długo i szczęśliwie :)

    Gdyby nie to że grupa ma w nazwie "prawo" to bym potraktował to jako
    wypowiedź humorystyczną ;)

    Tomek

  • 6. Data: 2011-09-23 23:39:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Sep 2011, TN wrote:

    > Prosta sprawa. Napiszcie na stronie głównej numer konta
    > z informacją, że jak ktoś chce to niech wpłaci. I tyle.

    IMVHO nie wyjaśniłeś najważniejszego: na co ma wpłacić.

    > W świetle prawa jest to żebranina, która nie jest
    > opodatkowana.

    Proszę o podstawę prawną.
    Z przezorności procesowej ;) (albo jak kto woli: aby potencjalny
    flejm był krótszy), wskażę, że w odróżnieniu od datków wrzucanych
    do kapelusza np. grajka stojącego gdzieś w miejscu publicznym,
    które to datki *SĄ* darowizną, czyli mają na celu "wzbogacenie
    zbieracza", w tym przypadku mamy wyraźny *cel* który nijak
    do definicji darowizny nie przystaje.
    Znaczy jest pytanie co ma być na owej stronie OBOK tekstu
    z prośbą o datki.

> [...]
    > stronie prośbę o datki) i żaden US go nie ściga (chociaż
    > próbowano, ale wówczas zakwalifikowano taką działalność

    Można prosić o bliższe dane?
    Bo tego że jakiś "hak" istnieje nie wykluczam, ale
    w Twoim opisie ww. uwagi nie chcą przystać do tego
    co przedstawiła twórczyni wątki i co napisałem.
    Chyba że rzeczony publicysta zbiera "dla siebie",
    a nie "na utrzymanie serwera" - bo wtedy racja, to JEST
    darowizna i nie mam dalszych pytań, do 1000 zł na 5 lat
    *od każdego wpłacającego* podlega pod zwolnienie.

    > Także nie rób żadnej zbiórki, tylko proś o drobne datki,

    Jeśli *dla siebie*, to j.w. - IMO co innego i rzeczywiście
    nie widać przeszkód podatkowych (nt wspomnianej "zbiórki
    publicznej" nie mam pojęcia co sądzić).

    Ale nie wiem, czy uczestnicy będą równie chętni do płacenia
    "dla autora" co "na koszty serwera"! :]

    A niestety prawo mamy na tyle pokręcone, że drobne osobiste
    prowadzenie czegokolwiek wymaga formalności :(
    I raczej wszystko steruje w tę stronę, że *są* zwolnienia.
    Ale wymagają stowarzyszenia, statutu, uproszczonej
    księgowości, rejestracji...

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-09-24 09:25:06
    Od: " TN" <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > IMVHO nie wyjaśniłeś najważniejszego: na co ma wpłacić.
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Zadałeś ciekawe i ważne pytania, na które zaraz później
    zarówno mnie, jak i Pani pytającej pięknie odpowiedziałeś :)

    Być może nie napisałeś tego w sposób jednoznaczny i ktoś
    mógł się pomylić, dlatego jeszcze raz jasno zaznaczę:
    zbierasz pieniądze na SIEBIE, w tekście na stronie
    piszesz, że zbierasz je na siebie (tak, jak u Pana
    Michalkiewicza). A na co później je przeznaczysz, nikt
    tego nie skontroluje - Wy przeznaczycie je na serwer
    i jego utrzymanie. Natomiast, żeby urzędasy się odpierdoliły
    na stronie jednoznacznie wskazujesz, że zbierasz datki
    na siebie a nie jakiś konkretny cel i równo ruchasz fiskusa :)
    Nie ma obaw, że jeden wpłacający da wam więcej niż 1000zł.

    Zresztą to pokazuje jak posrane jest w Polsce prawo.
    Jeden wpłacający może dać 1000zł raz na pięc lat, ale
    wystarczy, że 500 wpłacających będzie ci wpłacało po 30 zł
    miesięcznie i dzięki temu zyskujesz 15000 miesięcznie
    nieopodatkowanej kasy do kieszeni :)

  • 8. Data: 2011-09-24 11:15:00
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "Kalnasia" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prawnych?
    > Będę bardzo wdzięczna za konkretną odpowiedź i jakieś sugestie.

    przyjmować wpłaty na konto dostawcy serwera

    erator/

  • 9. Data: 2011-09-28 13:32:33
    Od: "Niki" <n...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > wystarczy, że 500 wpłacających będzie ci wpłacało po 30 zł
    > miesięcznie i dzięki temu zyskujesz 15000 miesięcznie

    Moim zdaniem to pokazuje, że prawo jest mądre. Jeśli prowadzący stronę
    internetową jest na tyle lubiany przez rzesze swoich fanów że są w stanie
    wpłacać mu niewielkie kwoty, ale w sumie po kilkanaście tysięcy miesięcznie
    tytułem darowizny, to nie ma powodu żeby dzielił się tym z państwem.
    Osobiście bardzo mi się to podoba.

    Niki

  • 10. Data: 2011-09-28 21:47:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Sep 2011, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > które to datki *SĄ* darowizną, czyli mają na celu "wzbogacenie
    > zbieracza", w tym przypadku mamy wyraźny *cel* który nijak

    Uleżało się, przemyślałem.
    Skutki:
    - cofam wszystkie zastrzeżenia wniesione dla przypadku "na serwer"
    z zastrzeżeniami niżej
    - wyrażam zdziwienie że nie zostałem wystarczająco wdeptany w podłoże ;)
    - i niniejszym składam wniosek o krytyczne ustosunkowanie się do
    niżej wyrażonej treści

    UZASADNIENIE.
    Otóż definicja darowizny rzeczywiście jest restrykcyjna
    (a niezmieszczenie się w definicji oznacza podatkowy cios
    "nieodpłatnym świadczeniem") i w żaden sposób nie można
    obejść wymagań podstawowych, tj. konieczności wzbogacenia
    otrzymującego poprzez *majątek* (czyli nie usługę itp),
    dopilnowania braku świadczenia zwrotnego itede, nie tylko
    samego wzbogacenia ale również "zamiaru" i co tam jeszcze
    sądy wydedukowały.
    Ale w kodeksowej definicji jest zapis, dopuszczający
    pewne "sterowanie" dyspozycją darowizny.
    Polecenie.
    Wykluczone są wszelkie formy "czyniące kogoś wierzycielem",
    to prawda. Ale to *nie* wyklucza nałożenia obowiązku na
    "wzbogacanego"!
    Na mój gust, o ile wpłata odbędzie się "do majątku obdarowanego",
    nie będzie miała cech "odpuszczenia długu" i nie będzie miała
    cechy zapłaty za konkretną czynność ze strony obdarowanego,
    to definicja jest spełniona.

    Czyli (wbrew moim wcześniejszym zastrzeżeniom) wychodzi,
    że *można* darować pieniądze przeznaczone *na* utrzymanie
    serwera.
    Definicja darowizny wymaga, aby "z umowy" majątek wzrósł.
    Nie zakazuje domagania się późniejszego "przepicia" :P

    Co mogłoby przemawiać przeciw ww tezie?

    > Bo tego że jakiś "hak" istnieje nie wykluczam,

    ...chyba się nadziałem... ;)

    pzdr, Gotfryd