eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › Zwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z hologacją, tachografem (mail z przemyśleniem o polskiej, smutnej rzeczywistości)

  • 1. Data: 2003-01-25 04:22:19
    Temat: Zwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z hologacją, tachografem (mail z przemyśleniem o polskiej, smutnej rzeczywistości)
    Od: "Marek_XP" <M...@g...com>

    Uprzejmie proszę o odpowiedź - jeżeli ktoś wie jak problem rozwiązać.

    Samochód używany, 3-letni został przez naszą firmę zaimportowany przez nas
    do PL.
    Problem w tym że polski dealer producenta tej marki twierdzi że homologacji
    na samochody importowane we własnym zakresie NIE WYSTAWIĄ - tylko na kupione
    od nich w salonie.
    Mogą jedynie wystawić zaświadczenie , że jest to samochód ciężarowy

    Problem jest w tym że urzędnik w US twierdzi że musi być homologacja lub
    wyciąg z homologacji, aby można VAT zapłacony przy imporcie odzyskać a tego
    zaświadczenia nie uzna.

    Paradoksalna sytuacja - te kilka dni najprawdopodobniej nie starczą (minie
    termin) na uzyskanie z zagranicy np homologacji od producenta a zapewne też
    nie będzie chciał wystawić na używany.
    Szukałem w Internecie ale nie znalazłem dokumentów np w pliku Pdf z
    homologacją aut.

    Nadmienię, że pojazd jest ewidentnie ciężarowy, 16 m3, nie żadna kratka
    przeróbka itp
    Mija za 2 dni złożenie dekl o VAT i tu problem.
    Okazuje się że najprawdopodobniej przepadnie spora dla naszej firmy suma.

    Jeszcze raz dziękuję z góry za pomoc
    Pozdrawiam grupowiczów Marek

    PS .Patrzę ze smutkiem i żalem co się w Polsce dzieje, na powstające na
    przestrzeni ostatnich lat przepisy i gąszcz dowolnie interpretowalnych
    często sprzecznych szczególnie podatkowo ustaw/przepisów. Wszystko to musi
    doprowadzić do upadku polskich- produkcyjnych firm takich jak moja
    wcześniej czy później - i tylko zapytajmy się tworzących przepisy co
    dalej..? Gdybym wiedział ileś tam lat wstecz co nas czeka nie założyłbym
    firmy nigdy (i niech nikogo nie dziwi, że koncerny samochodowe ZNÓW nie
    wybrały Polski - też bym nie wybrał, przy obecnych niespójnych,
    zmieniających się ciągle przepisach podatkowych i obecnym ustawieniu
    urzędników aby nie tylko nie pomagali (a powinni-pracują przecież za nasze
    pieniądze ) ale co się da interpretowali na naszą niekorzyść niestety)
    ...... ?

    PS2 Czy ktoś może orientuje się czy jeżeli samochód jest do 3,5 tony i ma
    tachograf (jeszcze niezalegalizowany) to czy musi być zalegalizowany i
    używany (podobno samochody do 3,5 tony nie wymagają tachografu ale JEŚLI go
    mają to muszą używać) Jest to problem ponieważ nie stać nas na to aby 2
    kierowców jeździło w Polskę z towarem takim samochodem.
    Może należy ten tachograf jakoś usunąć ?? ale to chyba wiązałoby się z
    wymianą sporej części samochodu/deski roszdzielczej.

  • 2. Data: 2003-01-25 14:01:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > Mija za 2 dni złożenie dekl o VAT i tu problem.
    > Okazuje się że najprawdopodobniej przepadnie spora dla naszej firmy

    Nic nie przepadnie.
    Takie przypadki rozwiązuje definicja tzw
    samochodu bezspornie ciężarowego.
    Powołaj się na pismo:

    "Pismo MF z dnia 8.02.2001 r. nr PP2-813-96/01/GM
    W związku ze zgłaszanymi pytaniami i wątpliwościami
    przez podatników i organy podatkowe dotyczącymi
    stosowania przepisów § 12 ust. 3 i 4 rozporządzenia
    Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku
    od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
    (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.), w celu zapewnienia
    jednolitego stosowania prawa podatkowego,
    na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
    - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie
    wyjaśniam:

    Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów
    z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych
    przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz
    o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.)
    podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe,
    które nie posiadają homologacji producenta lub importera
    wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje
    prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu
    różnicy podatku o kwot&#234; podatku naliczonego związanego
    z nabyciem tych samochodów.
    W związku z powyższym przepis § 12 ust. 3, a tym
    samym i ust. 4, nie dotyczy samochodów będących
    bezspornie, np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi,
    które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub
    sprowadzone z zagranicy) posiadały homologację na taki
    właśnie typ pojazdu. Przepis ten ma zatem zastosowanie
    w szczególności do samochodów, które jako pojazdy nowe,
    wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy, były (są)
    samochodami osobowymi, a w wyniku zmian dokonanych w ich
    konstrukcji, zmieniły swój charakter, przeznaczenie, istnieje
    możliwość przewozu nimi zarówno osób, jak i ładunku
    (np. poprzez rozmontowywane lub składane fotele). "

  • 3. Data: 2003-01-25 16:46:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Jan 2003, Marek_XP wrote:

> [...]
    >+
    >+ Samochód używany, 3-letni został przez naszą firmę zaimportowany przez nas

    Po pierwsze - czytałem już Cezarego, ale skorzystam w kwestiach
    "okołoVATowych" i "okołopapierowych" z własnymi pytaniami :)

    >+ Problem w tym że polski dealer producenta tej marki twierdzi że homologacji
    >+ na samochody importowane we własnym zakresie NIE WYSTAWIĄ - tylko na kupione
    >+ od nich w salonie.

    1. A to dealer *wystawia* homologację ?? :O

    >+ Mogą jedynie wystawić zaświadczenie , że jest to samochód ciężarowy

    IMHO grunt żeby nr homologacji podali. Źle mi się wydaje ?

    >+ Problem jest w tym że urzędnik w US twierdzi że musi być homologacja lub
    >+ wyciąg z homologacji, aby można VAT zapłacony przy imporcie odzyskać a tego
    >+ zaświadczenia nie uzna.

    Znowu mi się źle wydaje, że homologację to ma producent lub
    ten kto o nią wystąpił ? I że albo można dostać wyciąg/kopię
    albo można samemu za homologację płacić ;> (mam na myśli raczej
    *ciężkie* pieniądze za proces homologacyjny :])

    Druga sprawa: wybaczcie że leń jestem i spradzić mi się nie
    chce, ale warunkiem jest posiadanie homologacji przez
    samochód czy wyciągu homologacji przez nabywcę ? ;)
    Mam na myśli:
    [...]
    >+ Okazuje się że najprawdopodobniej przepadnie spora dla naszej firmy suma.

    ...że jeśli wymagana jest tylko homologacja samochodu, to urzędnik
    może zakwestionować deklarację VAT *po* fakcie; US może nie dać
    zaraz zwrotu, domagając się "papierów", może przywalić karę
    celem zapłacenia podatnikowi odsetek karnych ;) itp - ale
    z "przepadnięciem" nic wspólnego to już nie ma...
    Normalne restrykcje podatkowe :( czyli konieczność pokredytowania
    budżetu :[

    [...]
    >+ PS .Patrzę ze smutkiem i żalem co się w Polsce dzieje, na powstające na
    >+ przestrzeni ostatnich lat przepisy i gąszcz dowolnie interpretowalnych
    >+ często sprzecznych szczególnie podatkowo ustaw/przepisów.

    Coż, mało przeciwników twojej opinii będzie na grupie...
    [...]
    >+ firmy nigdy (i niech nikogo nie dziwi, że koncerny samochodowe ZNÓW nie
    >+ wybrały Polski - też bym nie wybrał,

    Rzeczy proste przerastają nasze władze, takiego argumentu
    nie przyjmą do wiadomości :(

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-01-25 17:08:04
    Od: ">Waldeamr<" <w...@p...onet.pl>

    Nie czytalem watku od poczatku wiec nie wiem co kto powiedzial. Ale mialem
    ten sam problem w ubieglym roku. Zakupilem samochod ciezarowy w Niemczech.
    Poniewaz Ustawa wspomina tylko o homologacji producenta wiec tu sie zaczely
    schody. Oczywiscie jako importer takiej homologacji nie posiadalem bo i
    skad. W niemczech takiego papieru auto nie posiada wystarczy wpis w Breiefie
    ze jest to samochod ciezarowy ale nie dla polskiego urzednika.
    Z pomoca przyszlo mi Rozporzadzenie a wlasciwie pismo do urzedow skrabowych
    w ktorych MF wyjasni ze jesli samochod jest "bezspornie ciezarowy" to nalezy
    sie odliczenie VATU. Chodzillo glownie o importerow ale takze o sytuacje
    kiedy ktos zakupil ZUKA ktory jest ciezarowy, nie ma homologacji bo i skad.

    suma.

    Nie przepadnie. Trzeba znalezc to pismo MF do US. i na nie sie powolac

    pozdr.
    waldemar

  • 5. Data: 2003-01-27 15:05:29
    Od: "Marek_XP" <M...@g...com>

    Dziękuję wszystkim, któtrzy odpisali na wątek za pomoc
    Marek