    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: bilety pkp - rozliczenie
    Date: Wed, 11 May 2005 10:53:06 +0200

    On Wed, 11 May 2005, Greg wrote:

    >+ > sprawę odpłatności *dla pracowników* za wyjazdy służbowe
    >+ > - owo rozporządzenie reguluje przy okazji :) prawo prowadzących
    >+ > DG do zaliczania w KUP diety; prawo to wskazane jest w ustawie
    >+ > (art. 23.1.52) przez negację a wartość - określona w owym
    ^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^
    przy okazji: "wyciąganie wiedzy przez negację" ma nawet stosowne
    określenie - łacińską formułkę używaną przez prawników: "a contrario".
    Zaraz się przyda :)

    >+ W rozporządzeniu MPiSC znalazłem następującą definicję podróży służbowej:
    >+ "Podróżą służbową jest wykonywanie zadania określonego przez pracodawcę poza
    >+ miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika, w
    >+ terminie i miejscu określonych w poleceniu wyjazdu służbowego."
    >+
    >+ 1) Czy w przypadku prowadzenia jednoosobowej DG, kwalifikuję się jako
    >+ pracownik wykonujący swoje (czyli pracodawcy) polecenia?

    Oczywiście że nie.
    ++++ Ustawa ++++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    52) wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących
    działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części
    przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    -----

    Mam nadzieję że jesteś skłonny się zgodzić iż ww. rozporządzenie
    to owe "odrębne przepisy" :)
    A contrario :) wynika iż taka dieta *jest* KUP *również* dla
    prowadzącego DG ("i osób współpracujących") *mimo* że minister
    ich nie wymienił w rozporządzeniu. Dokładniej ustawa stanowi
    że prowadzący DG może sobie ustalić dietę w wysokości 200 zł
    za dzień, ale tylko aktualna wartość "wskaźnika ministerialnego"
    (na dziś 21 zł/dzień) jest KUP :)

    Uprawnienie nadaje ów kawałek ustawy - powiadający "po polsku"
    że {tłumaczenie z ustawy na nasze (C) G.S.[1], zastrzega się że
    ma wyłącznie wartość artystyczną ;) i nie jest postawą do
    roszczeń cywilnych i administracyjnych, unlimited freeware ;) !}
    "prawo zaliczenia takich samych kosztów jak minister określił
    DLA PRACOWNIKÓW przysługuje RÓWNIEŻ PROWADZĄCYM DG".

    [1] oczywiście dowcipkuję sobie - "jak prawnie to prawnie",
    niemniej oddaję stan faktyczny :) - to jest MOJE zdanie :)

    >+ 2) Jeśli prowadzę działalność w dwóch miastach (zarejestrowane miejsca
    >+ prowadzenia DG), to czy podróże odbywane między tymi dwoma miastami można
    >+ zakwalifikować jako podróże służbowe? Zgodnie z tą definicją - chyba nie,
    >+ ale może jest jeszcze jakaś inna definicja?
    >+ Jeśli takie podróże jednak nie są "podróżami służbowymi", to chyba jednak
    >+ mimo wszystko są KUPem? Tylko jak w takim przypadku je rozliczać?

    IMO do rozpatrzenia są dwa osobne składniki kosztów:
    1. Dojazd do "zakładu".
    O ile pamiętam jest wyrok NSA iż koszty dojazdu podatnika prowadzącego
    DG z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania DG *są* kosztem !
    W odróżnieniu od *pracowników* którzy za KUP zaliczyć mogą tylko
    KUP ryczałtowe lub wydatki wg listy z ustawy (praktycznie - bilety
    miesięczne z zastrzeżeniami ostatnio dyskutowanymi na liście) dla
    prowadzących DG obowiązuje zasada "udokumentowane wydatki".
    Nie pamiętam czy poszło o to czy paliwo zużyte na dojazd z domu
    do "zakładu" ktoś podważał jako "wydatek osobisty", czy poszło
    o dojazd taksówką czy innym środkiem transportu - tyle że mam
    w pamięci iż NSA coś w tym stylu orzekł.
    2. dieta.
    Tu jest problem interpretacyjny:
    - ustawa odwołuje się do "wysokości określonej dla pracowników"
    - rozporządzenie określa iż *dla pracownika* "podróż służbowa" to
    wyjazd poza miejscowość "stałego miejsca pracy" (był w zeszłym
    roku cyrk z kierowcami, nie wiem czy już zakończony: zdaniem
    US taki kierowca to z mocy prawa ma "miejsce pracy ruchome"
    więc *nie* jest "w podróży służnowej"...)
    - w sposób oczywisty prowadzący DG nie ma "miejsca pracy"
    - rozporządzenie *również* podaje przesłankę celowościową:
    ++++
    Par. 4. 1. Dieta stanowi ekwiwalent pieniężny na pokrycie
    zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży służbowej.
    ----
    Istnieje również druga przesłanka celowościowa:
    +++++
    7. Dieta nie przysługuje za czas delegowania do miejscowości, w której
    pracownik zamieszkuje, a także w razie gdy pracownikowi zapewniono
    bezpłatne całodzienne wyżywienie.
    ----

    Mi się *WYDAJE* że z braku zapisów gramatycznie tłumaczących
    co to jest "podróż służbowa właściciela DG" w myśl zasad
    prezentowanych w uzasadnieniach wyroków SN ("wykładnia językowa
    ma pierwszeństwo" - ale JAK JEJ NIE MA to stosuje się również
    systemową i celowościową) wypadałoby uznać że każdy wyjazd
    prowadzącego DG do "miejsca prowadzenia DG" znajdującego się
    poza miejscem zamieszkania kwalifikuje się do "podrózy
    służbowej".
    Zastrzegam iż nie mam pod ręką "interpretacji na poparcie" :[

    >+ 3) Rozumiem, żę niezależnie od wszystkiego, wystawiając DW zawierający
    >+ rozliczenie podróży opisanej w punkcie 2 mogę taki DW nazwać "rozliczeniem
    >+ podróży". Rozumiem, że nie jest to nazwa zastrzeżona dla jakiegoś ściśle
    >+ wyspecyfikowanego DW?

    O ile wiem - to nie jest.
    To tak jak z fakturą: powiedziano co MUSI na niej być, powiedziano
    że MUSI mieć numerację... a to że można sobie tam dopisać pokwitowanie
    odbioru, gwarancję - tudzież że można sobie ponumerować "w kilku
    ciągach" to inna sprawa :)
    BTW: stosuję 2 "ciągi numeracji DW nazywanych delegacjami": jeden
    to "typowe delegacje" (wyjazd z owymi dodatkami 21zł/dzień
    oczywiście z uwzględnieniem 'technologii liczenia połówek dni',
    bilety kolejowe, hotele itepe) i drugi - raz na miesiąc pozbierane
    bilety komunikacji lokalnej z listą "odwiedzonych" miejsc typu US,
    ZUS...
    Zastrzegam iż nie daję gwarancji jakoby tak było dobrze :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)