  • 11. Data: 2002-07-18 20:03:03
    Temat: Re: co z ulepszonym ŚT zamortyzowanym jednorazowo?
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Boguslaw Szostak wrote:

    > Firma prowadzi szkolenia i kupuje zestaw komputerowy za 3 000 PLN.
    > Amortyzyje jednorazowo (bo jej wolno).
    > Po roku dochodza do wnioski, ze trzebaby ulepszyc kupujac zamiast monitora
    > inne "urzadzenie peryferyjne" - projektor za 30 000.
    > Ulepszenie przekracza 3 500.
    >
    > Wiec powiekszaja wartosc skladnika majatku. Jak amortyzowac ?
    > Czy tak, jak przed ulepszeniem (czyli jednorazowo) ?

    Amortyzujesz samo ulepszenie. Troche to głupio wyglada, ale inaczej się nie
    da. Ustawa nie nakazuje korygować amortyzacji jednostki centralnej tylko z
    powodu ulepszenia. Przecież amortyzując jendorazowo komputer nie wiedzialeś
    że bedziesz do niego kiedys potrzebował takiego drogiego urządzenia. Prawo
    nie może Cię za to karać.
    O ile to w ogóle ulepszenie.
    Nie możesz czegos co samo w sobie jest środkiem trwałym wrzucic w koszty.
    Nie wiem jaki to projektor (takie coś do podłaczenia do komputera i
    rzucania obrazu na ściane?), ale te z ktorymi miałam do czynienia
    zdecydowanie było środkami trwałymi same w sobie.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 12. Data: 2002-07-18 20:57:51
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Jul 2002, Boguslaw Szostak wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Wiec powiekszaja wartosc skladnika majatku. Jak amortyzowac ?
    >+ Czy tak, jak przed ulepszeniem (czyli jednorazowo) ?

    Arrrrgh ! UoPDoOF, art. 22g, niby spodziewałeś się innej
    odpowiedzi ?? ;> (sugeruję: "tam napisali" :))
    ++++
    17. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu [...] wartość początkową tych
    środków [...] powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie,
    w tym także o wydatki na nabycie części [...]
    których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł.
    ----

    Widzisz tam co 'powiększa się' ?

    A bezpośredni opis amortyzacji stanowi, że jednorazowo można
    amortyzować ŚT o wartości *początkowej* nie przekraczającej
    (takoż) 3500zł.

    Jak dla mnie nie ma możliwości manewru :( - wzrasta wartość
    początkowa i 'leci' w amortyzację niejednorazową.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 13. Data: 2002-07-19 06:39:09
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    > Jak dla mnie nie ma możliwości manewru :( - wzrasta wartość
    > początkowa i 'leci' w amortyzację niejednorazową.

    I co wtedy - korygować rok wstecz amortyzację jednorazową i od momentu
    ulepszenia dopiero amortyzować na nowo?

  • 14. Data: 2002-07-19 07:13:29
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Magdalena Woloszyk"

> [...]
    wiedzialeś
    > że bedziesz do niego kiedys potrzebował takiego drogiego urządzenia. Prawo

    Nie chodzi o kare...
    Zgodnie z tym, zco powiedzial pan Godfryd nalezy powiekszyc wartosc ST.
    OK. lecz przy powiekszeinu wartosci ST co do zasady
    NIE ZMIENIA SIE SPOSOBU amortyzacji.

    Wiec Panie godfrydzie oczywiscie, ze powiekszamy wartosc pczatkowa,
    lecz podatnikprzyjal ZGODNIE Z USTAWA, ze sposob amortyzacji jest
    "jednorazowy".

> [...]
    > rzucania obrazu na ściane?), ale te z ktorymi miałam do czynienia
    > zdecydowanie było środkami trwałymi same w sobie.

    "Projektor" istotnie jest to takie cos, co podlacza sie do komputera
    ZAMIAST monitora, lub jako dodatkowy monitor.
    Zdecydowanie samodzielnie nie nadaje sie do uzytku,
    jest bardzo drogim urzadzeniem preyferyjnym.
    Jego "drogosc" spowodowana jest glownie "ponadprzecietnie"
    drogim zrodlem swiatla "zarowka".

    Poniewaz nie ma mozliwosci samodzielnej pracy nawet przez internet,
    lecz jedynie jako czesc peryferyjna komputera, chyba niejest
    "samo w sobie" ST.

    > Maddy

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 15. Data: 2002-07-19 13:38:53
    Od: "Piotr Sawrycki" <p...@a...torun.pl>

    Użytkownik "Pulsar" <p...@h...pl> napisał w wiadomości

    > I co wtedy - korygować rok wstecz amortyzację jednorazową i od momentu
    > ulepszenia dopiero amortyzować na nowo?

    Z tego co zrozumialem z odpowiedzi udzielonych mi na pytanie
    dotyczace amortyzacji srodka trwalego ulepszonego o wartosc ponad
    3500zl /byl niedawno taki watek/ to sumujesz obie wartosci
    i amortyzujesz wg odpowiedniej stawki /tu chyba 30%/ do czasu
    wyrowania sumy miesiecznych odpisow amortyzacyjnych z
    nowa wartoscia srodka trwalaego /tu 33000, czyli 3000 + 30000/.

    Piotr Sawrycki

  • 16. Data: 2002-07-19 19:52:57
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Jul 2002, Pulsar wrote:
    [...]
> [...]
    >+ I co wtedy - korygować rok wstecz amortyzację jednorazową i od momentu
    >+ ulepszenia dopiero amortyzować na nowo?

    NIE !!!!
    Wyznaczyć nową wartość początkową, wyznaczyć stawkę amortyzacji
    i "wartość dodaną" -:) zamortyzować.
    Zauważ że (chyba niechcący :)) ustawodawcom wyszło coś takiego,
    że nakaz amortyzacji "tą samą metodą aż do pełnego zamortyzowania"
    *nie obejmuje* amortyzacji jednorazowej ! (dotyczy tylko
    art. 22i- 22k)
    Poza tym samo sformułowanie "do pełnego zamortyzowania" wyzwala
    u mnie chęć uznania, że *po* zamortyzowaniu do zera i kolejnym
    podwyższeniu wartości można by zmienić metodę... Wykładni nie
    znam (jak kto ma jaki wyrok pod ręką to poproszę) -:), ponadto
    jest zalecenie że "powinno być jednakowo dla wszystkich
    przy podwyższaniu" (art.22i.6) które może przeszkadzać w dowolności
    -:) (ale dotyczy tylko *stawek* - 22i, a nie *odpisów* - 22k,
    czyli przy amort. degresywnej albo korzystaniu z uprawnień
    "gminy zagrożonej" - współczynnik odpisu najwyraźniej nie jest
    objety tym ograniczeniem.
    Ktoś skomentuje ?

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 17. Data: 2002-07-19 20:10:55
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Jul 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ "Magdalena Woloszyk"
    [...]
> [...]
    >+ >
    >+ > Amortyzujesz samo ulepszenie. Troche to głupio wyglada, ale inaczej się

    Zgłaszam sprzeciw :)

    Przykład: sprzęt 3000zł, ulepszenie 4000zł.
    Jakbyśmy "amortyzowali samo ulepszenie" to rata amortyzacji liczona
    byłaby od 4000zł, a IMO zdecydowanie powinna być liczona od
    7000zł (czyli korzystniej :)) ! W ustawie napisali: "wartość
    początkową"....
    Owszem, jeśli chciałaś powiedzieć że amortyzujemy *kwotę*
    ulepszenia - to się zgadzam :) ale to chyba oczywiste (że
    przykładowych 3kzł nie można amortyzować drugi raz).
    Napisałem coś źle ?? ;)

    [... "Prawo nie może Cię za to karać." - pełna zgoda :)...]
    >+ Nie chodzi o kare...
    >+ Zgodnie z tym, zco powiedzial pan Godfryd nalezy powiekszyc wartosc ST.
    >+ OK. lecz przy powiekszeinu wartosci ST co do zasady
    >+ NIE ZMIENIA SIE SPOSOBU amortyzacji.

    Osobiście mam wątpliwości, czy *po* zamortyzowaniu owa zasada
    obowiązuje nadal - z chęcią poczytam komentarzy, linki do
    wyroków (ew. z braku - cytaty) mile widziane :)

    >+ Wiec Panie godfrydzie oczywiscie, ze powiekszamy wartosc pczatkowa,
    >+ lecz podatnikprzyjal ZGODNIE Z USTAWA, ze sposob amortyzacji jest
    >+ "jednorazowy".

    No to ja cię poproszę o przeczytanie mojego posta do Pulsara,
    sprawdzeniu *których* metod amortyzacji ustawa nie pozwala zmieniać
    i potwierdzeniu czy dalej będziemy się kłócić :)
    (BTW: to jest najlepsza metoda nauki:
    strony dyskusji mają motywację do sprawdzenia co w tej @#$%^&
    ustawie tak naprawdę zostało napisane !)

    >+ Pozdrawiam

    Wzajemnie dla wszystkich !
    - Gotfryd

  • 18. Data: 2002-07-19 20:41:13
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Jul 2002, Piotr Sawrycki wrote:

> [...]
    >+ wyrowania sumy miesiecznych odpisow amortyzacyjnych z
    >+ nowa wartoscia srodka trwalaego /tu 33000, czyli 3000 + 30000/.

    "Takie coś" miałem na myśli :)

    Pozdrowienia, Gotfryd