    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: czego sie dowiesz od Pani w okienku - ciekawostki
    Date: Fri, 10 Sep 2004 00:03:44 +0200

    On Thu, 9 Sep 2004, Maddy wrote:

    > + Taka ciekawostka czego to mozna sie dowiedzieć od pań w okienku US.
    [...]
    > + Patrzę, a tam na NIPie zmieniona data rozpoczęcia działalnośc z 25 sierpnia
    > + na 1 wrzesnia. Hmm... myslałam że po prostu zmienił zdanie bo wczesniej nie
    > + było pewien kiedy rozpocznie. Rzuciłam mimochodem cos "o, jednak przesunał
    > + Pan date rozpoczęcia"
    > + Na co mój nowy klient poinformował mnie że datę przesunąć kazała mu pani
    > + w US bo "musi byc od poczatku miesiąca". Pierwszy opad szczęki...
    > + Zaznaczam, NIP-1 był składany 1 wrzesnia więc w teminie ustawowych 7 dni.
    > + Mamy teraz fakturę na pieczątki i jakies duperele biurowe z datą z przed
> [...]

    A tak z ciekawości: jak z ZUSem wygląda ? Bo tego bałbym się bardziej
    (jakby o moją skórę chodziło :)).

    > + Drugi opad szczęki "ale źle Pani mi wpisała nazwę skróconą" (poprawek na
    > + NIPie tym razem brak).
    > + Nazwa pełna brzmi np. Agencja Reklamowa "ABC" Jan Kowalski. Skrócona, jak
    > + uzgodnilismy wczesniej, "ABC" Jan Kowalski. Pani w US stwierdziła że powinno
    > + być *A.R.* "ABC" Jan Kowalski. Pani poinformowała mój nowy nabytek, że taka
    > + nazwa skrocona jak ma wpisaną nie jest zgodna z przepisami... ale była
    > + wspaniałomyslna i przyjeła jak jest bo "może przejdzie". Drugi opad
    > + szczęki...

    Zeznaję że "w tym temacie" była już kiedyś dyskusja na .prawo: na
    początek to zamieszał nasz szanowny ustawodawca, nie wiem czy wtedy
    czytałaś.
    Przypomnę iż chodzi o KC (tam przeniesiono większość definicji istotnych
    dlaDG OF): możliwość używania nazwy skróconej jakiś [...] wpisał do
    artykułu zaczynającego się odwołaniem (w par .1) do "osób prawnych";
    sama definicja (art. 43 tiret 5 par. 4) powiada: "przedsiębiorca",
    sam art. 43 tiret 5 nie ma "części wstępnej" (tj. treści *przed*
    podziałem na paragrafy) - moim zdaniem nie ma podstaw do uznania
    iż pozostałe paragrafy dotyczą TYLKO osób prawnych.
    Jakby tak było to Społka Cywilna nie miałaby prawa posługiwania
    się skrótem S.C. !

    Ale takie głosy (że "tylko osoby prawne mogą mieć nazwy skrócone")
    były, dlatego jakby ktoś namierzył jakąś urzędową interpretację
    albo wyrok sądowy - to apeluję o zapodanie.
    A nuż dla odmiany UM/UG zaczną odmawiać wpisywania nazw skróconych...

    Oczywiście - IMHO:

    > + Pani jednak nie podała owych przepisów szczegółowo okreslających budowę nazwy
    > + skróconej.

    ...IMHO żadnych takich nie ma. Poza zdaniem drugim art.43[5].4
    rzecz jasna - czyli "odpowiedniego" skrócenia nazwy formy prawnej
    (zdaje się że część reguluje KSH - S.J., S.A., S.K., sp. z o.o.,...)
    Nie wiem czy "skrót" dopuszcza użycie inicjałów ;), natomiast
    IMO niewątpliwie "określenie dowolnie obrane" może również być
    "dowolnie skrócone" (o ile może być skrócone w ogóle !).
    Jakby ktoś znał to też reflektuję :)

    > + Pozostawie to bez komentarza.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)