eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiczy moge wpisac w koszty caly koszt wynajmu mieszkania? › Re: czy moge wpisac w koszty caly koszt wynajmu mieszkania?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: czy moge wpisac w koszty caly koszt wynajmu mieszkania?
    Date: Mon, 4 Jun 2007 09:58:58 +0200

    On Mon, 4 Jun 2007, Rafal T. wrote:

    > Witam
    >
    > Jestem zameldowany w miescie A - mieszkam i studiuje w miescie B. Zakladam DG
    > w miescie A

    Umówmy się, że nie wnikamy w prawidłowość TEGO rozwiązania :)
    Rozumiem że "miejscem zamiaru stałego pobytu" (ustawa "o swobodzie DG")
    jest A, acz gryzie mi się to ze słowem "przebywa".

    > i wynajmuje w miescie B mieszkanie na firme. Aby zminimalizować
    > koszta - mieszkam tez w tym mieszkaniu. Czy w takim przypadku moge wpisac
    > caly koszt wynajmu mieszkania w koszty?

    A niby dlaczego miałbyś mieć takie prawo?
    Odpowiedź jest w rozporządzeniu o KPiR:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1#spis2
    (rejestracja darmowa, możesz zresztą poszukać gdziekolwiek)
    w par.14.2.7

    > Pewnie bedzie tez mieszkal mój
    > wspólnik/pracownik - tez z poza miasta Y - zatrudniony na UoP na 1/2 etatu.

    Na mój gust, to powstaje pytanie czy i ile kto będzie musiał zapłacić
    podatku od nieodpłatnego korzystania :>
    Już tłumaczę:
    Art. 21
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    19) wartoœć œwiadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania
    pracowników, z zastrzeżeniem ust. 14, w:

    a) hotelach pracowniczych,

    b) kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania
    - do wysokoœci nieprzekraczajšcej miesięcznie kwoty 500 zł,
    ---

    Wniosek: mieszkanie w lokalu pracodawcy nie jest tu wymienione.

    "Normalnie" przy darmowym korzystaniu z lokalu jest tak:
    - korzystający ma przychód, bo nie płaci, a to jest (zdaniem polskiego
    Sejmu) wystarczający powód żeby płacić podatek
    - dający w używanie ma przychód podatkowy "w wysokości rynkowej",
    widać Sejm uznał że skoro burżuja stać "dać za darmo" to i podatek
    zapłaci :)
    Zauważ słowa "z zastrzeżeniem art.14" w powyższym tekście i zajrzyj do
    tego art.14...
    Dodatkowo jest tak, że JEŚLI możliwe jest danie lokalu w nieodpłatne
    użytkowanie i niepłacenie podatku z tego powodu, to "wydatki związene
    z lokalem nie są kosztem"...

    Nie wiem, jak firmy trzymające mieszkania dla doraźnych potrzeb
    pracowników wyjazdowych rozliczają coś takiego, ale IMO czym innym
    jest zapewnienie mieszkania na kilkudniowej delegacji, a czym
    innym - przy regularnym mieszkaniu.
    Bywały artykuły (w prasie) iż US uważa, ze potrzeby mieszkaniowe
    to są potrzeby osobiste, a takie zamieszkiwanie jest normalnym
    mieszkaniem i za to płaci się z "osobistych pieniędzy".

    Trzeba by IMO:
    - umieć wskazać przepisy, z których wynika co innego niż to co widać
    z zapodanych cytatów
    ...albo:
    - rozważyć, czy wynajęcie mieszkania nie ma być częścią ZAPŁATY
    pracownikowi, tj. podatkowo z art.12.
    Oczywiście wygeneruje to przychód z tytułu wynajmu, ale rownież
    zapewni zaliczenie w koszty (*od tej częsci*), tak że efektywnie
    podatek wyjdzie raz (a nie dwa razy) do zapłacenia :]

    pzdr, Gotfryd