  • 1. Data: 2007-06-03 22:55:09
    Temat: czy moge wpisac w koszty caly koszt wynajmu mieszkania?
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    Witam

    Jestem zameldowany w miescie A - mieszkam i studiuje w miescie B.
    Zakladam DG w miescie A i wynajmuje w miescie B mieszkanie na firme. Aby
    zminimalizować koszta - mieszkam tez w tym mieszkaniu. Czy w takim
    przypadku moge wpisac caly koszt wynajmu mieszkania w koszty? Pewnie
    bedzie tez mieszkal mój wspólnik/pracownik - tez z poza miasta Y -
    zatrudniony na UoP na 1/2 etatu.

    z gory dziekuje z apomoc.

    Pozdrawiam
    rafal

  • 2. Data: 2007-06-04 07:58:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jun 2007, Rafal T. wrote:

    > Witam
    >
    > Jestem zameldowany w miescie A - mieszkam i studiuje w miescie B. Zakladam DG
    > w miescie A

    Umówmy się, że nie wnikamy w prawidłowość TEGO rozwiązania :)
    Rozumiem że "miejscem zamiaru stałego pobytu" (ustawa "o swobodzie DG")
    jest A, acz gryzie mi się to ze słowem "przebywa".

    > i wynajmuje w miescie B mieszkanie na firme. Aby zminimalizować
    > koszta - mieszkam tez w tym mieszkaniu. Czy w takim przypadku moge wpisac
    > caly koszt wynajmu mieszkania w koszty?

    A niby dlaczego miałbyś mieć takie prawo?
    Odpowiedź jest w rozporządzeniu o KPiR:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1#spis2
    (rejestracja darmowa, możesz zresztą poszukać gdziekolwiek)
    w par.14.2.7

    > Pewnie bedzie tez mieszkal mój
    > wspólnik/pracownik - tez z poza miasta Y - zatrudniony na UoP na 1/2 etatu.

    Na mój gust, to powstaje pytanie czy i ile kto będzie musiał zapłacić
    podatku od nieodpłatnego korzystania :>
    Już tłumaczę:
    Art. 21
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    19) wartoœć œwiadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania
    pracowników, z zastrzeżeniem ust. 14, w:

    a) hotelach pracowniczych,

    b) kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania
    - do wysokoœci nieprzekraczajšcej miesięcznie kwoty 500 zł,
    ---

    Wniosek: mieszkanie w lokalu pracodawcy nie jest tu wymienione.

    "Normalnie" przy darmowym korzystaniu z lokalu jest tak:
    - korzystający ma przychód, bo nie płaci, a to jest (zdaniem polskiego
    Sejmu) wystarczający powód żeby płacić podatek
    - dający w używanie ma przychód podatkowy "w wysokości rynkowej",
    widać Sejm uznał że skoro burżuja stać "dać za darmo" to i podatek
    zapłaci :)
    Zauważ słowa "z zastrzeżeniem art.14" w powyższym tekście i zajrzyj do
    tego art.14...
    Dodatkowo jest tak, że JEŚLI możliwe jest danie lokalu w nieodpłatne
    użytkowanie i niepłacenie podatku z tego powodu, to "wydatki związene
    z lokalem nie są kosztem"...

    Nie wiem, jak firmy trzymające mieszkania dla doraźnych potrzeb
    pracowników wyjazdowych rozliczają coś takiego, ale IMO czym innym
    jest zapewnienie mieszkania na kilkudniowej delegacji, a czym
    innym - przy regularnym mieszkaniu.
    Bywały artykuły (w prasie) iż US uważa, ze potrzeby mieszkaniowe
    to są potrzeby osobiste, a takie zamieszkiwanie jest normalnym
    mieszkaniem i za to płaci się z "osobistych pieniędzy".

    Trzeba by IMO:
    - umieć wskazać przepisy, z których wynika co innego niż to co widać
    z zapodanych cytatów
    ...albo:
    - rozważyć, czy wynajęcie mieszkania nie ma być częścią ZAPŁATY
    pracownikowi, tj. podatkowo z art.12.
    Oczywiście wygeneruje to przychód z tytułu wynajmu, ale rownież
    zapewni zaliczenie w koszty (*od tej częsci*), tak że efektywnie
    podatek wyjdzie raz (a nie dwa razy) do zapłacenia :]

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-06-04 13:21:33
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Umówmy się, że nie wnikamy w prawidłowość TEGO rozwiązania :)
    > Rozumiem że "miejscem zamiaru stałego pobytu" (ustawa "o swobodzie DG")
    > jest A, acz gryzie mi się to ze słowem "przebywa".

    Chodzi o to ze wlasciciel lokalu nie chce pozwolić na rejestracji DG w
    mieszkaniu - zmienia to wysokość czynszu . Mieszkanie nie bedzie
    wykorzystane do spotkan z klientami - tylko do pracy.

> [...]
    > zapewni zaliczenie w koszty (*od tej częsci*), tak że efektywnie
    > podatek wyjdzie raz (a nie dwa razy) do zapłacenia :]

    nie chodziło mi zaplate pracownikowi (koledze:) Chodzi mi tylko o to czy
    takie mieszkanie moge wpisać w koszty czy nie. Dostalem sprzeczne
    informacje na ten temat. Bo skoro mam dom w ktorym jestem zameldowany
    (tam zarejestruje tez firme) - 300 km od miejsca gdzie musze przebywać
    (studia i praca) to jak na logike biorąc to takie mieszkanie moge wpisać
    w koszt. Ale widać ze chyba nie da rady. Telefon, Internet- bede mial na
    siebie - ale prąd, woda, czynsz idzie przez wlasciela. Wlasciciel nie
    prowadzi DG - rozliczenia co miesiac na podstawie umowy - przelewem na
    konto.

    Czyli nawet gdybym tam nie mieszkal - to tez nie moge tego w koszty
    wpuścic w calosci?

    Wielkie dzieki za pomoc i pozdrawiam:)
    rt

  • 4. Data: 2007-06-04 15:53:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jun 2007, Rafal T. wrote:

    > nie chodziło mi zaplate pracownikowi (koledze:)

    Ale mi chodziło o to, że w takim układzie jest przynajmniej prosto :)
    "Udzielenie za darmo" mamy w przepisach tak pokomplikowane, że chyba
    ustawodawca założył iż "i tak wszyscy będą na lewo" :> (...i będzie
    hak na jednego z drugim...)

    > Chodzi mi tylko o to czy
    > takie mieszkanie moge wpisać w koszty czy nie. Dostalem sprzeczne informacje
    > na ten temat.

    A do rozporządzenia zajrzałeś?
    *CZĘŚĆ* *wykorzystywana na cele DG*.

    > Czyli nawet gdybym tam nie mieszkal - to tez nie moge tego w koszty wpuścic w
    > calosci?

    Odpowiedź IMHO nie jest prosta.
    O ile wiem, USy swojego czasu nawet brały na muszkę firmy z tego powodu,
    twierdząc że przebywanie o charakterze mieszkalnym nie stanowi nijak
    KUP.
    Trzeba by bronić tezy że "tu się tylko pracuje, śpię..." hm... gdzie? ;)
    Ale przyznam że ostatnio jakoś wieści na temat czepiania się lub nie
    USów nie widziałem.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-06-04 17:51:07
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0706041748520.2924@athlon64>:

> [...]
    > KUP.
    > Trzeba by bronić tezy że "tu się tylko pracuje, śpię..." hm... gdzie? ;)

    <http://42.pl/gg/r6nesgrk3s51$....@i...dyndns.org.in
    valid>

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2007-06-04 18:01:23
    Od: "Tomek" <u...@p...onet.pl>

    To ja sie podłącze do watku zeby nie zakladac nowego

    Prowadze DG (jednosobowa) w miejscu zamieszkania( fikcja:) - ale bylo mi to
    potrzebne do spraw z UE), wlascicielem mieszkanie nie jestem ja (jest nim
    kuzynka), mam z nia podpisana umowe najmu czesci mieszkania a dokladnie
    jednego pokoju, czy moge do wrzucic z KUP ?

    Pozdr.
    Tomek

  • 7. Data: 2007-06-04 19:56:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jun 2007, 'Tom N' wrote:

    > <http://42.pl/gg/r6nesgrk3s51$....@i...dyndns.org.in
    valid>

    Ostatecznie skończyło się na "uniewinnieniu"?
    Rozumiem że masz "ostatnie znane na pspp dowody" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-06-04 19:57:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jun 2007, Tomek wrote:

    > potrzebne do spraw z UE), wlascicielem mieszkanie nie jestem ja (jest nim
    > kuzynka), mam z nia podpisana umowe najmu czesci mieszkania a dokladnie
    > jednego pokoju, czy moge do wrzucic z KUP ?

    A ten kawałek rozporządzenia w którym jest "w części odpowiadającej..."
    (czy jakoś podobnie) przeczytałeś? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-06-04 20:40:49
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0706042155470.3144@athlon64>:

    valid>

    > Ostatecznie skończyło się na "uniewinnieniu"?

    Tak, tyle, że w międzyczasie to konta zablokowali, ale tylko temu drugiemu
    wspólnikowi, bo jeden już miał decyzję, że OK.
    Właśnie sie dopytałem: US właściwy dla siedziby (i miejsca zamieszkania 1
    wspólnika) wysłał informację, że wszczął postępowanie do US drugiego
    wspólnika, tylko "zapomniał" wysłać informacji o zakończeniu (a zakończył
    przed wszczęciem postępowania u wspólnika)

    > Rozumiem że masz "ostatnie znane na pspp dowody" :)

    Na to wygląda :D
    Chyba poproszę o ksera korespondencji, bo za kilka lat to nikt nie uwierzy
    ;)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2007-06-05 18:37:38
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > przypadku moge wpisac caly koszt wynajmu mieszkania w koszty? Pewnie
    > bedzie tez mieszkal mój wspólnik/pracownik - tez z poza miasta Y -

    Przychody z miasta B - masz ? Klientów w mieście B - masz ? Jeśli masz to nie
    widzę problemu. Pisz pracownikowi delegację. Czym niby różni się zakup usługi
    hotelowej , która jest k.u.p. od wynajęcia mieszkania w miejscu świadczenia
    usług czy wykonywania określonej pracy jeśli są wykonywane - świadczone poza
    miastem - siedzibą firmy ? Sam sobie delegacji nie wypiszesz ale koszty
    wyjazdów służbowych w tym zakwaterowania masz prawo rozliczać na takich samych
    zasadach jak pracownik.Oczywiście warunkiem podstawowym jest wykazanie związku
    ponoszonego wydatku z osiąganym przychodem .Znam wiele firm , które wynajmują
    mieszkania na cele mieszkalne dla pracowników w miastach gdzie mają oddziały
    czy klientów - wychodzi taniej niż hotel i w przypadku oddelegowania w żadnym
    przypadku nie stanowi nieodpłatnego świadczenia i może być KUP w całości.

    Pzdr- Kriss