  • 1. Data: 2004-07-06 18:06:34
    Temat: czyżby oszustwo? a może sposób na nizsze składki
    Od: "Ewa" <c...@o...pl>

    Witam wszystkich

    Pisałam już raz, ale nie otyzmałam odpowiedzi, więc zrobiła "kopiuj - wklej"
    i puszczam jeszcze raz. Wszystkich Państwa proszę o sugestie.

    Wymyśliłam sobie taką teorię i chcę zapytać Szanowych Państwa Specjalistów
    czy dobrze rozumuję, a moze to wszystko bez sensu. Jest to sytuacja czyste
    teoretyczna, mianowicie:
    Mój mąż prowadzi działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. Pomagam mu i
    jestem zatrudniona na umowę o pracę na pełny etat na kwotę 824zł brutto. Do
    ZUSu jestem zgłoszona jako osoba współpracująca, bo ZUS tylko tam moze mnie
    "przyjąć". Co miesiąc powninnam wpłacać składki jak osoba samodzielnie
    prowadząca działalność gospodarczą, ale wykonuję również pracę zleconą
    (umowa zlecenie - regularnie co miesiac) - opieka nad dzieckiem 2-3 godzinki
    dziennie za 200zł miesięcznie i z tego tytułu wybrałam ubezpieczenie czyli
    około (tutaj strzelam!!!) 70zł. Czyli tak faktycznie to czy ja w ogóle mogę
    tak zrobić???
    I drugie pytanie z tym związane:
    czy jeżeli mój mąż wystawi mi po przepracowanym roku świadectwo pracy, to
    czy mogę w urzędzie pracy zgłosić się jako osoba bezrobotna i dostać
    zasiłek???
    I pytanie trzecie:
    czy z takiej umowy o pracę mogę przejść na urlopwychowawczy (a tak w ogóle
    to ile muszę mieć przepracowane przed porodem żeby iść na wychowawczy
    płatny), bo chyba zasiłek macieżyński nie jest uzależniony od formy
    zatrudnienia (trzeba być zatrudnionym?)???

    Bardzo proszę o wszelkie sugestie na ten temat, bo chodzi mi to po głowie, a
    nie jestem specjalistą w tych sprawach.

    Dziękuję bardzo i pozdrawiam
    Ewa

  • 2. Data: 2004-07-07 05:34:11
    Od: "Alter Native" <c...@t...pl>

    --
    Alter Native
    Alter Ego

    Użytkownik "Ewa" <c...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dziennie za 200zł miesięcznie i z tego tytułu wybrałam ubezpieczenie czyli
    > około (tutaj strzelam!!!) 70zł. Czyli tak faktycznie to czy ja w ogóle

    Tak. Jest to luka w prawie, którą bardzo dużo osób wykorzystuje. Jeżeli masz
    więcej niż jeden stosunek pracy to możesz sobie wybrać dowolny z nich do
    oskładkowania. Ponoć mają to ukrócić, ale jak narazie wszystko jest po
    staremu.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2004-07-07 07:20:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Alter,

    Wednesday, July 7, 2004, 7:34:11 AM, you wrote:

    Dlaczego cytujesz i odpowiadasz w sygnaturce?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2004-07-07 08:41:15
    Od: "Alter Native" <c...@t...pl>

    Proszę o wyrozumiałość dla początkującego, ale ja nawet nie wiem co to jest
    sygnaturka. :) Więc, jeżeli uważasz, że robię coś nie_tak, albo nie stosuję
    się do jakichś zasad (których, wstyd się przyznać, o prostu nie znam), to
    zwracaj mi uwagę.
    Będę wdzieczny za każdą.

    Pozdro

    --
    Alter Native
    Alter Ego

  • 5. Data: 2004-07-07 09:49:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jul 2004, Alter Native wrote:
    [...do Romana...]

    >+ Proszę o wyrozumiałość dla początkującego, ale ja nawet nie wiem co to jest
    >+ sygnaturka. :)

    Podpis z ew. komentarzem, standardowo oddzielany znacznikiem "-- ".
    Oprogramowanie pozwala zazwyczaj "wyciąć" sygnaturę - więc jak ktoś
    tak ustawił to widzi pusty post kiedy odpowiesz tak jak zrobiłeś.

    ...uwaga, nastąpi sygnatura:
    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-07-07 10:41:09
    Od: "Alter Native" <c...@t...pl>

    Dzięki

    --
    Alter Native
    Alter Ego

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

  • 7. Data: 2004-07-07 10:57:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Alter,

    Wednesday, July 7, 2004, 12:41:09 PM, you wrote:

    > Dzięki

    I zrobiłeś niemal dokładnie to samo co poprzednio - cały cytat w
    sygnaturze.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2004-07-07 12:08:50
    Od: "Ryszard G." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Ewa" napisał:

    > Witam wszystkich
    >
    > Pisałam już raz, ale nie otyzmałam odpowiedzi, więc zrobiła "kopiuj -
    wklej"
    > i puszczam jeszcze raz. Wszystkich Państwa proszę o sugestie.

    Witaj, pokuszę się o małą analizę twojej "teorii", w ktorej, prawdę mówiąc,
    nie widzę większego sensu.

> [...]
    > jestem zatrudniona na umowę o pracę na pełny etat na kwotę 824zł brutto.

    Dziwna to umowa, ale teoretycznie do zaakceptowania.

    >Do
    > ZUSu jestem zgłoszona jako osoba współpracująca, bo ZUS tylko tam moze
    mnie
    > "przyjąć".

    To ok, ale i też to mąż ma prawo do odliczeń tych składek za Ciebie, jako
    osobę współpracującą, w swoich rozliczeniach z fiskusem.
    Czyli od wynagrodzenia z umowy o pracę nie naliczasz składek zus ( w tym
    funduszu pracy i zdrowotnego ) lecz stosujesz jedynie koszty uzyskania i
    19% podatku dochodowego odprowadza mąż jako płatnik.
    Dla męża, Twoje wynagrodzenie brutto ( w tym podatek ), nie jest kosztem
    uzyskania przychodu.

    >Co miesiąc powninnam wpłacać składki jak osoba samodzielnie
    > prowadząca działalność gospodarczą,

    Nie Ty i nie osoba _prowadząca_ DG lecz jw.

> [...]
    czyli
    > około (tutaj strzelam!!!) 70zł. Czyli tak faktycznie to czy ja w ogóle

    To dobre pytanie :) Ja widzę tylko dwa warianty.
    IMHO opieka nad dzieckiem może być sprawowana na podstawie umowy o pracę
    zawartej z rodzicem lub umowy na warunkach zlecenia, w przypadku której Ty
    prowadzisz działalność gospodarczą, w zakresiej której jest opieka nad
    dziećmi.

    Umowa o pracę - pełne składki ZUS conajmniej od wynagrodzenia minimalnego w
    proporcji do etatu.
    Jeżeli podstawa naliczenia składek zus nie przekroczy 824, to nadal będzie
    obowiązek opłacania składki zus za Ciebie jako osobę wspópracującą a ZUS
    nadal nie będzie "widział" Twojej omowy o pracę z mężem.

    Zlecenie w ramach Twojej DG - składki ZUS pełne od DG, czyli takie same jak
    byś była osobą współpracującą.
    Tu mała uwaga. IMHO ustawa PDOF nie przewiduje opodatkowania zleceń
    zawieranych między osobami nie prowadzącymi działalności gospodarczej.

    > I drugie pytanie z tym związane:
    > czy jeżeli mój mąż wystawi mi po przepracowanym roku świadectwo pracy, to
    > czy mogę w urzędzie pracy zgłosić się jako osoba bezrobotna i dostać
    > zasiłek???

    Zasiłek ? A były opłacane przez męża składki ZUS ( w tym FP ) od kwoty nie
    niższej niż 824 zł ? To jest przecież podstawowym warunkiem aby uzyskać
    zasiłek dla bezrobotnych.

> [...]
    > płatny), bo chyba zasiłek macieżyński nie jest uzależniony od formy
    > zatrudnienia (trzeba być zatrudnionym?)???

    Urlop macie_rz_yński ? Pewnie tak. Zasiłek ? Przy braku ubezpieczenia i
    składek ?

    Urlop wychowawczy ? Też pewnie tak. A z zasiłkiem to nie wiem, bo go
    zresztą nie ma. Do zasiłku rodzinnego jest dodatek zastępujący zasiłek
    wychowawczy, ale tu trzeba spełnić kryterium dochodowe 406 (?) zł na osobę
    o co przy firmie męża pewcie nie będzie łatwo.

    > Bardzo proszę o wszelkie sugestie na ten temat, bo chodzi mi to po
    głowie, a
    > nie jestem specjalistą w tych sprawach.

    Konkludując, oceniam Twój pomysł na taki sobie.
    Nie widzę pozytywów tego rozwiązania.

    > Dziękuję bardzo i pozdrawiam

    pozdrawiam wzajemnie

    Ryszard
    (VAT, PKPiR,ZUS)

  • 9. Data: 2004-07-07 14:08:13
    Od: "Ewa" <c...@o...pl>

    może i nie ma w tym większej teorii ale jak już napisałam to jest czysta
    teoria, tak sobie to wymyśliłam...
    ale jeśli to byłoby "prawne" rozumowanie to jak się okazuje składki można
    skrócić o ok. 300zł a podatek można odzyskać remontujac mieszkanie, albo
    rozliczajac się wspólnie, bo przecież jako małżeństwo moglibyśmy tak
    robić...
    Zastanawia mnie mianowicie ten zasiłek dla bezrobotnych...
    czy można opłacać same "konto 53" od wynagrodzenia żony w tym wypadku???

    Pozdrawiam i dziękuję za sugestie...
    Ewa

  • 10. Data: 2004-07-07 20:08:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jul 2004, Ewa wrote:

    Mam prośbę: przycinaj cytat i pisz pod potrzbnym (!) kawałkiem:
    będie łatwiej dojść co komentujesz :)
    [...]
    >+ skrócić o ok. 300zł a podatek można odzyskać remontujac mieszkanie,

    Tak to podatek "odzyska" mąż jak sam odliczy,

    >+ albo
    >+ rozliczajac się wspólnie, bo przecież jako małżeństwo moglibyśmy tak
    >+ robić...

    Ale ty odliczysz RAZ a *doliczysz* DWA RAZY !
    Mąż ma dochodu (zarabia) 24000 zł (rocznie) - i od tej kwoty płacicie
    (przy wspólnym opodatkowaniu) podatek.
    Dla odmiany jesteś "współpracująca" - mąż ładuje pieniądze w twój
    ZUS, załóżmy jakieś 4000 zł. To dochodu macie 20 000 zł i od tego
    należy się podatek.
    A teraz mąż zatrudnia ciebie i płaci ci 12000 zł: no to mąż ma *dalej*
    24 kzł dochodu (bo twoja pensja NIE JEST kosztem !), po odliczeniu
    ZUSu od twojej pensji (załóżmy ze 4000 zł, nie chce mi się liczyć,
    wszelkie korekty przyjmuję z góry, z pokorą i bez zastrzeżeń) - zostaje
    jakieś 8000 zł *dochodu*.
    No i płacicie podatek od 24 + 8 kzł = 32 000 zł !!

    >+ Zastanawia mnie mianowicie ten zasiłek dla bezrobotnych...
    >+ czy można opłacać same "konto 53" od wynagrodzenia żony w tym wypadku???

    Podstawą dla naliczania FP jest podstawa przyjęta dla naliczania
    składek społecznych co chyba wyjaśnia twoje wątpliwości.. :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)