  • 1. Data: 2006-04-05 17:25:00
    Temat: Re: darowizna na zakup mieszkania
    Od: "piotr0707" <p...@o...pl>

    Witek widze ze jestes obeznany odnosnie darowizn, prosze o pomoc!!

    w lutym kupilem mieszkanie i teraz zaczalem miec watpliwosci
    odnosnie mojej decyzji. Poniewaz jestem studentem i nigdzie nie
    jestem zatrudniony, nie wykazuje dochodu na pewno nadejdzie taki dzien
    kiedy to Urzad Skarbowy zapuka do drzwi z pytaniem "skad mialem
    pieniadze na zakup nieruchomosci?". Kupilem je za pieniadze
    otrzymane od rodziców i zarobione w USA. Mam oczywiscie umowy
    darowizn od rodziców i innych czlonków rodziny ale obawiam sie, ze
    moglem popelnic pewne bledy merytoryczne i chcialbym sie
    upewnic w rozumowaniu.

    1. Czy darowizne nieopodatkowa zgodnie z art.9 ust 1 ustawy z dnia 28
    lipca 1983 r. o podatku od spaków i darowizn mozna otrzymac raz na 5
    lat?? i jak jest to liczone czy chodzi o date czy o koniec roku?? (np.
    jezeli w 01.01.2000 otrzymalem darowizne to czy kolejna od tej
    samej osoby moge otrzymac 02.01.2005 czy 01.01.2006 bo liczy sie
    koniec roku i od tego jest liczony okres 5 lat??)

    2. Czy darowizne mieszkaniowa zgodnie z art.4 ust 1 pkt 5 tej samej
    ustawy o spodatku od spadków i darowizn mozna otrzymac tylko raz w
    zyciu na laczna sume darowizn 19274zl czy co 5 lat i jak wyglada
    to datowo??

    3. Najwazniejsze pytanie!
    Posiadam z Urzedu Celnego zgloszenie przywozu do Polski z USA
    dolarów i czy powinienem zaplacic od tej kwoty podatek dochodowy?
    Poniewaz jezeli chce sie opierac na tym zgloszeniu przed Urzedem
    Skarbowym jako, ze z tych srodków sfinansowalem zakup mieszkania to
    czy nie musialem zlozyc deklaracji i zaplacic podatku?? Zgodnie z
    prawem dewizowym nie podlega opodatkowaniu przywóz do kraju srodków
    platniczych do 10000 euro lub równowartosc w innej walucie.

    Prosze o pomoc bo sie zakrecilem a jest to dla mnie bardzo istotne
    aby nie popelnic bledu i nie miec problemów z Urzedem Skarbowym.

    Pozdrawiam
    p...@o...pl
    Piotr

  • 2. Data: 2006-04-06 00:46:08
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    piotr0707 wrote:

> [...]
    > samej osoby moge otrzymac 02.01.2005 czy 01.01.2006 bo liczy sie
    > koniec roku i od tego jest liczony okres 5 lat??)

    Liczona jest suma darowizn z ostatnich 5 lat.
    Technicznie to wygla;da to tak, z.e przy kaz.dej darowiz'nie nawet jak jest
    to 1 z?, spogla;da sie; 5 lat wstecz od dnia darowania tego 1 z? i sumuje
    sie; darowizny od danej osoby z tych 5 lat.
    Oblicza sie; podatek od tej sumy i od tego co wysz?o odejmuje sie podatek
    juz. zap?acony przy okazji wczesniejszych darowizn.

    Po prostu takie okienko czasowe 5letnie z jednej wchodzi z drugiej wychodzi

> [...]
    > ustawy o spodatku od spadków i darowizn mozna otrzymac tylko raz w
    > zyciu na laczna sume darowizn 19274zl czy co 5 lat i jak wyglada

    "nabycie w drodze darowizny pienie;dzy lub innych rzeczy przez osobe;
    zaliczona;
    do I grupy podatkowej w wysokos'ci nieprzekraczaja;cej 9 637 z? od
    jednego darczyn'cy, a od wielu darczyn'ców ?a;cznie nie wie;cej niz. 19 274 z?
    w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny,"

    okres 5 lat od pierwszej darowizny, w której zadeklarujesz, z.e
    przeznaczasz ja na cele budowlane.
    Zwykle jest to ta darowizny, która normalnie przekroczy?aby juz. kwote;
    zwolniona; na zasadach ogólnych.
    Czyli podobnie.
    Sumujesz darowizny, w których deklarujsz, z.e pójda; na cele mieszkaniowe.

    W?as'nie z powodu tych deklaracji warto miec' spisana; darowizne; na pis'mie,
    z.eby US nie mia? wa;tpliwos'ci.

    > 3. Najwazniejsze pytanie!
    > Posiadam z Urzedu Celnego zgloszenie przywozu do Polski z USA
    > dolarów i czy powinienem zaplacic od tej kwoty podatek dochodowy?
    tak i to w roku, w którym je przywioz?es', a potem z odsetkami.
    Kiedy to by?o?

    O p?aceniu podatku z USA i Anglii g?os'no ostatnio, wie;c chyba sobie moge;
    szczegó?y darowac'.
    Generalnie przeliczasz na z?otówki w po kursie NBP z dnia otrzymania,
    liczysz normalnie podatek i odejmujesz podatek zap?acony w Stanach.
    1040-NR juz. wype?ni?es'?

    > Poniewaz jezeli chce sie opierac na tym zgloszeniu przed Urzedem
    > Skarbowym jako, ze z tych srodków sfinansowalem zakup mieszkania to
    > czy nie musialem zlozyc deklaracji i zaplacic podatku??
    j.w.

    Zgodnie z
    > prawem dewizowym nie podlega opodatkowaniu przywóz do kraju srodków
    > platniczych do 10000 euro lub równowartosc w innej walucie.

    nie podlega opodatkowaniu przywóz, a to sie; ma nijak do opodatkowania
    dochodu na podstawie updof.

  • 3. Data: 2006-04-06 07:08:07
    Od: "piotr0707" <p...@o...pl>

    Wielkie dzieki za odpowiedz.

    Odnosnie pytania 1 i 2 to wszystko juz jasne.

    Ale jezeli chodzi o 3 to pracowalem w USA na "czarno" i nie
    placilem podatku tam.
    Majac zgloszenie przywozu 9750 $ * 3,2952 (kurs sredni NBP z dnia
    zgloszenia ) = 32128,20 zl ile musialbym zaplacic podatku teraz
    razem z odsetkami.
    Zaznacze ze zgloszenie jest z dnia 26.08.2005 r.
    A o co chodzi z 1040-NR ?? bo nic nie wypelnialem.

    Z góry dzieki za pomoc!
    Piotr

  • 4. Data: 2006-04-06 14:09:39
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    piotr0707 wrote:
> [...]
    > razem z odsetkami.
    > Zaznacze ze zgloszenie jest z dnia 26.08.2005 r.

    to, że pracowałeś na czarno w USA nie zwalnia cię z obowiązku zapłacenia
    podatku, tym bardziej, że chcesz tego potem użyć oficjalnie.
    19% podatku tak samo jakbyś zarobił 32 tyś w Polsce

    > A o co chodzi z 1040-NR ?? bo nic nie wypelnialem.

    jak pracowałeś na czarno to nie ma w ogóle sprawy, bo z tego w USA się z
    podatku nie rozliczysz.

  • 5. Data: 2006-04-06 16:51:38
    Od: "piotr0707" <p...@o...pl>

    Witek dzieki za kolejna odpowiedz.

    Zgloszenie z celnego wywale w kosz.

    W ciagu 11 lat mam zrobione darowizny ogólne, darowizny na zakup
    mieszkania i
    kilka pozyczek, które sa zwolnione od podatku od czyn.
    cywilnoprawnych
    na jakies 180k zl. od celej rodziny i przyszlych tesciów.

    Mysle, ze jak US sie odezwie to bez problemów przejdzie. czy
    uwazasz inaczej??

    Pozdrowionka

  • 6. Data: 2006-04-06 21:04:34
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    piotr0707 wrote:
> [...]
    > na jakies 180k zl. od celej rodziny i przyszlych tesciów.
    >
    > Mysle, ze jak US sie odezwie to bez problemów przejdzie. czy

    Hmm
    i popełnisz ten sam błąd co wszyscy.
    Zapłacisz za mieszkanie przelewem bankowym,z historii którego będzie
    jasno jak słońce wynikało, że te darowizny jak były to już się rozeszły,
    a to duża wpłata w ubiegłym roku to z choinki się wzięła.

    Ja cię nie namawiam do zapłacenia 19% podatku, tylko pomyśl czy będziesz
    się umiał w razie czego wyłgać skąd miałeś kasę.
    To, że US poprosi cie o wyciągi z konta masz jak w banku.