    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna- pomocy!!!!!
    Date: Sun, 15 May 2005 01:19:55 -0500

    Micz wrote:

    > Czy na pewno beda mogły upomnieć sie o zachowek? W tej sytuacji porada prawnika nie
    ma sensu, bo ta umowa jego zdaniem wykluczała ich prawa do zachowku. Gdzieś
    wyczytałam że zależy to od kwestii "służebności" lub czystej umowy na dożycie. Nie
    rozumiem jednak tego.

    Będą sie mogły upomnieć o zachowek, jeżeli nie minie 10 lat od daty
    darowizny do daty śmierci. Czyli, smutne ale prawdziwe, raczej na pewno.
    Zmieńcie prawnika.

    > Co robić jeśli nie mamy takiej kasy. Czy jest możliwość odroczenia spłaty podatku?
    nie ma dochodu- student.

    Nic nie słyszałem o wyjątkach, bo notariusz jest tylko wykonawcą
    przepisów, on tą kasę musi odprowadzić do US.
    Trzeba by dokładnie poczytać ordynację podatkową.

    > .... tez rozpatrywaliśmy taki wariant:), :), ale dom ma byc syna, a więc na nowo
    kołowrót z testamentem mamy na rzecz wnuka ( mam jeszcze dwoje rodzeństwa). Pod
    uwage był brany nawet wariant sprzedaży, ale znowu kwestia udowodnienia skąd
    pieniądze

    Wariant sprzedazy nie wchodzi w grę, bo transakcja nie może być fikcyjna.
    Wariant ze ślubem polega jeszcze na tym, że kwota darowizny zwolnionej z
    podatku wzrasta z 4902 do 19 tyś z groszami, a i podatek od reszty 12%,
    a nie 20.
    Czyli zrobić darowiznę, ale po ślubie.
    Jeszcze jest wariant ślubu bez darowizny, tylko trzeba policzyć kto
    wówczas dziedziczy. Nie znam się na tym.

    > tez słyszałam o tym par. , ale nie ma umowy, a sporządzając ja teraz jest obawa
    ,że dziadek nie dozyje 2 lat

    > P.S dziekuję za porady, już wiem więcej. W tej chwili jednak dalej pozostaje
    problem dużego podatku. Czy oprócz art. 16 są jeszcze jakieś wyłączenia.
    > Nie wiem też jak "technicznie" bedzie wyglądało załatwianie tej sprawy. Czy syn
    musi także podpisać tę umowę. W którym momencie i gdzie?
    > pozdrawiam

    Wszystko u notariusza w momencie sporządzania umowy.
    Najlepiej znaleźć jakiegoś dobrego notariusza wcześniej i z nim się
    umówić na konkretny termin. On też wam wcześniej powie co trzeba
    przynieść ze sobą. Notariusz musi o tym wiedzieć wccześniej, bo musi
    sprawdzić parę rzeczy.

    A wogóle to znajdzie jeszcze doradcę podatkowego, nie prawnika i z nim
    pogadajcie co jest tańsze.