    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Date: Thu, 6 Jul 2006 09:04:36 +0200

    On Wed, 5 Jul 2006, gonia wrote:

    > Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    [...]
    > to już uzgodniliśmy, problem leży w tym odliczeniu, dlatego na gruncie
    > istniejącej ustawy powinieneś się zarejstrować najpóźniej w dniu dokonania
    > zakupu

    Właśnie podważam ten fakt.
    Z przepisów NIE wynika termin w relacji do ZAKUPU!

    > bądź przed dniem złożenia pierwszej deklaracji

    To wynika z przepisu, podobnie jak to że przed dniem pierwszej sprzedaży.

    Popatrz na to tak:
    - jest przepis że podatnik musi być zarejestrowany przed dokonaniem
    *sprzedaży*
    - jest przepis że podatnikowi zarejestrowanemu przysługuje odliczenie VAT
    - jest przepis który wymusza relację terminu złożenia deklaracji do
    zarejestrowania (bo tylko podatnik czynny składa deklaracje)

    I teraz tak: ja wiem że wiesz :] że nie ma przepisu wskazującego
    powiązanie terminu rejestracji z prawem do odliczenia zakupu - bo
    wynika on co najwyżej *pośrednio* j.w.
    Tyle, że co usiłuję naprowadzić dyskusję na minę to twierdzisz rzecz
    przeciwną; przypominając:

    ...że przy VAT przyjęcie że to jest 5 lat jest IMO właściwym terminem ;)

    > wbrew pozorom umiem czytać ze zrozumieniem:D
    > to wszystko co piszesz jest prawdą, tylko że jak połączysz prawo do
    > odliczenia z terminami już nie wychodzi tak prosto, jakbysmy chcieli

    Popatrz co piszesz:

    > moim zdaniem nic, ponieważ na dzień dokonania zakupu nie byłeś podatnikem VAT
    > czynnym,

    Jak to NIE BYŁEM?

    Byłem podatnikiem czynnym który jeszcze nie dopełnił obowiązku
    rejestracji - bo nie przekroczyłem terminu rejestracji w odniesieniu
    do "czynności służących", tego terminu co to go nie ma i na zasadzie
    "wynika z innych przepisów" wynosi on 5 lat (przedawnienie)!
    Z dniem stania się podatnikiem zarejestrowanych (dochowując
    terminu) tego prawa nie tracę - bo niby dlaczego.

    > sam duplikat z datą nam odpowiadającą nie daje tego prawa.Gdyby
    > dawał, weż pod uwagę o ile prostsze i tańsze byłyby sutuacje, kiedy któś
    > przegapił termin zwolnienia.

    Zauważ że takie dyskusje były i zajmowałem stanowisko... dyskusyjne.
    Pospieraliśmy się choćby o to czy w razie niewystawienia f-ry
    (a wystawienia r-ku w błędnym przekonaniu o zwolnieniu) powinna
    być f-ra korygująca czy nie itp.
    Nie wątpię że US zajmie stanowisko "nie wolno".
    Mam co najmniej poważne wątpliwości czy takie stanowisko będzie
    prawidłowe.

    Tak OT:

    > raczej na mocy zdrowego rozsądku;>

    Hm.., jakoś z Konstytucji wywodzili zasady "równego traktowania", nie
    pamiętam jak to mądrze przebiega ale gdzieś czytałem ;) (i z rzadka
    bywało wspominane na grupie - Maddy chyba kiedyś się powoływała przy
    dedukcji kasowego zaliczania ZUS do kosztów).

    > no ja nie widzę tego prawa na mocy obowiązującej ustawy , skoro termin jest w
    > miesiącu otrzymania faktury którą wpisuje się do rejestru, a na jego
    > podstawie sporządza deklarację - ale to już było wyżej

    Ano było.

    > dalej nie jestem na 100 % przekonana, czy gdyby ETS rozpatrywał nasz
    > przypadek, nie stwierdziłby, że skoro jest zapis o obowiązku składania
    > deklaracji tylko przez podatnika zarejestrowanego, a podatek z zakupów
    > nabytych przed dniem rejestracji może co najwyżej powiększyć kup

    Ale VI Dyrektywa nie daje państwom członkowskim prawa do naruszania
    zasad rozliczania VAT za pomocą innych przepisów!
    ETS *nie* sprawdza relacji zdarzeń do przepisów krajowych - sprawdza
    tylko czy przy ten relacji nie zostały naruszone zapisy Dyrektyw!
    A IMO są naruszane - bo prawo do odliczenia podatnik MA (na mocy
    Dyrektywy, z którą powinna być zgodna ustawa krajowa) - i już.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)