  • 1. Data: 2005-06-24 06:00:00
    Temat: emeryt i umowa zlecenie/o dzielo
    Od: Harry <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl>

    Mam taka sprawe, otorz moja babcia-juz emerytka- pracuje dla pewnej
    instytucji na umowe zlecenie/o dzielo. Jak wiadomo z takie umowy odbiera
    sie 19% jako zaliczke na podatek, ale oprocz tego jako zwyklej
    osobie(nie student) jest tez odbierana dla zusu skladka ubezpieczenia i
    reszte tego syfu(~200 zeta), moje pytanie jest takie: czy jako emeryt
    dalej babcia powinna placic skladke mimo ze juz ma emeryture. Czy nie da
    sie tego zrobic inaczej, albo odzyskac tych pieniedzy przy pitach??
    Slyszalem ze jest cosik takiego jak aktualizacja emerytury, dodatkowe
    skladki zwieksza ja, ale jesli to by bylo nawet 5 lat placenia to wyjda
    grosze, lepiejby bylo nie placic tego.
    Poradzcie co mozna zrobic??
    dzieki

  • 2. Data: 2005-06-24 07:53:37
    Temat: Re: emeryt i umowa zlecenie/o dzielo
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Jun 2005, Harry wrote:

    > + pracuje dla pewnej instytucji na umowe zlecenie/o dzielo.

    Jak na wymienione umowy - to *nie pracuje* (pracuje się na
    umowę o pracę !).
    A umowy o dzieło oraz zlecenia różnią się - właśnie płaceniem
    ZUSów... z wyjątkiem przypadku kiedy ktoś *jednocześnie* pracuje
    i wykonuje taką umowę dla tego samego przedsiębiorcy...

    > + Poradzcie co mozna zrobic??

    ...hm... standardowo zawęziłeś sobie grono odpowiadających na
    twój post... - jak widzisz ja nic nie poradzę, jedynie się
    poczepiałem... :]
    A w ustawie o SUS jest cos takiego:
    ++++
    4a. Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, mające ustalone
    prawo do emerytury lub renty podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom
    emerytalnemu i rentowym, jeżeli równocześnie nie pozostają
    w stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 4b.
    ----

    art. 6 ust. 1 pkt 4 to zlecenia - w tym agencja i podobne.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-06-24 08:15:06
    Od: Harry <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl>

    z tego co napisales wnioskuje ze i tak beda pobierane te skladki, ale co
    w takim razie zrobic zeby tych pieniedzy nie zabieralo panstwo do
    wlasnej kieszeni tylko je jakos odzyskac, przez "aktualizacje" wysokosci
    emerytury czy moze gdzies w pitach odliczac??

  • 4. Data: 2005-06-24 09:29:05
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Harry" <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:d9gfcs$nu0$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    >kieszeni tylko je jakos odzyskac, przez "aktualizacje" wysokosci emerytury

    Od umowy zlecenia trzeba płacić wszystkie składki ZUS jeżli nie opłca się
    składek z umowy o pracę (mni. 849zł),
    ale przy umowie o dzieło nie trzeba.
    Zastanów się czy nie można zmenić przedmiotu umowy tak aby zrobić z tego
    wyłącznie umowęo dzieło i wtedy skłądek się nie płaci (z wyj. oczywiście -
    jak zayważył Gotfryd - sytuacji gdy podpisuje się umowy o dzieło z własnym
    pracodawcą).
    Jeśli chodzi o twoje drugie pytanie to w rozlczneniu rocznym w żadem sposób
    nie odzyska się zapłaconych składek. Mogą być jednak one do podstawą do
    podwyższenia emerytury o ile płatnik wysyła do ZUS informację o
    odprowadzanych składkach emerytalno-rentowych za emerytów. Ja takie
    informacje wysyłam co kwartał i na koniec roku emeryci dostają "groszową"
    podwyżkę.
    Pozdrawiam
    MB

  • 5. Data: 2005-06-26 21:22:38
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    umowa o dzieło nie podlega żadnym ubezpieczeniom ZUS (nawet składki
    zdrowotnej się nie odprowadza).
    Umowa zlecenie podlega ubezpieczeniom ZUS, obowiązkowo E, R, Zdr,
    dobrowolnie Ch (ponadto, jeżeli zlecenie jest wykonywane w siedzibie
    pracodawcy, składka W płacona w całości przez zleceniodawcę).
    Okres umowy zlecenia to okres składkowy, więc należy dostarczać do ZUS
    zaświadczenia (nie częściej niż co kwartał) i emerytura zostanie
    podwyższona.

    wa