  • 1. Data: 2004-08-26 10:21:05
    Temat: faktura vat bez podpisu a księga przychodów i rozchodów
    Od: "Monia" <m...@o...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów i proszę o pomoc..
    Otóż mam problem z wystawianiem faktur. Pracuję w firmie usługowej, świadczymy
    usługi w różnych miejscach kraju, faktury wysyłamy pocztą lub zawozimy
    osobiście.
    Od dawien dawna zdarzało się bardzo często, że nasi klienci notorycznie nie
    zwracali nam kopii faktur. Zawsze albo zagubili albo coś tam.. i generalnie
    przy dużej ilości faktur robił się jeden wielki bałagan.
    W związku z powyższym zamieściliśmy w umowach z klientami klauzulę stanowiącą o
    tym, iż upoważniają nas do wystawiania faktur bez ich podpisu, natomiast na
    fakturach umieszczaliśmy napis "upoważnienie" oraz nr paragrafu umowy.
    I teraz problem następujący. Pani w urzędzie skarbowym powiedziała mi, że takie
    faktury nie mogą być dowodem ani z punktu widzenia vat ani z punktu widzenia
    podatku dochodowego (prowadzę książkę przychodów i rozchodów), albowiem nowa
    ustawa o vat stanowi, że taka faktura może być uznana, jeżeli posiadam dowód na
    to, że klient tę fakturę odebrał.
    Żeby nie powtarzały się sytuacje zaginięć faktur itd. zwożę klientom tylko
    kopie faktur lub wysyłam je listem zwykłym -> tak więc nie posiadam dowodów na
    to, że klienci je odebrali.

    Jest to dla mnie absurdalne, ponieważ wychodzi na to, że chociaż wedle nowych
    przepisów vat nie muszę mieć podpisów na fakturze to jednak i tak muszę !!!
    Może ktoś z Was jest bardziej kompetentny od niej i wskaże w tej sytuacji
    rozwiązanie ? Mówię tu o rozwiązaniu w świetle ustawy o pdof a nie ustawy o
    rachunkowości.

    Pozdrawiam, Monia.

  • 2. Data: 2004-08-26 10:57:13
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Monia <m...@o...pl> wrote:
    > podatku dochodowego (prowadzę książkę przychodów i rozchodów), albowiem nowa
    > ustawa o vat stanowi, że taka faktura może być uznana, jeżeli posiadam dowód na
    > to, że klient tę fakturę odebrał.

    A gdzież to ta ustawa tak stanowi?

    P.

  • 3. Data: 2004-08-26 12:43:57
    Od: m...@o...pl

    > A gdzież to ta ustawa tak stanowi?

    Sama chciałabym to wiedzieć... Tak mi powiedziała kompetentna Pani w urzędzie
    skarbowym :)

    Czy ktoś potrafi mi wyjaśnić jak chłop krowie na rowie, jak właściwie powinno
    być ?
    plissss :)
    Monia.

  • 4. Data: 2004-08-26 14:00:40
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > Czy ktoś potrafi mi wyjaśnić jak chłop krowie na rowie, jak właściwie
    powinno
    > być ?

    Ja sie tam na prawie nie znam ale przytoczę (znowu)
    wykręt Gotgryda - "A czy firmy telekomunikacyjne mają
    dowody na to, że odbierasz od nich faktury?" Oni też
    zwykłymi ślą.

    PawelZ
    -----------

  • 5. Data: 2004-08-26 17:51:08
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    Użytkownik monia napisała w wiadomości :
> [...]
    urzędzie
    > skarbowym :)
    >
    > Czy ktoś potrafi mi wyjaśnić jak chłop krowie na rowie, jak właściwie

    Zgryzota z obowiązkowym podpisywaniem faktur vat skończyła się 1 maja 2004-
    pani z urzedu nie jest jednak tak kompetentna na jaką sie kreuje;)
    polecam 'łopatologiczny' link: http://vat.pl/pages/i/315.php
    a także tekst NOWEJ ustawy i rozporzadzeń- ani śladu o obowiązku
    podpisywania faktur, za wyjątkiem faktur korygujących- ale to trochę 'inna
    bajka';):))
    Zupełnie inną kwestią jest to, że podpisanie przez odbiorce faktury vat,
    jest często z różnych względow BARDZO pożądane, acz nie obowiązkowe
    pozdrawiam: weronika
    'Pewnik: nie ma pewnika dla podatnika' ;)

  • 6. Data: 2004-08-26 18:11:43
    Od: "monia" <m...@o...pl>

> [...]
    > jest często z różnych względow BARDZO pożądane, acz nie obowiązkowe
    > pozdrawiam: weronika
    > 'Pewnik: nie ma pewnika dla podatnika' ;)

    Dziękuję Weroniko.
    A co z tą powinnością posiadania jakiegoś potwierdzenia, że odbiorca odebrał
    fakturę, o której mówiła ta pani z urzędu ? Czy ktoś z Was kiedykolwiek
    słyszał coś takiego ? Tak jak stwierdził kolega wyżej, od dawien dawna, np.
    firmy telekomunikacyjne wysyłają do nas faktury listem zwykłym... Pani w
    urzędzie usiłowała być nader wszystko przekonująca, ale zapytana o podstawę
    prawną swoich wywodów, nie potrafiła ich wskazać.
    Pozdrówka, M.

  • 7. Data: 2004-08-26 20:06:05
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    Użytkownik "monia" napisał w wiadomości
> [...]
    podstawę
    > prawną swoich wywodów, nie potrafiła ich wskazać.

    W nowej ustawie vat i rozporządzeniach nie ma przepisu zobowiązującego
    wystawcę i odbiorcę faktur VAT do umieszczania na nich swoich podpisow.
    Niemniej, w przypadku faktur KORYGUJACYCH podatnik MUSI mieć poświadczenie
    ich otrzymania.
    Najprościej więc jest, jeśli jest na niej adnotacja odbiorcy np: fakture
    otrzymałem + podpis odbierającego.
    Jest jeden wyjątek - OBOWIĄZEK PODPISYWANIA dotyczy faktur RR ( zakup
    płodów rolnych)- podst.prawna : art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy z 11 marca
    2004 r
    Dla mnie ma to sens, gdyż to podatnik ( czynny vatowiec) kupujący od
    rolnika wystawia w 2 egz 'za niego' fakturę zakupu produktów rolnych. Stąd
    wymóg podpisu takiego dokumentu uważam za uzasadniony.
    Może więc pani z urzedu chodziło o faktury korygujące, albo ' rolnicze'???
    I to by było na tyle.... jak mawiał mój ulubiony profesor Mniemanologii
    Stosowanej ;):)))

  • 8. Data: 2004-08-26 20:42:10
    Od: Maciej Bebenek <m...@U...TO.komorka.org>

    weronika wrote:

    > polecam 'łopatologiczny' link: http://vat.pl/pages/i/315.php

    Nieco bym polemizował z ostatnim akapitem tego dzieła, a szczególnie z
    "podpisanie takiej faktury jest jednocześnie zobowiązaniem do jej zapłata"

    Podpisanie się pod sformułowaniem "fakturę odebrałem" nie jest (i nigdy
    nie było) tożsame z "towar otrzymałem".

    > 'Pewnik: nie ma pewnika dla podatnika' ;)

    Pewnik nad pewniki
    :-)

    M.

  • 9. Data: 2004-08-26 21:32:17
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał

> [...]
    >
    > Podpisanie się pod sformułowaniem "fakturę odebrałem" nie jest (i nigdy

    Nadal uważam ze adnotacja" fakture korygującą otrzymałem+ podpis odbiorcy'
    powinna być wystarczająca dla spełnienia warunku dotyczącego obowiązku
    potwierdzenia OTRZYMANIA FK (par. 19 ust. 4 rozp: "sprzedawca jest
    obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę)
    , natomiast faktycznie , jeśli chodzi o dochodzenie roszczeń co do zapłaty
    za towar jest co najmniej niewystarczająca.
    Umówmy się, że w cytowanym linku nie ma ostatniego akapitu;-) tym bardziej,
    że pytanie Moni dotyczyło jednak obowiązku podpisywania faktur, a nie
    dowodów w przypadku zaistnienia sporu sprzedawca-nabywca?

    pzdr weronika:)
    'Pewnik: nie ma pewnika dla podatnika'

  • 10. Data: 2004-08-26 21:40:07
    Od: Maciej Bebenek <m...@U...TO.komorka.org>

    weronika wrote:

> [...]
    > , natomiast faktycznie , jeśli chodzi o dochodzenie roszczeń co do zapłaty
    > za towar jest co najmniej niewystarczająca.

    A co z masowymi wystawiaczami faktur (usługi telekomunikacyjne,
    energetyka) do tej pory zwolnionymi z podpisywania faktur, w tym
    korygujących? Nadal nie muszą??? Czy może jednak - skoro zwolnienie
    wygasło - jednak powinni mieć po dwa podpisy na każdej kopii FK?

    M.