    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktury za paliwo
    Date: Fri, 26 Nov 2004 11:39:18 +0100

    On Fri, 26 Nov 2004, Boguslaw Szostak wrote:
    >+ > Z kolei RMF określa wzór deklaracji.
    >+ > A w nim - kwoty wydane na paliwo. Na *nieodliczalne* paliwo.
    [...]
    >+ Juz kiedys pytalem ale niepamietam czy bylaodpoiedz.
    >+
    >+ Czy gdyby np MF okreslil w deklaracji
    >+ pole xx VAT od energii el zuzytej do oswietlenia..
    >+ to trzebaby zalozyc oddzielny licznik

    To by się dopiero okazało po dyskusji na .podatki ;)

    >+ No a bdyby kazal podac..
    >+
    >+ obwod w pasie osoby sporzazajacej deklaracje ?

    No widzisz jak prosto wywiodłeś :)
    Przecież wtedy minister przekroczyłby kompetencję.
    W pierwszym przypadku (licznik) - jest pytanie czy ma
    prawo żądać pomiaru skoro ustawa tego NIE NAKAZUJE
    (widzisz gdzieś obowiązek pomiaru *przy zakupie* ?
    bo ja tak - przy nabyciu importem prądu to podatnik
    musi określić *ile* nabył) a w drugim - żądany obwód
    pasa nie jest wartością którą podatnik ma wnioskować
    z ustawy o VAT :[
    Owszem, ja rozumiem pytanie: gdzie w ustawie napisano
    że podatnik ma obowiązek spisywać *zakupy*.
    Ale jeśliby nie udało się podważyć prawa do samego
    pytania o "spis zakupów" - to INNYCH rzeczy minister
    nie łamie - kupując paliwo dostajesz kwitek i to
    *nie ty* (kupujący) masz kupować licznik...

    >+ Mysle, ze nalezy isc nastepujacym tropem..
    >+
    >+ Czy wzor deklaracji jest zrodlem prawa w RP ?

    Jak dotąd na grupie wywiedziono tylko że nie może łamać
    Konstytucji oraz ustaw (przypomnę VAT-7 wg starej ustawy
    i problem "rozliczenia proporcji sprzedaży").
    I musi mieścić się w upoważnieniu ustawowym, tj. nie może
    łamać praw obywatela ani nakładać obowiązków które ustawa
    nie nakłada.
    Przyznam że w tym JEST punkt zaczepienia: z tytułu zakupu
    "normalnie" VAT się *nie* należy, więc podatnik NIE ma
    nakazu "ujęcia"...

    >+ co jest ?
    >+
    >+ Konstytucja, Ustawy... wydane NA ICH PODSTAWIE
    >+ rozporzadzenia...

    Tak.
    I wzór deklaracji JEST rozporządzeniem. Jest jego integralną
    częśćią:

> [...]
    >+ [...]
    >+ 1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie
    >+ skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia
    >+ miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust.
    >+ 2-10 i art. 133.
    >+
    >+ 14. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
    >+ rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1, 2 i
    >+ 8-11, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz

    ...zgoda...

    >+ No to moze tez w delkaracji zazycyc sobie rozbiciana poszczegolne
    >+ transakcje ? ipodania VAT od kazdej znich ?

    *Teoretycznie* chyba może.
    Nie wiem czy wtedy jedynie parlament mógłby go pogonić :] czy
    też dałoby się podważyć wykonanie ustawy jako niezgodne z zezwoleniem
    (tej ustawy) - bo to byłaby już kompletna ewidencja a nie deklaracja :)
    No i wtedy to podatnicy mieliby używanie :) - spod stosow papierów
    zadem urzędnik by się nie wykopał :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)