  • 1. Data: 2004-11-23 21:26:55
    Temat: faktury za paliwo
    Od: ewa29<e...@o...pl>

    witam,
    czy na fakturach za paliwo musi być umieszczony numer rejestracyjny
    samochodu, do którego tankowane jest paliwo ?
    1) do samochodów osobowych rozlicznych tzw."kilometrówką" bez
    prawa do odliczenia VAT,
    2) do samochodów ciężarowych z homologacją z prawem do odliczenia
    VAT ?
    pozdr. ewa

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-11-24 19:48:25
    Temat: Re: faktury za paliwo
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > prawa do odliczenia VAT,
    > 2) do samochodów ciężarowych z homologacją z prawem do odliczenia

    i na jednych i na drugich fakturach musi widniec numer rejestracyjny pojazdu
    do ktorego zatankujesz paliwo. W przeciwnym wypadku Urząd Skarbowy moze
    zakwestionować rachunki i nie obejdzie sie bez korekty.
    pzdr jas

  • 3. Data: 2004-11-25 21:31:52
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    jas <r...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > do ktorego zatankujesz paliwo. W przeciwnym wypadku Urząd Skarbowy moze
    > zakwestionować rachunki i nie obejdzie sie bez korekty.

    W tym pierwszym przypadku też? Przecież o numerze rejestracyjnym jest w
    RMF do ustawy o VAT - a jak VAT nie jest odliczany, to co ustawie o VAT
    do takiej faktury? (z punktu widzenia kupującego paliwo przynajmniej)

    P.

  • 4. Data: 2004-11-25 22:23:26
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

    > W tym pierwszym przypadku też? Przecież o numerze rejestracyjnym jest w
    > RMF do ustawy o VAT - a jak VAT nie jest odliczany, to co ustawie o VAT
    > do takiej faktury? (z punktu widzenia kupującego paliwo przynajmniej)

    Jest wyraźnie napisane "do samochodów osobowych rozliczanych
    tzw."kilometrówką" bez prawa do odliczenia VAT" zatem ustawa Vat nie ma tu nic
    do rzeczy ale ustawa o podatku dochodowym jak najbardziej znajdzie swoje
    miejsce własnie w tym przypadku. Dlatego chcąc uniknąć późniejszych problemów
    należy stosować obowiązujący wzór ewidencji przebiegu pojazdów a tym samym
    umieszczac numer rejestracyjny zarówno na fakturach jak i w ewidencji pp

    Poprawny wzór ewidencji przebiegu pojazdu:
    http://www.gofin.pl/pfd.php?id_temat_html=20063
    pzdr jas

  • 5. Data: 2004-11-25 23:12:40
    Od: Ewa<e...@o...pl>

> [...]
    VAT
    > do takiej faktury? (z punktu widzenia kupującego paliwo

    Ale jednak w deklaracji VAT-7 ( poz.57) wykazujemy warość podatku,
    którego nie możemy odliczyćpod od paliwa .

  • 6. Data: 2004-11-26 09:46:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Nov 2004, jas wrote:

> [...]
    >+ > do takiej faktury? (z punktu widzenia kupującego paliwo przynajmniej)

    Jest coś :) - mianowicie do ustawy o VAT jest *KILKA* RMF !

    >+ Jest wyraźnie napisane "do samochodów osobowych rozliczanych
    >+ tzw."kilometrówką" bez prawa do odliczenia VAT" zatem ustawa Vat
    >+ nie ma tu nic do rzeczy

    Pozwólcie że ja się NIE ZGODZĘ.
    Ustawa o VAT *ma* tu "coś do rzeczy". I o ile pamiętam - już było na
    grupie wałkowane !
    ++++ Ustawa o VAT ++++
    3. Podatnicy, [...] są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą:
    kwoty określone w art. 90, dane niezbędne [...] oraz kwotę podatku
    podlegającą wpłacie [...]
    oraz
    inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej
    ^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    Z kolei RMF określa wzór deklaracji.
    A w nim - kwoty wydane na paliwo. Na *nieodliczalne* paliwo.
    Zaraz...już - pozycja 57.
    Nie służy do wyliczenia podatku, ale JEST na deklaracji.
    Więc "trzeba wykazać" :>
    A jak "wykazać" - to zgodnie z przepisami ustawy o VAT, bo przecież
    podstawą jest art. 109.3. !...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2004-11-26 10:04:13
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    [...]

> [...]
    > Więc "trzeba wykazać" :>
    > A jak "wykazać" - to zgodnie z przepisami ustawy o VAT, bo przecież

    Juz kiedys pytalem ale niepamietam czy bylaodpoiedz.

    Czy gdyby np MF okreslil w deklaracji
    pole xx VAT od energii el zuzytej do oswietlenia..
    to trzebaby zalozyc oddzielny licznik

    No a bdyby kazal podac..

    obwod w pasie osoby sporzazajacej deklaracje ?

    Mysle, ze nalezy isc nastepujacym tropem..

    Czy wzor deklaracji jest zrodlem prawa w RP ?

    co jest ?

    Konstytucja, Ustawy... wydane NA ICH PODSTAWIE
    rozporzadzenia...

    no to mamy Ustawe o VAT

    Art 99.
    [...]
    1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie
    skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia
    miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust.
    2-10 i art. 133.

    14. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
    rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1, 2 i
    8-11, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz
    terminu i miejsca ich składania.

    No to wyglada ze moze....

    No to moze tez w delkaracji zazycyc sobie rozbiciana poszczegolne
    transakcje ? ipodania VAT od kazdej znich ?

    Boguslaw

  • 8. Data: 2004-11-26 10:39:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2004, Boguslaw Szostak wrote:
> [...]
    >+
    >+ Czy gdyby np MF okreslil w deklaracji
    >+ pole xx VAT od energii el zuzytej do oswietlenia..

    To by się dopiero okazało po dyskusji na .podatki ;)

    >+ No a bdyby kazal podac..
    >+
    >+ obwod w pasie osoby sporzazajacej deklaracje ?

    No widzisz jak prosto wywiodłeś :)
    Przecież wtedy minister przekroczyłby kompetencję.
    W pierwszym przypadku (licznik) - jest pytanie czy ma
    prawo żądać pomiaru skoro ustawa tego NIE NAKAZUJE
    (widzisz gdzieś obowiązek pomiaru *przy zakupie* ?
    bo ja tak - przy nabyciu importem prądu to podatnik
    musi określić *ile* nabył) a w drugim - żądany obwód
    pasa nie jest wartością którą podatnik ma wnioskować
    z ustawy o VAT :[
    Owszem, ja rozumiem pytanie: gdzie w ustawie napisano
    że podatnik ma obowiązek spisywać *zakupy*.
    Ale jeśliby nie udało się podważyć prawa do samego
    pytania o "spis zakupów" - to INNYCH rzeczy minister
    nie łamie - kupując paliwo dostajesz kwitek i to
    *nie ty* (kupujący) masz kupować licznik...

    >+ Mysle, ze nalezy isc nastepujacym tropem..
    >+
    >+ Czy wzor deklaracji jest zrodlem prawa w RP ?

    Jak dotąd na grupie wywiedziono tylko że nie może łamać
    Konstytucji oraz ustaw (przypomnę VAT-7 wg starej ustawy
    i problem "rozliczenia proporcji sprzedaży").
    I musi mieścić się w upoważnieniu ustawowym, tj. nie może
    łamać praw obywatela ani nakładać obowiązków które ustawa
    nie nakłada.
    Przyznam że w tym JEST punkt zaczepienia: z tytułu zakupu
    "normalnie" VAT się *nie* należy, więc podatnik NIE ma
    nakazu "ujęcia"...

    >+ co jest ?
    >+
    >+ Konstytucja, Ustawy... wydane NA ICH PODSTAWIE
    >+ rozporzadzenia...

    Tak.
    I wzór deklaracji JEST rozporządzeniem. Jest jego integralną
    częśćią:

> [...]
    >+ 8-11, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz

    ...zgoda...

    >+ No to moze tez w delkaracji zazycyc sobie rozbiciana poszczegolne
    >+ transakcje ? ipodania VAT od kazdej znich ?

    *Teoretycznie* chyba może.
    Nie wiem czy wtedy jedynie parlament mógłby go pogonić :] czy
    też dałoby się podważyć wykonanie ustawy jako niezgodne z zezwoleniem
    (tej ustawy) - bo to byłaby już kompletna ewidencja a nie deklaracja :)
    No i wtedy to podatnicy mieliby używanie :) - spod stosow papierów
    zadem urzędnik by się nie wykopał :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2004-12-03 13:31:05
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0411261122510.276@athlon>,

    [...]
    > I musi mieścić się w upoważnieniu ustawowym, tj. nie może
    > łamać praw obywatela ani nakładać obowiązków które ustawa
    > nie nakłada.
    [...]

    Dobrze gadacie. Jest tylko jeden kłopot: rozporządzenie wydane bez
    ustawowego upoważnienia lub wykraczające poza jego ramy jest
    obowiązującym prawem do wejścia w życie wyroku TK.

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 10. Data: 2004-12-03 20:46:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Dec 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ Dobrze gadacie. Jest tylko jeden kłopot: rozporządzenie wydane bez
    >+ ustawowego upoważnienia lub wykraczające poza jego ramy jest
    >+ obowiązującym prawem do wejścia w życie wyroku TK.

    Nie pamiętam czy tu czy na .prawo ktoś to tłumaczył: jeśli
    jest niezgodne to tak - ale nie ;)
    Mianowicie ono *obowiązuje* np. urzędnika w US który musi się
    do niego zastosować: nie wiem jaka powinna być ścieżka prawna
    w razie powzięcia przez niego wątpliwości :), nie jestem
    urzędnikiem :) (czy urzędnik MOŻE i czy POWINIEN jakoś
    obudzić prawodawcę).
    Ale... ale *nie musi* się do niego stosować sąd !
    Znaczy: jak podatnik ma rację to sąd może "sam z siebie" - BEZ
    orzeczenia TK orzec że... rozporządzenie jest bezprawne :)
    Oczywiście sąd może (a może i powinien) skierować taką sprawę
    do TK. I co innego jeśli sąd *ma wątpliwości* - bo wtedy powinien
    wystąpić z "zapytaniem prawnym".
    Ale gdzieś widziałem (i podejrzewam że mam na HDD, choć obiecuję
    że do 20. grudnia NIE będę szukał :>) wyrok w którym sąd orzekł
    wbrew oczywistej treści rozporządzenia - stwierdzając "po prostu"
    że rozporządzenie nie może ustawy naruszać a obywatel postąpił
    zgodnie z ustawą :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)