  • Data: 2012-05-30 00:34:03
    Temat: Re: freelancing - zagraniczna firma a podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 29 May 2012, Maciek wrote:

    > To jak sprzedawać tworzone przez siebie oprogramowanie w DG?

    Nijak, IMO.
    To sa przychody z praw majatkowych, a tylko obrót (dla VAT)
    jest razem z DG (tak jak np. przy wynajmie majatku osobistego
    na cele gospodarcze, np. mieszkania na biuro).

    > Przyznam szczerze, że do tej pory zdarzało mi się popełnić
    > jakiś program, ale sprzedawałem go jako coś na kształt usługi,

    I na ogół nikt w to nie wnika. Po pierwsze - trudno o dowody.
    Z czego nie wynika, że tak jest prawidłowo :>

    > czyli program był jedynie dopełnieniem czegoś (usługi),
    > a na fakturze nikt nigdzie nie wspominał o licencjach, prawach autorskich itp.

    O toto :)

    > Gdyby jednak przyszło mi napisać program i chciałbym sprzedawać licencje
    > na jego użytkowanie to co powinienem zrobić?

    IMHO normalnie - faktura na 8% VAT ("sprzedaż przez twórcę"), ale przychód
    do opodatkowania do "praw majatkowych", koszty 50%
    Oczywiscie jest komplikacja z kosztami (ale IMVHO nie z ST, a to z tego
    tytułu, że "prawa" nie daja podstawy do amortyzacji, zas amortyzacja
    ma łagodniejsze restrykcje niż zasady ogólne).

    BTW: ładnych parę lat temu był tu post rzezbiarza (bodaj), który
    własnie na to ostatnie wyrzekał.
    W odróżnieniu od "zwykłych" usług, przy prawach majatkowych nie było
    (i chyba nie ma, nie mam czasu sprawdzać) zapisu "podatnik może"
    dla okreslenia ryczałtowego KUP.
    No i jego nijak nie urzadzało 50% KUP, bo koszty materialne
    (materiał, transport, usługi obce) znacznie te 50% przekraczały.
    A US mu jasno wyłożył że "litera nie pozwala" i już.

    > Kurcze, coraz mocniej jestem przekonany, że chyba lepiej będzie pierd*
    > to wszystko i pójść na zasiłek :->

    Cóż, ustawodawca się nie przejmuje.
    Zapisanie "podatnik może" przerasta jego wyobraznię (a może tylko
    nasuwa widmo niesamowitych przekrętów na 200 zł :P)

    Przejrzyj może archiwa albo - do wyboru - ustawę, na temat opodatkowania
    działów specjalnych produkcji rolnej.
    Od tego w ogóle włosy jeża się na głowie (o ile nie zmienili, daaaawno
    nie zagladałem w to miejsce, ale regulacja była absurdalna).

    pzdr, Gotfryd