    From: "1634Racine" <1...@R...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ile zabiera ZAIKS ?
    Date: Fri, 25 Sep 2009 23:00:31 +0200

    Gotfryd Smolik news in news:Pine.WNT.4.64.0909251733550.1364@quad
    > Ależ oczywiście.
    > Nie zaznaczyłem wyraźnie i mam ;)
    > To co opisujesz, to jest *Twój* podatek, z *Twoich* pieniędzy, który
    > powinieneś *Ty* wykazać na *swoim* rachunku, płatnikowi jedynie
    > nie wolno wypłacić pieniędzy nie pobierając podatku (musi więc
    > sprawdzić rachunek i pobrać podatek).

    calkowicie sie zgadzam, tak to wlasnie wyglada u mnie z _kazda_ moja umowa o
    dzielo, doskonale mnie zrozumiales, ciesze sie.

    > Zgadza się.

    i jesli w ciagu roku nie przekroczy sie pewnego progu na takich czastkowych
    umowach o dzielo, to w ten sposob podatek roczny jest sciagniety w calosci.
    Co do mechanizmu - pelna zgoda miedzy nami.
    Tylko, ze NIE o to mi chodzi. Jak to dziala w przypadku: "podpisana umowa o
    dzielo ze zleceniodawcą/wykonana praca/kasa", to ja wiem.

    Mnie chodzi o zupelnie inna sytuacje.
    O sytuacje "tantiemową", a nie honoracyjna.
    Czyli o sytuacje miedzy mna, a zaiksem.
    Chodzi o dwie kwoty sciagane przez zaiks:
    1.
    o zaliczke na poczet moich podatkow
    2.
    0 prowizje dla zaiks.

    W zaiksie mam odebrac tantiemy mi nalezne, ale jak wiadomo nie ma miedzy
    zaiksem a mna _zadnej_ umowy o dzielo [w koncu nic nie wykonuje dla zaiksu],
    ale pierwsza z tych kwot jako żywo przypomina owe 10, czy 9% calosci
    odprowadzane za moja zgoda przy standardowej umowie o dzielo [50% kosztow
    uzysku - wlasnie to gra tutaj takze] .
    I ja to troche rozumiem: skoro wczesniej odprowadzano taka wlasnie kwote od
    calosci, to i teraz tez na poczet podatku; w koncu te tantiemy, to moj
    dodatkowy dochod czerpany nadal z powodu wykonanej kiedys pracy.

    PYTANIE 1:
    czy ktos z grupy wie na sto procent jaka jest wysokosc tej pierwszej
    skladowej, ktora zabiera zaiks na poczet mojego podatku.

    PYTANIE 2:
    czy ktos z grupy wie na sto procent jaka jest wysokosc tej drugiej
    skladowej, ktora zabiera zaiks jako prowizje dla siebie?

    > Przyznaję, iż może być różnica w zakresie wypłacania honorarium
    > przez ZAIKS,

    no wiec okazuje sie, ze pierwsza skladowa "ciecia" naleznych tantiem [owe
    10,czy 9%] jest byc moze ta sama, jak przy standardowej umowie o dzielo -
    ale pytam tutaj o _dokladna_ wiedze, widze wszakze, ze nikt z bioracych
    udzial w watku nie zetknal sie _w_praktyce_ z zaiksem, a szczypiemy sie o
    detale.

    > bo nie mam pojęcia kto jest zobowiązany do wystawienia
    > "kwitka" do zapłaty (przy umowie na którą powołałeś się wyżej
    > jak najbardziej Ty, i to Ty powinieneś wykazać kwotę Twojego
    > podatku, który "oni" powinni wpłacić na konto skarbówki).

    zapewne to ja wystawie rachunek,ale czy na pewno - nie wiem, pierwszy raz
    odbieram z zaiksu tantiemy. Tylko, ze to dla naszej rozmowy nie jest wazne,
    pytam bowiem krotka pilka: ile sciaga zaiks. Dokladnie. I czy nie mozna tego
    jakos zminimalizowac. Bo sumaryczna kwota: "podatkowe" powiedzmy 9% to OK,
    to akceptuje. Ale do tego okolo 22% prowizji dla zaiksu, to juz dla mnie
    gangsterstwo. Dlatego pytam co-i-jak w tej sprawie wiadomo. Czy tak wlasnie
    jest.Ale nic tutaj nie jest wiadome , jak widze :)

    > Ale to twórcy na rachunku każą zabrać ten podatek.
    > Nie mają wyboru - inaczej płatnikowi nie wolno wypłacić *bądź*
    > płatnikowi brakowałoby dokumentu do KUP.
    > Dotyczy to zresztą każdego wykonawcy czegokolwiek przy umowie "osobistej"
    > (tylko "efektywna stawka" wychodzi inna, bo KUP niższy, 20% zamiast 50%).

    tak, dokladnie tak wlasnie to dziala. ale to, to ja znam od podszewki :)

    > Z ciekawości spytam - na jakiej podstawie ZAIKs wypłaca te tantiemy,
    > znaczy nie mam na myśli umowy, lecz ew. dokumenty generowane *PO*
    > ustaleniu kwoty wynagrodzenia?

    to akurat w ogole nie jest w tej chwili wazne. Jakies uwarunkowania prawne
    sa, ktore sprawiaja, ze ktos, kto korzysta z mojego dziela nie musi mnie
    szukac , ale wplaca tantiemy do zaiksu. Wydaje mi sie, ze teoretycznie to
    obserwatorzy zaiksu powinni monitorowac rynek [w tym przypadku; tvp] i pytac
    tvp - a dla tego pana kasa za to, ze wyemitowaliscie to gdzie jest? To jest
    sytuacja, ktora _bardzo_latwo_ kontrolowac, w przeciwienstwie do sytuacji
    fryzjera puszczajacego tony muzyki. Jakims sposobem na niego jest po prostu
    ryczalt.
    Jak ten mechanizm dziala w moim przypadku widac po sytuacji, gdyby tvp _nie_
    zaplacila tantiem. Otoz nic by nie bylo, byliby bezkarni :) No bo zaiks
    oczywiscie tego nie kontroluje. Takie to i dbanie o tworcow... Ale byliby
    bezkarni do czasu az bym dowiedzial sie o tym, ze tvp nie zaplacila mi -
    wowczas larum jakies robi sie i pewnie jakies kary umowne [??, nigdy tego
    nie mialem,wiec konfabukuje]. Wazne, ze jest _obowiazek_ placenia [do
    zaiksu].

    > Coś mi tu nie pasuje, pytanie może co najwyżej brzmieć "ile to *powinno*
    > być". Przecież my nie wiemy, czy ZAIKs np. się nie myli i nie pobiera
    > niewłaściwej kwoty ;)

    wiesz, ja nie bede wyważał otwartych drzwi - wezme tyle ile dają, ale pod
    jednym warunkiem, ze mnie nie tną, czyli, że to jest kwota "prawna".
    I dlatego pytajac "ile to jest", pytam o to, ile to "powinno byc" - ale nie
    w sensie ile mi sie wydaje, tylko w sensie: ile _prawnie_ , w punkt, biora.
    Nie czepiajmy sie slow, bo to bicie piany.
    Pytanie jest proste: pierwsza skladowa to 2%? 5%? czy - 9% ?
    Druga skladowa [prowizja], to 22% ?
    albo sie wie, albo - nie.

    > Na mój gust, tak jak Ci pisali

    zdaje sie, ze nikt nie pisal - sam to napisalem, ze tak chyba jest, ale
    pytam, czy aby na pewno pierwsza skladowa tak jest liczona.
    Co do drugiej - prowizji, to widze, ze zerowa wiedza. Brak praktykow na
    grupie majacych praktyczny kontakt z zaiksem. czyli bioracych tantiemy.

    > liczy się to tak (jak przy
    > umowie o dzieło):
    > kwota brutto
    > minus 50% ryczałtowych kosztów uzyskania
    > = podstawa opodatkowania
    > razy 18% = kwota podatku (zaliczki)
    > netto do wypłaty = brutto - zaliczka

    a wszystko jeszcze pomniejszone o prowizje zaiksu i pytam: jak wysoka.
    Dokladnie.

    > Mogę się mylić, ale obawiam się, że w przypadku "zbiorowego zarządzania"
    > to tak nie działa.
    > Przecież są przypadki w których nikt nie wnika, z czyich utworów się
    > korzysta. Dajmy na to - "klasyczny" przypadek fryzjera puszczającego
    > program radiowy klientom. Sądzisz, że ktoś spisuje czy fryzjer
    > puścił akurat utwór Padarewskiego, że było to 8 minut i dokładnie
    > te 8 minut dopisuje do "listy zobowiązań"?

    a po co mi ta wiedza ciekawa niewatpliwie,ale w _mojej_ sytuacji kompletnie
    nieistotna? :)

    > Masz pewność, że wszystkie Twoje wierzytelności są rozliczane tak jak
    > to opisałeś, w postaci "prowizji"?

    tak; jakies 9% + zdaje sie 22 prowizji. Takie info mam. Usiluje bardzo
    precyzyjnie zweryfikowac je tutaj. bez powodzenia. :)

    > Przyznam że wątpię - co za działalność
    > artystyczną prowadzisz? :D

    scenariusze filmowe; to jest kwalifikowane jako praca literacka/artystyczna,
    umowy o dzielo, 50% uzysku, potem tantiemy za premiere i tantiemy za
    powtorki.

    > Przyjmijmy że akceptujemy taki zapis ;)
    > Masz podstawy do takiego założenia?

    pomijam calosc to co dalej napisales, bo to morze slow niewatpliwie
    ciekawych, a ja zadaje proste pytanie o dwie procentowe liczby:
    - czy to dokladnie 9% i
    - czy to dokladnie 22% [prowizja].
    A co sobie zaiks za to kupi to malo mnie obchodzi, jak to zaksieguje -
    takze, ile zarobi dama w okienku - tym bardziej. Ja reformowac zaiksu nie
    bede z powodu bandyckiego procentu = 22.

    czyli pytania moje dwa - otwarte.