    From: r...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jak to jest z tymi samochodami w działalności ?
    Date: Tue, 26 Aug 2008 15:34:21 -0700 (PDT)
    <g8fcd9$vd$1@atlantis.news.neostrada.pl> <g8fdne$m48$1@news.onet.pl>
    <g8ffq3$ic5$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <3...@e...googlegroups.com>
    <g8gjvt$2on$1@news.onet.pl> <Pine.WNT.4.64.0808222123380.3084@quad>
    <g8pshg$2ck$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0808241952010.3320@quad>
    <g8v7ks$jvp$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0808252335470.1424@quad>
    <g91m7h$9i1$1@nemesis.news.neostrada.pl>

    On 26 Sie, 21:33, "pawelj" <pawel_jajko. antyspam ....@poczta.onet.pl>
    wrote:

    > Kiedy cierpliwy to ja podobno jestem tylko nie do ustaw :(

    updof jeszcze ujdzie porownujac do uptu :)
    Chociaz to jest jak porownywanie hiv do hcv :)

    > Zakładam, że lepsza wiedza płynie z grupy niż z mojego niezrozumienia
    > przepisów.
    > Nic nie ukrywam więc powinno być ok .

    Diabel tkwi w szczegolach, odpowiedz moze byc ok ale do innego
    stanu faktycznego.

    > A teraz proszę o wyjaśnienie.
    > Co mam rozumieć pod pojęciem "przekazania środka trwałego".

    To akurat doslownie mozna potraktowac - przekazanie do uzywania.
    Poki jest zepsute, nie nadaje sie do uzywania albo lezy odlogiem,
    to ksiegowo-kpirowo nie istnieje. Wszelkie koszty ida "na kupke".
    W momencie gdy rozpoczniesz uzywanie wpisujesz ST do EST ustalajac
    wartosc poczatkowa na bazie tej zebranej kupki faktur.

    > Kupiłem auto - 9 sierpnia. Kwota 900 zł.
    > Wracając nim do domu zatankowałem go za 50 zł (koszty transportu?)

    Paliwo chcesz wliczac, hmm. Nie zastanawiajac sie nad tym za dlugo,
    mysle ze jesli juz, to tylko tyle tego paliwa moznaby dac do wartosci
    poczatkowej, ile potrzebaby na wytestowanie auta.
    Aczkolwiek nie pasuje mi to do konca, gdy paliwo ciezko zaliczyc do
    wartosci samochodu - to tak jakby zaliczac prad do wartosci komputera.

    > Przyjeżdzam do firmy - wprowadzam samochód do EŚT i piszę sobie dokument
    > przekazania do użytku. Czy mam ująć wartość 950 zł jako "cenę początkową?" i
    > z taką wartością wprowadzam do EŚT? Mogę go oddać do używania w miesiącu
    > nabycia i tak robię.
    > Czyli w EŚT jest pod datą 9 sierpień i pod tą samą datą jest przekazanie
    > czyli zaksięgowanie w kpir kwoty 950 zł.

    Nie wnikajac w to czy 900 czy 950, to dobrze piszesz. Przy czym te
    900/950
    to ma byc wartosc poczatkowa i jednoczesnie rata amortyzacyjna 100%.
    Kup sobie druk EST prokopa&michalczyka i bedziesz mial przyklady
    wypelnienia.

    > Natomiast faktury za paliwo z 12,20 sierpnia, oraz przerejestrowanie z 26
    > sierpnia są już moim kosztem księgowanym normalnie w kolumnie "koszty" w
    > kpir. Tak ?

    Skoro auto juz siedzi w EST to tak. Problem moze byc wtedy, gdy ktos
    celowo
    wpisze najpierw cos do EST, zeby mialo wartosc poczatkowa mniejsza niz
    3500,
    a potem poulepsza to. Wtedy USman moze sie dopatrzyc obejscia
    przepisow.

    > No i teraz mam wątpliwość bo przerejestrowanie to z jednej strony może być
    > "doprowadzenie do używalności" a z drugiej mogę się poruszać samochodem
    > nieprzerejestrowanym i po jakimś czasie dopiero go przerejestrować.

    Nie oczekuj definitywnej odpowiedzi, to sa kwestie sporne.
    Natomiast chyba zawsze warto przedobrzyc wartosc poczatkowa,
    niz niedoszacowac. Wtedy jest korzystniej dla fiskusa.
    A przy 900zl i am. jednorazowej oraz braku wiekszych napraw,
    to raczej nie ma szans wyjsc poza 3500 wiec jestes bezpieczny
    nawet jak skusisz.

    > No rozumiem już. Tyle że dla mnie to jakoś logiczne do tej pory było, że
    > miesiąc zakupu=miesiąc przyjęcia do używania.

    Gdybys kupil auto bez kola, to poki mu tego kola nie doczepisz to auto
    nie jest ST bo nie jest zdatne do uzytku. A doczepic mozesz i po pol
    roku.
    I dopiero po tym pol roku mozesz zaczac uzywac(przyjac do uzywania).

    > Dzięki wielkie za to co do tej pory i proszę o jeszcze.
    > ten środek trwały w postaci pf126 będzie jeździł w firmie pół roku raczej
    > nie dłużej. Potem drugi trzeba kupić.

    Jak pol roku i nie dluzej, to to nie jest ST - Art. 22a. "o
    przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok". A jak nie ST to
    prosto w koszty.
    Ale uwaga! Doczytaj Art. 22e.

    pozdr