    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jak zorganizować darowiznę?
    Date: Tue, 19 Apr 2005 20:25:42 -0500

    J wrote:
    > Ojciec (samotny,zchorowany i w starszym wieku) chce mi przekazać
    > gotówkę: ok 40 tys. Chcielibysmy to zrobić ograniczając koszty związane
    > z podatkiem. Czy może przekazać pieniądze na moje konto i zapisać
    > mniej więcej tak: kwota 2*9637 złotych stanowi darowizne dla mnie i
    > pełnoletniego syna a pozostała kwota jest pięcioletnim depozytem.
    > I teraz w przypadku śmierci ojca zostanie potraktowana jako spadek a w
    > innym przypadku depozyt po okresie 5 lat zostaje przekazany w formie
    > darowizny (również dla mnie i syna)na mocy bieżącej umowy.
    > Janka

    A opłaca się tak kombinować?

    Gdyby całość poszła na ciebie to jest
    (40000 - 9637 - 20556) * 7% + 822.20 = 1508.69 podatku.

    Biorąc jeden punkt odniesienia, rozumiem, że dziadek chce przekazać
    synowi, czyli tobie i wnukowi, czyli twojemu synowi.

    to każdemu z was może przekazać po 20000.

    (20000 - 9637 - 10278)*5% + 308.30 = 312.55
    to razy dwa czyli 625.1 zł.

    Może bardziej opłaca się zapłacić 625.1 i mieć święty spokój.

    Warto taką darowiznę mieć w formie pisemnej, niekoniecznie u notariusza.
    Po prostu dwie umowy darowizny z podpisem twojego ojca.
    Będzie święty spokój na przyszłośc z US w razie czego.